اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
مرتضی افقه:
غفلت دولت به فرار سرمایه از کشور دامن زد/ تنش سهم مهلک برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است

شوشان : دکتر سید مرتضی افقه گفت : از روزهای اولیه ی افزایش شدید تقاضا برای خرید ارز که منجر به افزایش شدید و دور از انتظار قیمت ارز گردید، در مصاحبه های متعدد صریحاً اعلام کردم که شرایط کشور به لحاظ اقتصادی جنگی شده و اگر حکومت و نهادهای کنترلی و نظارتی نسبت به جلوگیری از خروج سرمایه از کشور اقدامی جدی نکنند، اقتصاد کشور با بحران مواجه خواهد کرد. به هر حال، غفلت دولت و امتناع از اعلام شرایط غیرعادی در اقتصاد برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور باعث شد که فرار سرمایه از کشور در شش ماه اول سالجاری نسبت به سال قبل افزایش یابد.

کشوری به دنبال جذب سرمایه های خارجی خواهد رفت که از همه ی سرمایه های موجود در جامعه استفاده ی کافی نموده باشد اما به لحاظ امکانات انسانی، مدیریتی، کارآفرینی و لجستیکی هنوز ظرفیت خالی دارد. در چنین شرایطی، دولت این کشورها اقدام به تشویق سرمایه گذاران خارجی به ورود و سرمایه گذاری در داخل کشور می نمایند.

اما در کشور ایران که سوءتدبیرها و بی تدبیری های حاکمیت طی سه دهه ی گذشته باعث شده انبوه سرمایه های داخلی تلف شده یا بلااستفاده بمانند دعوت از سرمایه گذاران خارجی هیچ توجیه عقلی ندارد. وجود انبوه طرح های نیمه تمام در سراسر کشور در کنار بنگاه های تولیدی فراوانی که به دلیل موانع متعدد کسب و کار با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند، نشان از آن دارد که کشور نمی تواند از سرمایه های موجود خود استفاده کند و بنابراین دعوت از سرمایه گذاران خارجی بیشتر به طنز شبیه است.

برخی پیش نیازهای حفظ سرمایه های داخلی و یا جذب سرمایه های خارجی عبارتند از:

1) توانمندی در حفظ و بهره برداری حداکثری از سرمایه های موجود در داخل کشور.         

2) وجود ثبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در داخل کشور. به علاوه وجود قوانین حمایتی نسبت به سرمایه های خارجی و نبود موانع کسب و کار از دیگر شروط جذب سرمایه از خارج است؛ چه سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج و چه خارجی ها.

3) وجود ثبات و آرامش در روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای پیشرفته و دارای سرمایه های انبوه. در واقع تنش و بی ثباتی برای حفظ سرمایه های داخلی و یا جذب سرمایه گذاران خارجی سم مهلکی است که تداوم آن زمینه ورود سرمایه به داخل را تا مدت ها با مشکل مواجه می کند.

منبع : آرمان شرق

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار