اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
شوشان- دکتر ایرج مزارعی، کارشناس روابط بین الملل و مدرس دانشگاه


بازی روابط  بین کشورهای جهان با یکدیگر در سیاست بین الملل از پیچیدگی و در بعضی از موارد از سادگی خاصی برخوردار میباشد . به گفته منطقیون این ارتباط و بازی یک پروژه سهل و ممتنع در روابط میباشد که درک درست و تیزبینانه از آن نقش مهمی میتواند در تامین منافع ملی بازیگران داشته باشد .  بعبارتی بعضی از رویدادهای کشورها با یکدیگر بقدری روشن و مبرهن است که درک درست آنها کار چندان سختی نیست . مثلا احساس نگرانی آمریکا از رشد فزاینده اقتصادی چین هیچگونه ابهامی در مورد آن وجود ندارد.

در کنکاش و تبارشناسی دشمنی  آمریکا واسراییل با ایران به مستندات بسیار روشن و شفافی میرسیم ،  که یکی از این وجوه ، كسب منافع بی پایان این دو کشور از ایجاد و طراحی دشمنی  و استمرار آن با ایران میباشیم  . بعنوان مثال این دو کشور با بزرگ نمایی دشمنی ایران و کشورهای عربی و نهادینه کردن آن به شیوه های مختلف و تحت پوشش دادن آن کشورها زیر چتر حمایت سیاسی و نظامی و تجهیزاتی خود ، عملا این کشورها را بطور مستقیم و غیر مستقیم در چنبره خود درآورده اند . بعنوان مثال وقتی ترامپ رسما عنوان میکند که " عربستان قادر نیست حتی دو هفته از خود دفاع کند ، پس باید سر کیسه را شل کند "  بهتر از این نمیتوان کاسبی آمریکا از اعراب را با دشمن جلوه دادن با  ایران بیان کرد.

آمریکا در حال حاضر بخش اعظم تجارت و اقتصاد خود را از طریق فروش اسلحه بدست می اورد که در همین راستا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بزرگترین خریداران اسلحه آمریکا میباشند ،  بعنوان مثال فقط کشور عربستان در همین زمینه بیش از ۲۰%" درصد اسلحه آمریکا را خریدار است ،  فارغ از اینکه  بدون استثناء آمريكا در تمام اين كشورها انواع پایگاه های هوایی ، دریایی و زمینی  نیز دارد . 
اسرائيل نیز با معرفی ایران بعنوان دشمن شماره یک اعراب همین مسیر امریکا را ادامه میدهد و با زيركي تمام استراتژی جایگزین کردن ایران بعنوان دشمن درجه یک اعراب سنی منطقه زمینه ساز تغییر دشمنی این کشورها از خود به سمت ایران شده است و  نام ایران بعنوان خطر بالقوه و بالفعل نقطه کانونی مواضع آنها تبدیل کرده است ، بطوری که دولت‌های عربی هیچگاه در عمر ۷۰ ساله این رژیم اشغالگر اینچنن به آن نزدیک نبوده اند. اسراییل همچنین با پنهان شدن پشت شعار محو این کشور توسط ایران با مظلوم نمائی تمرکز دنیا را از جنایات روزمره خود علیه مردم فلسطین  منحرف کرده  است . 

سیاست خارجی آمریکا اساساً بر تمرکز بر  دشمن محوری است و تمام منافع خود را نیز  از طریق  ساختن دشمنان صوری تامین کرده است  و جالبتر از ان این است که این رویکرد را برای کشورهای عربی منطقه هم تجویز کرده است و با فراهم سازی بستر لازم در این زمینه برای کشورهای عربی افکار عمومی کشورهای حاشیه خلیج فارس را مهندسی کرده است . 
در همین راستا از آنجا که توان متهم کردن کشور چین را به جهت نظامی نداشته به سمت جنگ اقتصادی با آن رفته و با کشور ایران نیز  ضمن تحریم همه جانبه اقدام به معرفی ایران به عنوان دشمن شماره یک اعراب  کرده است .   

بنابراین گفتمان ايران هراسی تجارتی پرسود و بی هزینه برای نظام سرمایه داری آمریکا و اسراییل است ،  که با محور قرار دادن ایران بعنوان دشمن همه کشورهای منطقه خلیج فارس علاوه بر اینکه کشورهای عربی و اسراییل را به جهت دشمن مشترک به هم نزدیک کرده است زمینه ساز فروش تسلیحات کثیری به این کشورها نیز شده است که البته کشور ایران باید با سیاست برادری با همسایگان و در عین حفظ استقلال و عزت خود ،  این نقشه های آمریکا و اسراییل را در این زمینه بر ملا سازد . 



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار