اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
شهردار اهواز:
شهردار اهواز گفت: صنایع باید عوارض آلایندگی را بپردازند، این قانون است و هیچ راه بازگشتی از آن نیست.

منصور کتانباف در خصوص عدم پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز از سوی صنایع مستقر در شهر از جمله نفت، اظهار کرد: باید صنعت نفت را به عنوان یک فرصت ببینیم. معمولا ما با رفتارهایی که انجام می‌دهیم فرصت‌سوزی می‌کنیم در حالی که نفت از زمانی که در اهواز است منشا و محرک توسعه این شهر بوده است. 

وی افزود: نباید تنها مساله آلایندگی صنعت نفت و آثار سوء آن را ببینیم بلکه باید آثار مثبت وجود آن در اهواز را نیز ببینیم. چند هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند و معیشت آن‌ها از طریق نفت تامین می‌شود. همه این مطالب در جای خود محفوظ است و باید داوطلب باشیم که چه استخراج و چه صنایع پایین‌دستی آن افزایش پیدا کند. نباید کاری کنیم که نفت ترجیح بدهد از اهواز برود و جای دیگری فعالیت کند. رفتارهای ما تا حدی موجب فرار این صنایع می‌شود.

شهردار اهواز گفت: پردیس‌های دانشگاه نفت در اطراف ورزشگاه آزادی در تهران قرار دارند. این پردیس‌ها باید در اهواز ساخته می‌شدند. 40 سال پیش قرار بود دانشگاه نفت در کوت‌عبدالله اهواز ساخته شود اما همین رفتارهای ما موجب شد که حالا پردیس‌های نفت در رشته‌های متعدد در کنار ورزشگاه آزادی در تهران فعال باشند.

کتانباف تصریح کرد: علاوه بر اینکه ما باید نفت را به عنوان یک فرصت ببینیم، صنعت نفت نیز باید وظایف قانونی خود را انجام دهد. ما چیزی اضافه بر قانون از نفت انتظار نداریم. ماده 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده اعلام می‌کند که صنعت نفت باید یک درصد از درآمد فروش نفت را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به محلی که نفت از آن استخراج شده است، پرداخت کند. 

وی ادامه داد: در بحث عوارض آلایندگی رقم این یک درصد تنها برای اهواز و حومه در سال 93، معادل 340 میلیارد تومان شده است. این مبلغ اکنون با احتساب جرایمش به 1120 میلیارد تومان برای یک سال رسیده است. تصور کنید این مبلغ عوارض به شهرداری اهواز پرداخت شود. در این صورت حتما شاهد خدمات بهتری در شهر خواهیم بود.

شهردار اهواز گفت: اما چه کسانی هستند که عوارض را به شهرداری پرداخت نمی‌کنند؟ این‌ها همان مدیران اهوازی و خوزستانی هستند. درحالی که تمام هم و غم این مدیران باید شهر و استانشان باشد. ما به نفت به عنوان یک ثروت ملی نگاه می‌کنیم که با استخراج آن کل کشور را می‌سازیم. اولویت همین‌جا است. این جمعیت یک میلیون و چند صد هزار نفری شهر اهواز باید بتوانند از این فرصت استفاده کننند. البته نفت تنها صنعت آلاینده ما نیست و دیگر صنایع نیز آلاینده هستند.

وی افزود: همه ما در آلایندگی نقش داریم. وقتی من سوار ماشین می‌شوم و بیرون می‌روم آلایندگی ایجاد می‌کنم. اما آنقدر آلایندگی‌های شهر اهواز و استان خوزستان بالا است که این آلایندگی‌ها در این بین گم می‌شوند. وقتی آلایندگی 200 حلقه چاه، ریزگردها، آتش زدن مزارع نیشکر و... وجود دارد، آلایندگی خودروها در اهواز گم می‌شود. منشا 80 درصد آلایندگی‌ها در ایران، آلایندگی‌های سیار هستند ولی این آلایندگی در اهواز گم شده است.

شهردار اهواز در خصوص علت پرداخت نشدن هزینه عوارض آلایندگی توسط صنایع مختلف، تصریح کرد: صنایع از قانون تفسیری دارند که قانون‌گذار و مجری قانون این تفسیر را ندارند. قانونگذار تفسیر ما را دارد، مجری قانون که سازمان مالیاتی است نیز همین تفسیر ما را دارد اما تفسیر صنایع متفاوت است و این مساله تبدیل به محل مجادله شده است. 

وی با اشاره به اینکه در بحث آلایندگی، دیگر صنایع و مردم نیز نقش دارند، ادامه داد: در نهایت در خصوص این مساله در دادگاه بدوی، تجدید نظر و رای قطعی، رای به نفع ساز مالیاتی و شهرداری داده می‌شود. شنیده‌ام که حساب‌های شرکت نفت بسته شده‌است تا این شرکت بدهی‌های خود را بدهد. اینکه این عوارض باید پرداخت شود قطعی است و هیچ راه برگشتی وجود ندارد. قانون نیز هیچ مقامی را تعیین نکرده است که این را زیر سوال ببرد. 
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار