رییس دانشگاه فرهنگیان خوزستان گفت: در خوزستان تاکنون حدود دو هزار و 345 دانشجوی کارشناسی پیوسته، 570 دانشجوی کارشناسی ناپیوسته و یک هزار و 415 مهارت آموز در حال تحصیل هستند.
حسن جرفی در نشست خبری که امروز سهشنبه (27 آذرماه) به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس تربیت معلم در کشور، برگزار شد، اظهار کرد: هر اقدامی که 100 سال از آن در کشور بگذرد، از آن به عنوان یک اقدام تاریخی یاد میشود. امسال نیز صدمین سالگرد تأسیس دانشگاه فرهنگیان است.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان پاسخی برای نیاز یک جامعه است. دانشگاه فرهنگیان رکن تحول و تعالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی است. در طول این صد سال، دانشگاه فرهنگیان اسامی مختلفی داشته است. در سال 1297 مرکز تربیت معلم تحت عنوان دارالمعلمین و دارالمعلمات در تهران فعالیت میکرد. بعد از آن این مراکز به دانشسرای مقدماتی تغییر نام دادند که تنها مدرک فوق دیپلم ارائه میداد.
رییس دانشگاه فرهنگیان خوزستان ادامه داد: در سال 1312 دانشسرای عالی در کشور به وجود آمد که تنها در تهران فعالیت میکرد و مدرک کارشناسی ارائه میداد. بعد از آن دوباره دانشسرای مقدماتی در کشور ایجاد شد که شامل دوره سه ساله دبیرستان میشد. دانشسرای راهنمایی نیز مرکز تربیت معلمی بود که تنها برای مدارس راهنمایی، معلم تربیت میکرد.
جرفی گفت: در سال 1353 کلنگ تأسیس مراکز تربیت معلم در کشور زده شد. در سال 91 نیز دانشگاه فرهنگیان رسما کار خود را آغاز کرد. اولین دانشسرای مقدماتی در اهواز در سال 1314 ایجاد شد.
وی تصریح کرد: هدف ما از برجسته کردن نکوداشت صدمین سالگرد تأسیس تربیت معلم در کشور گذشتهنگری و آیندهنگری است. در گذشتهنگری به دنبال جمعآوری تاریخ تربیت معلم، جمعآوری تاریخ شفاهی آن و تهیه یک دایرةالمعارف در این زمینه هستیم. همچنین اگر این نکوداشت به نحو احسن در کشور برگزار شود، نتایجی به بار خواهد آورد که برای آیندگان نیز میتواند تاثیرگذار باشد.
رییس دانشگاه فرهنگیان خوزستان گفت: به منظور بهتر برگزار شدن صدمین سالگرد تأسیس تربیت معلم در خوزستان، پنج کمیته پژوهش و فناوری، اطلاعرسانی و روابط عمومی، اجرایی و خدمات، علمی و مستندسازی و پشتیبانی و منابع تشکیل شده است. 12 دیماه نیز مراسم نکوداشت یکصدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم در استان برگزار میشود.
جرفی در خصوص برنامههای در نظر گرفته شده برای این نکوداشت، تصریح کرد: تهیه و تدوین کتابچه تاریخ جامع تربیت معلم برای معرفی نخبگان، بازنشستگان و افرادی که در حوزه تربیت معلم فعالیت کردهاند، تهیه و تدوین دایرةالمعارف تربیت معلم خوزستان، شناسایی و تجلیل از پیشکسوتان و رؤسای سابق تربیت معلم، از برنامههای ما هستند.
وی افزود: تا پیش از اسفندماه نیز مجمع خیرین تربیت معلمساز تشکیل میشود. در این مدت نیز از خیرین تربیت معلم تقدیر خواهد شد. تاکنون چنین مجموعهای در استان وجود نداشته است. همچنین شناسایی و تجلیل از دانشآموختگان تربیت معلم استان و برگزاری نمایشگاه آثار تربیت معلم از دیگر برنامههای ما هستند. در این نمایشگاه آثاری را که از سال 1312 تاکنون در دانشگاههای ما با عنوان آثار تاریخی وجود داشتهاند به نمایش میگذاریم.
رییس دانشگاه فرهنگیان خوزستان گفت: شناسایی و تجلیل از شهدای تربیت معلم استان که چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان فارغالتحصیل به شهادت رسیدند نیز در برنامههای ما قرار دارد. همچنین جمعآوری خاطرات اساتید تربیت معلم یکی دیگر از برنامههای ما است.
جرفی تصریح کرد: تا سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای تربیت معلم سه هزار نفر بود اما با تلاشهای انجام شده، این ظرفیت به 25 هزار نفر افزایش یافته است. برخی مراکز ما به دلیل کمبود دانشجو در معرض خطر تعطیلی قرار داشتند. به طور مثال مرکز شیخ انصاری در دزفول 37 دانشجو و دانشگاه امام صادق نیز 47 دانشجو داشت. در مواردی تعداد نیروهای کادر از دانشجویان بیشتر بود.
وی خاطرنشانکرد: تبدیل وضعیت حدود 270 پرونده اعضای هیات علمی، از اعضای هیات علمی تطبیقی به اعضای هیات علمی وزارت علوم یکی دیگر از کارهای انجام شده در یک سال اخیر است. اخذ ردیف جذب برای حدود 40 هزار دانشجو معلم از طریق کنکور سراسری و ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز از اقدامات انجام شده در دانشگاه است. این 40 هزار نفر شامل دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و مهارت آموزان ماده 28 میشوند. مهارت آموزان همان افرادی هستند که استخدام آموزش و پرورش هستند و بعد در دانشگاه فرهنگیان در طی دو ترم آموزشهایی را میبینند و وارد کلاس درس میشوند.
رییس دانشگاه فرهنگیان خوزستان تصریح کرد: امسال در خوزستان تاکنون حدود دو هزار و 345 دانشجوی کارشناسی پیوسته، 570 دانشجوی کارشناسی ناپیوسته و یک هزار و 415 مهارت آموز در شش مرکز در استان در حال تحصیل هستند. همچنین مجوز جذب 102 هیات علمی جدید در دانشگاه اخذ شده است.
جرفی ادامه داد: در آموزش و پرورش کشور با معضل کمبود معلم مواجه هستیم. امیدواریم با افزایش ظرفیت دانشگاه، این کمبودها تا حدی برطرف شوند. جذب دو هزار و 80 عضو هیات علمی میتواند یکی از مهمترین چشماندازهای دانشگاه باشد. از مسئولان انتظار داریم برای انعقاد تفاهمنامههایی که برای پیشرفت، اصلاحات و بهبود عملکرد دانشگاه انجام میشود، همکاری بیشتری با دانشگاه داشته باشند.