شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
همچنین نتایج موج سوم پژوهش در اردیبهشت ماه سال 1389 از افزایش سرانه به 15 و 50 دقیقه حکایت می‌کند و نهایتا نتایج موجو چهارم در اردیبهشت ماه 91 به 18 و 38 دقیقه رسیده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: خوزستانی‌ها روزانه 18 و 38 دقیقه قرآن و ادعیه تلاوت می‌کنند.

خبرگزاری فارس: خوزستانی‌ها روزانه 18 و 38 دقیقه قرآن و ادعیه تلاوت می‌کنند

به گزارش شوشان، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، لفته منصوری اظهار کرد: بر اساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص های فرهنگ عمومی که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در 31 استان و هشت کلان شهر با 17000 نمونه آماری در اردیبهشت ماه سال 1391 انجام شد؛ خوزستانی ها اظهار کرده‌اند: روزانه 18 و 38 دقیقه قرآن و ادعیه تلاوت می‌کنند.

وی افزود: بر اساس نتایج موج دوم پژوهش که با همین تعداد جمعیت نمونه آماری و با شرایط تقریبا برابر در اسفند ماه 1388 انجام شده، سرانه تلاوت روزانه قرآن مجید و ادعیه در استان خوزستان هشت و 19 دقیقه بوده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: همچنین نتایج موج سوم پژوهش در اردیبهشت ماه سال 1389 از افزایش سرانه به 15 و 50 دقیقه حکایت می‌کند و نهایتا نتایج موجو چهارم در اردیبهشت ماه 91 به 18 و 38 دقیقه رسیده است.

وی اضافه کرد: قرائت قرآن مجید و کتاب‌های ادعیه چون مفاتیح الجنان، صحیفه سجادیه و ... به زبان عربی و یا ترجمه فارسی به دلیل اینکه این متون دینی در قالب کتاب در دسترس انسانها هستند و براساس روایات متواتر از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) موجب آگاهی بخشی، معرفت افزایی و سعادت آفرینی انسان می شوند؛ جزیی از سرانه مطالعه است.

منصوری با رد نظریه برخی افراد که می‌گویند: «از آنجایی که برخی از مسلمانان قرآن را صرفا برای عبادت و کسب ثواب می‌خوانند و نه افزایش معرفت و پژوهش! پس این نوع تلاوت‌ها نباید جزو سرانه مطالعه محسوب شوند!» پاسخ داد: بر اساس آیه چهارم از سوره مبارکه مزمل « وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا » قرآن را باید به صورت "ترتیل” تلاوت کرد، یعنى شمرده و توام با تفکر! بنابراین آداب تلاوت لفظی یا ظاهری و باطنی یا معنوی قرآن مجید ما را به تفکر و تأمل در آیات الهی فرا می‌خواند.

وی بیان کرد: در آمارهای جهانی خواندن کتاب‌های مقدس جزو سرانه مطالعه محسوب می‌شوند به عنوان مثال در پژوهش «سنجش هارمونیک گذران وقت اروپائیان» راهنمای 2008 میلادی؛ مطالعه انجیل و تورات در سرانه مطالعه کتاب و جزو فعالیت‌های فرهنگی روزانه اروپائیان مورد بررسی و سنجش قرار گرفته و نتایج آن به این نشانی منتشر شده است: Harmonised European Time Use Surveys, 2008 guidelines, EuroStat.com بنابراین سنجش تلاوت قرآن و ادعیه و محاسبه آن جزو سرانه تجمیعی مطالعه یک کار کاملا علمی و در عین حال مصطلح جهانی است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار