اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
در برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با شبکه‌های اجتماعی چه معنایی دارد؟
شوشان - نوید قائدی :
 می‌دانم فعلاً فرصت مناسبی برای گلایه و نقد و آسیب‌شناسی نیست، که خودم قبلاً در این زمینه از دوستان اجتماعی خواهش کرده‌ام نیاز امروز خوزستان تا فروکش کردن جو موجود که متأثر از سیل و مشکلات عدیده است فقط همدلی و وفاق و همراهی است.
 
اما نکاتی در این زمینه وجود دارد که نیاز است اعلام شود تا شاید در وقایع بعدی موثر افتد: 
 این نشست حکایت از یک حرکت نسنجیده عوام گرایانه یا به قول دوستان علوم سیاسی حرکت پوپولیستی دارد، زیرا در شرایط حاد فعلی که در خوزستان وجود دارد و با پیشنهاد شخص استاندار وضعیت فوق العاده نامیده شده و هنوز خطر بروز سیل رفع نشده است، مردم به دنبال کسب اطلاعات دقیق و موثق هستند تا این‌که خبرها و نقل‌قول‌ها را از شبکه‌های اجتماعی غیررسمی استماع نمایند.
 
 نحوه اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مبتنی بر فهم و درک مسئول شبکه سلیقه‌ای باشد، موضوع سیلابی به این بزرگی که وزیر محترم نیرو اعلام می‌نمایند باید مجموعه بزرگی از اساتید دانشگاه و خبرگان این علم به موضوع رسیدگی نمایند شایسته نیست در جلسه‌ای این‌چنینی بررسی و اعلام  موضع شود زیرا می‌تواند به تشویش بیشتر اذهان بی انجامد اگر انتقال اطلاعات صحیح و مناسب نباشد.
 
انگیزه این حرکت از جانب استانداری محترم قابل‌درک و پذیرش نیست؟ آیا شرکت کردن استاندار محترم در برنامه‌ای زنده و مستقیم در سیمای خوزستان که مردم به‌طور مستقیم سؤالات خود را مطرح و استاندار پاسخ می‌داد آیا اثربخشی بهتری نداشت؟
 
 آیا اگر چنین نشستی با دعوت از اساتید علوم مرتبط  و کارشناسان این حوزه که ماهیت مستقل اجتماعی دارند برگزار می‌شد موجه‌تر و مطلوب‌تر نبود؟ این نشست این فکر را متبادر می‌کند که استاندار محترم می‌خواهند موضوعاتی را به افکار عمومی القا نمایند و جو و زمینه اجتماعی استان را متأثر از عملکرد استانداری نمایند که فعلا زمان مناسبی برای آن نیست، و قطعا بعدها این موضوع نقد خواهد شد.
 
در شرایطی که نقاط زیادی از استان درگیر سیل و بی‌خانمانی هستند آیا مردم نیازمند فرصت بررسی شبکه‌های اجتماعی رادارند؟ اگر این نشست قرار است به افرادی کمک نماید که درگیر موضوع سیل هستند این روش کاملاً غلط است.
 
درحالی‌که در استان اکثر خبرگزاری‌های رسمی دارای شبکه‌های اجتماعی هستند و اتفاقاً در بحران بزرگ اخیر مرتب اطلاع‌رسانی می‌کردند و مردم را در جریان امور می‌گذاشتند بهتر نبود این نشست با حضور آنان برگزار گردد.
 
شأن و جایگاه شبکه‌های اجتماعی محفوظ است و قطعاً می‌تواند در موضوعات اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار باشد و باید استاندار محترم در این زمینه‌ها با آنان مراوده داشته باشد، اما موضوع سیلاب بزرگ قرن جاری فکر نمی‌کنم محلی از اعراب داشته باشد که در این جلسه مطرح شود.
 
به نظر می‌رسد گروه رسانه‌ای استاندار محترم از تجربه و اطلاعات کافی برخوردار نیستند و نتوانسته‌اند مشاوره لازم را به استاندار محترم بدهند که برگزاری این نشست فعلاً ضروری نیست و حتی می تواند اثر منفی بر کلیت جامعه داشته باشد.
 
در حالی‌که بسیاری از کارشناسان از عدم توجه به نظر آنان در هشدارهای قبل از سیلاب و بعدازآن و راهکارهای کارشناسی و در نحوه کمک‌رسانی گلایه دارند، این حرکت‌های عوام گرایانه شکاف اجتماعی را بیشتر خواهد کرد.

توصیه می‌شود من‌بعد و در شرایط حاد کنونی که اثر سیل و سیلاب تا ماه‌ها بر پیکره جامعه ما مهمان خواهد و نیاز به التیام دارد و این میسر نمی‌شود مگر با همدلی و همراهی و حرکت‌های هوشمندانه، دوستان محترم اجرایی و خصوصاً مجموعه استانداری به‌عنوان رأس هرم بیشتر مراقب اجرای امور باشند تا خدایی نکرده موجب بروز شکاف در افکار عمومی و رسانه و فعالان اجتماعی و کنشگران اجتماعی که این روزها حق بزرگی در کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده دارند نشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار