اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۳۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
آنچه بشر را هلاک می کند بلا یا اتفاقات طبیعی نیست ، بلکه خود بزرگ بینی و فساد فکری و عملی کسانی است ، که می خواهند خویش را برتر از طبیعت جا بزنند
شوشان - فاضل خمیسی :
 همه چیز دست خداست ، بخصوص باران !
 بارانی که بعضی مواقع نمی بارد و گاهی آنقدر بارشش میگیرد که علاوه بر جبران گذشته ، آدمی را شرمنده بخشش میکند.
بارانی که مایملک هیچ کس نیست و  طی قرنها  برای خود مسیر و راه انتخاب کرده و قبل از ساختمان سازی و حتی معبد سازی بشر وجود داشته و جاری بود.
  گفته یکی از اهالی عین دو اهواز که خانه اش در محاصره سیل قرار گرفته بود  قابل تأمل می نمود ؛ ایشان  میگفت : راهی برای بستن سیل وجود نداره ! بلکه باید برای سیل راه باز کرد و به جریان داشتن  آب احترام گذاشت.
 آنچه بشر را هلاک میکند بلا یا اتفاقات طبیعی نیست ، بلکه خود بزرگ بینی و فساد فکری و عملی کسانی است ، که می خواهند خویش را برتر از طبیعت جا بزنند . اینکه برای فلک زده های اخلاقی که تحت عنوان آقا زاده به اجتماع تحمیل  شده اند جنگل خواری و کوه خواری و تاراج مسیل رودخانه‌ها امری رایج تلقی گردد ، مصیبتی بزرگ‌تر از هر فاجعه ی طبیعی است.
  از آوارگی و بی خانمانی مردم و محنت های آنان در سیل هر چقدر گفته شود باز هم اندک است اما به هدر رفتن دارایی های عمومی از قبیل از بین رفتن راه ها ، آسیب دیدن زیر ساخت های شهری و روستایی ، خرابی مدارس و ساختمان های عمومی در واقع ما را در آینده باز هم به عقب خواهد راند ، همانطور که بصورت کلیشه ای یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی استان را هشت سال جنگ تحمیلی قلمداد میکنند ، خوف آن است در آینده سیل فروردین ۹۸ بعنوان یکی از دلایل عقب ماندگی خوزستان در کنار جنگ  ،توسعه نیافتگی استان را مضاعف تر کند.
 وقتی میگویند فجایع طبیعی قبل از اینکه دارای منشا طبیعی باشند دارای منشا سیاسی هستند سخنی گزاف نیست ، زیرا با ترقی و پیشرفت تکنولوژیکی  زلزله ۷ با ۸ ریشتری در ژاپن ۳ نفر زخمی میدهد و در  کشوری دیگر با همین ریشتر هزاران جسد باقی میگذارد. 
 در کشوری افزایش ۳ برابری حجم رودخانه موجب پیدایش مناظری زیبا و جذب توریست میشود  و در جایی دیگر  هزاران آواره و بدبختی ایجاد میکند.
 در خوزستان بجای اینکه به نوعی جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان را دنبال نماییم یا اینکه مجوز طولانی شدن سال تحصیلی را بگیریم ، از تعطیلی زود هنگام مدارس  و کاهش حجم دروس سخن می گوییم، انگار که دغدغه دانش آموزان فقط امتحان است و آموختن امری است اضافه بر سازمان که میتوان در مواقع ضروری آنرا حذف کرد!! لذا در آینده شاهد یک عقب ماندگی پنهان درسی در مقایسه با سایر استان ها می شویم که رقابت را برای دانش آموز خوزستانی سخت تر خواهد کرد . مدیرانی که  لازم بود تهدید را به فرصت تبدیل کنند در خوزستان بعکس عمل نموده و در واقع تهدید اصلی استان نه طغیان رودخانه بلکه غی کردن ناکارآمدی هاست.
 بهرحال از دولتمردان انتظاری نیست بجز اینکه راه را نبندند ، حال این راه ،مسیر رودخانه باشد یا ترقی جوانانی که به آینده چشم دوخته اند .. 
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
comment
0
0
comment جالب بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار