اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
شوشان - مسعود زالی زاده:

در مواقع بحرانی وظیفه اخلاقی و انسانی ایجاب می کند تا با بسیج امکانات و ظرفیت های موجود، تلفات مالی و جانی ناشی از حادثه را کاهش داده و وضعیت را به حالت عادی برگرداند. در حوادث به دلیل پیامدهای ناگوار، روح جمعی تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین خاطر شاهد رفتارهای نوعدوستانه و کمک های قابل توجهی از سوی مردم هستیم.

اما با وجود درد و رنج های ناشی از حوادث و نیاز به کمک رسانی و امداد، می توان به برخی افراد و گروه ها اشاره کرد که حتی از پدیده ناگواری هم چون سیل به عنوان ابزاری برای رسیدن به منافع خود استفاده می کنند. این گروه های ذینفع با ارائه تصویری غیر واقعی از بحران نظیر بزرگ نمایی یا کوچک جلوه دادن بحران، ارائه تصویری قهرمانانه از اقدامات گروه خود و تضعیف دیگری و... سعی می کنند با دخالت در این حوادث اوضاع را به سمت منافع خود جهت دهند.  

در سطح کلان چند سالی است که حوادث و مخاطرات پیش آمده، محملی برای تسویه حساب های سیاسی است و در این مواقع هر گروهی، از ناتوانی رقیب خود در مدیریت بحران سخن می گوید و از این فرصت جهت ارائه توانایی ها و کارآمدی جریان خود استفاده می کند. در سیل روزهای اخیر به کرات شاهد مصاحبه ها، نقدها و هم چنین عکس ها و تصاویری نمایشی بودیم که بیش از هر چیز ابزاری بودن چنین کنش هایی را به ذهن تداعی می کند.

سیل خوزستان به عنوانی بحرانی فراگیر و با خسارت های گسترده که توسط رسانه های مختلف و به ویژه رسانه ملی پوشش داده می شد، به برخی مدیران و کنشگران سیاسی این فرصت را داد تا در طول چندین روز همواره در معرض عموم قرار گرفته و به معرفی خود بپردازند. از سوی دیگر برخی کنشگران سیاسی در غیاب نهادهای مدنی و مرسوم سیاسی، با اظهارها و کمک های ابزاری توانستند خود را جهت تصاحب مناصب و مسئولیت ها در آینده آماده کنند. 

هم چنین در این ایام می توان به گروه هایی اشاره کرد که با بهره برداری از وضعیت پیش آمده نه تنها به ارائه تحلیل های غیر واقعی از دلایل وقوع سیل می پرداختند، بلکه حتی به دنبال اقدامات تخریبی بودند که اوضاع را بحرانی تر جلوه داده و در همبستگی مردم- که نقش اصلی را در مواجهه با سیل داشت-خلل ایجاد کنند.

باید توجه داشت که حوادث در ایران همانند دیگر وقایع، پدیده ای سیاسی محسوب می شوند و به همین خاطر به شدت در معرض ابزاری شدن و بهره برداری گروه های ذینفع قرار دارند. و این مسئله را شاید بتوان کم تر جایی در جهان مشاهده نمود:  شرایطی که باید به فکر همدلی و خدمت رسانی بود، تبدیل به فرصتی برای منفعت طلبی می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار