اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
با جدیت پیگیر جبران خسارات مالی سیل زدگان هستیم
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: هیچگاه نمی خواهیم چالش های آبی به چالش های سیاسی و امنیتی تبدیل شود و با جدیت پیگیر جبران خسارت های مالی سیل زدگان هستیم.
شوشان: قاسم ساعدی عصر جمعه در نشست هم اندیشی با جمعی از فعالان رسانه ای استان، خبرنگاران و فعالان سیاسی و اقتصادی خوزستان با اشاره به بحران سیل اخیر در استان و پیگیری نمایندگان برای مطالبات مردم آسیب دیده در دفتر پایگاه خبری شوشان و روزنامه سراسری راوی ملت اظهار کرد : در موضوع سیلاب اخیر، مردم خوزستان در کنار دولت ،نهادهای مختلف و نیروهای مسلح در یک صف واحد قرار گرفته و حماسه دیگری را آفریدند.

وی افزود: گروه‌های جهادی نیز در کنار مردم برای کمک به مناطق سیل زده استان نقش موثری داشته و به صورت شبانه روز پای کار بودند که جای قدردانی دارد .

وی بیان کرد: همچنین نقش نیروی انتظامی استان در برقراری نظم و امنیت مناطق سیل زده خوزستان پررنگ بود و این نیروهای تلاشگر به خوبی توانستند از دارایی ها و اموال مردم صیانت کنند.


برگزاری جلسات هم اندیشی گامی در جهت پیشگیری از بحران  

ساعدی تصریح کرد: برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور فعالان سیاسی،  اقتصادی و رسانه های استان با مسئولان می‌تواند نقش موثری در آسیب شناسی و پیشگیری از بحران‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: خوزستان دومین استان از نظر وسعت رسانه‌ای است که سایت های مختلفی در این استان فعالیت می‌کنند که این نشان دهنده تحرک و پویایی فکر در زمینه تغییر و تحول در استان است.

نقدهای سازنده کمک شایانی برای بهبود شرایط استان

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار داشت: بی شک نقدهای سازنده می تواند در راستای بهبود شرایط استان کمک شایانی باشد اما تنها مسئله ای که باعث می شود نمایندگان استان از اهالی رسانه فاصله بگیرند این است که هنوز نقد و توهین برای برخی‌ها جا نیفتاده است.
وی افزود: نمایندگان از سوی مردم انتخاب شده اند و نیاز است که در ادامه راه نیز مردم نمایندگان خود را همراهی کنند.

ساعدی تصریح کرد: همواره عدم تشکیل کارگروه ها توسط نخبگان استان و عدم ارائه راهکار ها به مجمع نمایندگان باعث می شود، نمایندگان نتوانند به خوبی از حق استان دفاع کنند چرا که نمایندگان به تمامی مسائل پیش آمده در استان نمی توانند به صورت مستقیم اشراف داشته باشند.

نقدهای غیر سازنده عرصه را برای خدمت رسانی تنگ می کند

وی گفت: نقدهای غیر سازنده و توهین به نمایندگان عرصه را برای خدمت رسانی آن ها به مردم تنگ می کند اما هرچه تعامل بیشتر شود بی شک روحیه مطالبه گری ارتقاء پیدا می کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: تشکیل کارگروه روانشناسی و حضور متخصصان این حوزه در اردوگاه های اسکان موقت سیل‌زدگان در بخش آسیب شناسی بسیار موثر بوده و امید است در خصوص سایر مسائل و مشکلات استان نیز چنین کارگروه هایی تشکیل شود.

وی بیان کرد: در موضوع سیلاب اخیر خوزستان رهبر معظم انقلاب ، نهاد ریاست جمهوری، دولت مردان و همه نهادها در کنار مردم بسیج شدند اما اصل غافلگیری را نباید فراموش کنیم چرا که هیچگاه چنین سیلی با این وسعت در استان سابقه نشده است.

ساعدی گفت: در خصوص مسائلی که باعث رخ دادن چنین سیلابی شد از طریق نامه ای که نمایندگان استان به مراجع قضایی ارسال کرده‌اند، در حال پیگیری است و این موضوع را در اولویت قرار داده ایم.



تذکر و استیضاح ابزارهایی موثر در دست نمایندگان برای مطالبه مردم

وی ادامه داد: نمایندگان ابزارهایی را برای مطالبه گری در دست دارند که یکی از آنها تذکر به وزرا و رئیس جمهوری است که تاکنون در موارد مختلف شاهد اقدامات خوبی بوده ایم.

وی ادامه داد: همچنین طرح سوال از وزرا و رئیس جمهوری و کشاندن آن ها به صحن مجلس از دیگر اقداماتی بوده که نمایندگان خوزستان برای مطالبات به حق مردم انجام داده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: ابزار دیگر نمایندگان بحث استیضاح است که در این زمینه نیز پیش از بحران سیل اقداماتی را صورت دادیم که نمونه آن موضوع طرح استیضاح اردکانیان وزیر نیرو با ۵۶ امضا بود که با توجه به شرایط پیش آمده در سیلاب ترجیح دادیم که در خصوص این طرح دست نگه داریم تا پس از این سیل بحران زا آرامش به کشور بازگردد.

ساعدی ادامه‌ داد: سوالات ما از وزیر نیرو باید در صحن مجلس مطرح شود تا بتوانیم در چارچوب انتظارات مردم استان گام برداریم و اجازه ندهیم حرفی از مردم استان ضایع شود.

سیل خوزستان شاخصه های علمی ندارد

ساعدی گفت: سیلی که در خوزستان رخ داد شاخصه های علمی ندارد و اگر عوامل انسانی در ایجاد این سیلاب نقش داشته باید در آینده نزدیک برای مردم روشن شود و ما به عنوان نمایندگان مردم استان این مطالبه به حق مردم را دنبال خواهیم کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: خوزستان چندین سال با خشکسالی همراه بود و در برخی از مناطق کشت تابستانه ممنوع شده بود اما در بهمن و اسفند ماه سال گذشته رهاسازی آب صورت گرفت که مشخص شد این آب تصفیه و ذخیره شده بوده است.

نخبگان حوزه آب به کمک نمایندگان خوزستان بیایند

ساعدی افزود: اکنون از تمامی نخبگان حوزه آب ، دانشگاهیان و  اهالی قلم استان در جهت غنی کردن مباحث و تامین موارد مورد نظر ، درخواست کمک داریم.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی مجمع نمایندگان استان در رفتار مجازی و رسانه ای با آن ها است؛ زمانی که با کلانتری  برخورد کردیم گفتند این برخورد  تبلیغاتی است، زمانی که صحبت نمی‌کنیم می‌گویند نمایندگان خواب هستند.

وی گفت: نباید نمایندگانی که انتخاب می شوند رها شوند، نخبگان اگر احساس مسئولیت دارند باید خوراک مورد نظر را برای نمایندگان تامین کنند؛ باید کار گروه های متنوع با توجه به ظرفیت‌های استان تشکیل شود و نمایندگان را موظف کنید تا به عنوان یک کارشناس از حق حوزه استحفاظی خود دفاع کنند.



نقد همراه با تخریب راه دریافت مطالبات نیست

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار داشت: نقد همراه با تخریب راه دریافت مطالبات نیست بلکه این نقدهای سازنده است که می‌تواند مسیر پیشرفت را برای هر استانی هموار کند.

وی ادامه داد: اکنون مکانیسم  دفاع از خوزستان باید طراحی شود و جزو ضرورت ها قرار گیرد؛ شاید برخی نمایندگان جزیره‌ای عمل می کنند چرا که ماموریت های استانی برای آنها تعریف نشده است.

ساعدی گفت: مدتی پیش به دنبال آن بودیم که سد گتوند را از نظر علمی بررسی کنیم اما تعدادی از اساتید دانشگاهها از کرمان و تهران به نوعی سخن می گفتند که سد گتوند مشکل چندانی ندارد اما اگر ما از سوی اساتید دانشگاهها و نخبگان استان از نظر تخصصی مجهز می شدیم، می‌توانستیم دلایل قانع کننده بیشتری برای آن ها بیاوریم.

وی گفت: در ابتدای سیلاب خوزستان دولت قرار بود مبلغ ۲ میلیون تومان به هر خانواده آسیب دیده بدهد اما با اعتراض نمایندگان استان این مبلغ تا سقف ۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: برای بازسازی مدارس تخریب شده و نوسازی آنها نیز خوزستان سهم بسزایی دریافت کرد و وام‌های بلاعوض و تسهیلات با سود ۴ درصد برحسب میزان تخریب ، برای مردم آسیب دیده در نظر گرفته شد.

قوانین نانوشته در کشور محکوم است

ساعدی تصریح کرد: قوانین نانوشته در کشور محکوم است چرا که ریشه در نظام حقوقی ما ندارد اما شاید برخی موارد عرف اداری و اجرایی صورت می گیرد که ما نمی توانیم بگوییم این قانون نانوشته است.

وی افزود: حوادث طبیعی درس بزرگی برای ما است و می تواند فرصت ها و نقاط ضعف و قوت را به ما بشناساند؛ یکی از درسهایی که در سیل جاری آموختیم تجلی فطرت انسانی بود چراکه همه اقشار جامعه نشان دادند که با وجود تمام سختی ها و مشکلات همچنان متحد بوده و برای کمک به یکدیگر پیشقدم هستند.



اقتدار ملی در سیل اخیر توطئه های دشمن را خنثی کرد

ساعدی گفت: اگرچه در سیل اخیر خسارت های زیادی به مردم وارد شد و خیلی‌ها آواره شدند اما اقتدار ملی بار دیگر توطئه‌های دشمن را خنثی کرد.

وی بیان کرد: رسانه ها بستر مناسبی برای انعکاس اقتدار ملی هستند و نباید با مطرح کردن نقاط ضعف خوراک مورد نیاز دشمن را تامین کنیم و اگر مسائل و مشکلاتی وجود دارد بهتر است از طریق مراجع قانونی پیگیر آن ها باشیم .

وی گفت: موضوع خشکی تالاب هورالعظیم را از فروردین ماه دنبال می کردیم اما وزیر نفت ادعاهای ما را مبنی بر خشک بودن بخشی از تالاب تایید نمی کرد و ما نیز تصمیم گرفتیم شخصاً وزیر را با بالگرد به بازدید میدانی ببریم که به دلیل شرایط نامساعد جوی این سفر لغو شد.

وی ادامه داد: اما پس از پیگیری ها و تصاویری که تهیه شد و برای وزیر نفت پخش کردیم ، ادعای ما به آنها ثابت شد و چندین انفجار توسط سپاه پاسداران در دایک مرزی باعث شد بخش خشکی تالاب هورالعظیم پر آب شود که در حال حاضر بخشی از مخزن ۴ و ۵ هنوز آب گیری نشده است.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: برای احقاق حقوق مردم استان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد اما نیاز داریم که نخبگان فعالین سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کنار نمایندگان حضور داشته تا بتوانیم روحیه مطالبه گری خود را ارتقا داده و پاسخگوی خوبی برای مردم استان باشیم.



عملکرد قاسم ساعدی مورد تایید خانه احزاب است

حسین کاملی در این نشست گفت: رییس مجمع نمایندگان خوزستان بی شک بر اساس فاکتورهای خاص و شاخص هایی انتخاب شده که در یک سال گذشته با بررسی هایی که در خانه احزاب استان داشتیم عملکرد قاسم ساعدی مورد تایید بوده است.



وزیر نفت و جهاد کشاورزی باید محاکمه شوند

همچنین خیریه نیسی یکی از اعضای اتاق بازرگانی اهواز در این نشست گفت: 10 روز پیش اتاق بازرگانی ایران جلسه ای را در تهران برگزار کرد که بخش عمده‌ای از دولتی ها نیز در این نشست حضور داشتند اما با صحبت‌هایی که مطرح شد ، سیل خوزستان را جدی نگرفته بودند و مبلغ کمی به نسبت خسارت های وارد شده برای کمک در نظر گرفته شده بود اما با توضیحات کامل به آنها گفتیم سیلی که تا سقف منازل را در بر گرفته به کمک چند برابری نیاز دارد.

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که باید پس از سیل مورد توجه قرار گیرد، عوارض ناشی از آن است که ممکن است خودکشی در بین جوانان و میانسال ها یکی از جدی ترین این عوارض خطرناک باشد.

نیسی تصریح کرد: همچنین گسترش فقر، اعتیاد و افزایش سرقت ها را به دنبال دارد که مسئولان و بخصوص نمایندگان باید به این مسائل نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی گفت: در موضوع سیلاب اخیر خوزستان، وزیر نفت و جهاد کشاورزی باید محاکمه شوند چرا که این حادثه در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده و بی شک  عامل انسانی در آن نقش داشته است.



بحران سیل خوزستان مجزا از بحران سیاست های انتقال آب نیست

عبدالرحمن نیک سرشت یکی از فعالان رسانه‌ای خوزستان در این نشست گفت: بحران سیلاب اخیر خوزستان مجزا از بحران سیاست های انتقال آب و حاکمیت نامطلوب در حوزه توسعه پایدار نیست؛ آب خوزستان بدون کارشناسی انتقال پیدا کرد و سدهایی زده شد اما نمایندگان استان در این میان منفعل عمل کردند.

وی گفت: مردم در حال حاضر نگاه خوبی به نمایندگان ندارند چرا که آنها یک سر دارند و هزار سودا؛ نمایندگان می‌دانند که چه بلایی بر سر خوزستان آمده است.

نیک سرشت گفت: شاید در گذشته با وقوع پدیده ریزگردها نمایندگان به صورت نمادین دور هم جمع شده و با زدن ماسک اعتراض خود را نسبت به وضعیت خوزستان نشان می‌دادند اما در موضوع سیل اخیر شاهد هیچ حرکت خاصی از سوی نمایندگان استان نبودیم.

وی ادامه داد: نمایندگان استان به دنبال حمایت از موکلین خود نیستند در حالی که می‌توانند از این انرژی برای مطالبات به حق استفاده کنند.

مجلس نماد جمهوریت نظام و مردم است

وی افزود: مجلس نماد جمهوریت نظام و مردم است و و اگر نمایندگان فشار بیشتری وارد کنند مطالبات مردم بهتر پیگیری می شود شاید اگر تمام نمایندگان استان پشت سر رئیس مجمع نمایندگان می‌ایستادند چنین سیلی رخ نمی داد.



روزنامه نگاران همزه وصل مردم و مسئولان هستند

کریم طالقانی در این نشست گفت: روزنامه نگاران همزه وصل مردم و مسئولان هستند که علاوه بر اطلاع رسانی وظیفه نقد و بررسی رویدادهای پیرامون خود را دارند.

وی افزود: دولت کریمه باید کریمانه به وضعیت مردم نگاه کند و اگر ۲۰۰ نفر از یک منطقه آسیب دیده اند چه ضرری برای دولت دارد که تمامی آن منطقه را بازسازی کند.

وی ادامه داد: نباید نگاه تنگ نظرانه نسبت به افرادی که همه دارایی خود را از دست داده اند وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: برخورد جدی با مسببان سیل خوزستان از مطالبات به حق مردم و رسانه های استان است اما متاسفانه شاهد آن هستیم افرادی که در این سیل نقش داشته‌اند ارتقای پست می گیرند و این توهین به مردم خوزستان است.

وی تصریح کرد: اکنون سه کارگروه در حوزه حقوقی، عمرانی و کشاورزی تشکیل شده و قرار است از نظرات متخصصان استفاده شده و مستندات کافی نیز جمع آوری شود .



نمایندگان با تغییرات اساسی دین خود را به مردم ادا کنند

قاسم امیری از فعالان اجتماعی گفت: چهل سال است که ملت ما مدام در حال حماسه آفرینی است اما نمایندگان و مسئولان چه زمانی قرار است‌ حماسه  بیافرینند و با تغییرات اساسی در سیستم دین خود را به مردم ادا کنند.

وی افزود: از نمایندگان ، ائمه جمعه، فرماندهان و هیچ مسئول دیگری انتظار نداریم که در شرایط بحرانی کار یدی انجام دهند بلکه توانمندی مسئولان جای دیگری است.

وی ادامه داد: اگرچه در سیل اخیر مردم حماسه آفریدند اما پرکردن کیسه خاک آن هم به روش سنتی و قدیمی در این عصر مدرن شایسته مردم نیست است.

در کشور دچار غفلت راهبردی شده ایم

وی بیان کرد : تمامی مردم، نهاد ها و ارگان های نظامی و انتظامی همت کردند و حضور پرشور داشتند اما آنچه در پایان سیل دیدیم، ثابت شد ما مجدداً در کشور دچار غفلت راهبردی شده ایم.

وی تصریح کرد: سیل خوزستان آسان ترین بحران بود و می توانستیم به خوبی آن را مدیریت کنیم و آسیب ها را به حداقل برسانیم اما نداشتن فرماندهی واحد باعث شد این بحران سخت سپری شود.

وی بیان کرد : حضور نمایندگان خوزستان نیز در سیل اخیر کمرنگ بوده و آن ها عملکرد خوبی نداشتند.

گونی پر کردن مسئولان در سیل حرکتی نمایشی بود

نبی نیسی از فعالان رسانه ای دشت آزادگان گفت: وظیفه ائمه جمعه و نمایندگان استان بیل گرفتن و گونی پر کردن نبود و این یک برنامه نمایشی بود.

وی افزود: ریاست مجمع نمایندگان در استان چه امتیازاتی را برای خوزستان به دنبال داشته است؟کمک هایی که از داخل و خارج کشور برای سیل زدگان خوزستان ارسال شد کجا رفته است؟ این ها سوالاتی است که در ذهن افکار عمومی مطرح است.



استخدام های غیر بومی در دشت آزادگان متوقف شود

سید محمد امین موسوی یکی از فعالان اجتماعی منطقه دشت آزادگان با انتقاد از عملکرد نمایندگان استان نسبت به محرومیت در مناطق مختلف دشت آزادگان معترض بود و در این خصوص گفت: استخدام های غیر بومی در منطقه دشت آزادگان به وضوح به چشم می خورد و باعث ایجاد یاس و  ناامیدی در بین جوانان تحصیلکرده و متخصص این منطقه شده است.

وی افزود: آموزش نیروهای غیر بومی و جذب آن ها در شرکت های نفتی خیانت به مردم این شهرستان است که باید متوقف شود .

وی ادامه داد : یک شرکت پتروشیمی در اندیمشک راه اندازی شد در حالی که دشت آزادگان و هویزه از هر نظر برای احداث این شرکت موقعیت بهتری داشتند .

شوشان به عنوان یکی از باسابقه  ترین پایگاه های خبری خوزستان پیش از این نیز جلسات متعدد هم اندیشی را در جهت تعامل هرچه بیشتر مسئولان ، فعالان سیاسی و رسانه های استان برگزار کرده است .

این جلسه هم هم اندیشی نیز به منظور بررسی مسائل و مشکلات بحران های اخیر خوزستان بخصوص در سیلاب اخیر برگزار شد .
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار