اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
شوشان - میلاد ملحانی :
تمامی تلاش های دیپلماتیک برای حفظ برجام و جلوگیری از تشدید تنش ها  بین آمریکا و ایران حتی با وجود دیدار نخست وزیر ژاپن بعد از 41 سال نتوانست فرصت مناسبی برای امضا کنندگان اروپایی قرارداد هسته ای ایجاد کند تا آرامش را در خلیج فارس حفظ کند و با حملات به نفتکش ها در دریای عمان و سرنگونی پهباد جاسوسی آمریکا در آبهای خلیج فارس و بر فراز منطقه هوایی ایران، تنش های غرب آسیا بیش از پیش شعله ور خواهد شد.
با وجود اینکه دولت دونالد ترامپ همواره از درگیری مستقیم با جمهوری اسلامی ایران اجتناب کرده است ولی با اجرای سیاست های افزایش حداکثری فشار با ایجاد تحریم ها اقتصادی، سعی در کاهش منافع و ثبات ایران در منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.
 اولین قربانی تصمیم دولت ترامپ برای ترک از توافقنامه هسته ای، برنامه جامع اقدام مشترک بود که با خروج کاخ سفید خسارات جبران ناپذیری را به روحیه مذاکره در جوامع دیپلماتیک وارد کرده است.
این در حالی است که مقامات واشنگتن با تغییر رویکرد و اصرار بر انجام معامله هسته ای جدید خواهان تبدیل ایران به کشوری خالی از هر گونه تکنولوژی هسته ای و موشکی هستند. با این وجود مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران از سال پیش با اعلام حفظ برجام و متعهد بودن به تمامی مفاد قرارداد هسته ای در تلاش بودند تا ثبات را در منطقه ایجاد کنند و پس از بد عهدی های طرفین اروپایی با حفظ روابط جهانی اعلام کردند که ایران توانایی غنی سازی  اورانیوم بیشتر از توافقنامه برجام را دارد و در صورتیکه اعضای دیگر برجام نتواند منافع اقتصادی برنامه جامع اقدام مشترک را برای ایران تضمین کنند، آژانس انرژی هسته ای ایران ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود را افزایش می دهد.
به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این اقدامات ایران بمنزله قانون‌شکنی از مفاد برجام نبوده و می تواند علی رغم عقب نشینی آمریکا از توافقنامه طبق مفاد قرارداد هسته ای برای جلوگیری از تحریم های اقتصادی، تصمیمات بازدارنده را اتخاذ کند.   
ایالات متحده آمریکا با افزایش فشارهای مالی و تحمیل تحریم ها معاملاتی از سوی طرفین اروپایی، در صدد تنگ تر کردن حلقه ای اقتصادی بدور  ایران را دارد. مقامات دولت های اروپایی نیز سعی دارند بواسطه حضور شرکت های خصوصی و قبول ریسک تجارت با ایران در مقابل از دست دادن جایگاه خود در بازارهای بورس جهانی با تحریم های ثانوی مقابله کنند و در بهترین حالت، ممکن است بتوانند با حفظ تجارت غیرقانونی از طریق مکانیزم های مالی جدید برای تسهیل تجارت غیر دلاری موفق شوند، که این امر به احتمال زیاد منافع اقتصادی تهران را تامین نخواهد کرد.
تحریم های اقتصادی ایران در حالی  سیر افزایشی خود را طی می کند که هند، چین و بسیاری از قدرت های آسیای همچنان مراودات مالی و تجارت با ایران را حفظ کرده اند و این موقعیت مناسبی را به ایران می دهد تا با کسب قدرت نفوذ در مذاکرات آینده بتواند بصورت فزآینده ای از حجم فشارهای فعلی را کاهش دهد.
سخنرانی های تهدید آمیز دونالد ترامپ در طول ماه گذشته باعث شد تا موقعیت مذاکرات با ایران نسبت به گذشته سخت تر شود و می تواند با اجرای سیاست رویارویی ایران و آمریکا، منافع منطقه ای مانند خروج نفت از تنگه هرمز، امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس و  به تثبیت امنیت عراق صدمه جدی وارد شود و در نهایت ایالات متحده آمریکا با پرداخت بهایی سنگین مانند نفوذ بیشتر روسیه به منطقه و کاهش روابط مالی اروپا با غرب آسیا، در گردابی عظیم گرفتار می شود که هر چه بیشتر در آن بماند، بیشتر فرو می رود.
با وجود شرکت های نفتی در عربستان سعودی و افزایش صادرات نفت کشورهای حوزه خلیج فارس برای جایگزینی کاهش صادرات نفت ایران همچنان افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی و عدم ثبات در تولید نفت یکی دیگر از معضلات پیش روی کاخ سفید است که این امر سبب خشم  و نگرانی دولتمردان و سیاستمداران کشورهای وارد کننده محصولات نفتی از یک جانبه گرایی آمریکا شده است. 

علاوه بر آن آلمان و ژاپن که از متحدان نزدیک کاخ سفید  بشمار می آیند در تهمت زنی های واشنگتن به تهران، در مورد حمله به نفتکش ها در الفجیره سکوت می کنند و با  اعلام اینکه هیچگونه نشانه و انگیزه ای از حضور ایران در چنین عملیاتی وجود ندارد، به دونالد ترامپ پشت می کنند.در پایان می توان به لیست شکست های آمریکا در خلیج فارس سرنگونی پهباد جاسوسی 222 میلیون دلاری که ارزشی بیش از سه برابر هزینه کل سپاه قدس دارد را اضافه کرد، که خود نشانگر یکپارچگی ایران در تامین امنیت منطقه و حفظ حضور مستمر در خلیج فارس می باشد و با نگاهی به پیشرفت های نظامی ایران در چهل سال انقلاب اسلامی می توان استدلال کرد که آمریکا هزینه های گزافی را برای خروج از برجام و حضور نظامی در منطقه غرب آسیا پرداخته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار