شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲
امسال نه خبری از پرویز پرستویی بود و نه از گوهر خیراندیش و نه هیچ بازیگر و هنرمند دیگری که چون سالیان پیش فضای خاصی به محفل هنری این جشنواره ببخشند. امسال به جرات می‌توان گفت کیفیت جشنواره فدای کمیت آن شد.
شوشان: پنجمین جشنواره پایتخت پنجره‌ها در حالی در سینما نفت آبادان به کار خود پایان داد که خلأهای زیادی در آن احساس می‌شد و به وضوح می‌شد دید که کیفیت فدای کمیت شده است.

پنجمین جشنواره پایتخت پنجره‌ها نیز شامگاه جمعه در سینما نفت آبادان به کار خود پایان داد تا پرونده این جشنواره در امسال بسته شود.

ابتدای این جشنواره طبق دیگر مراسم‌ها پخش سرود ملی و قرائت قرآن بود با این تفاوت که کلیپی در خصوص رویدادهای جنگ تحمیلی و دوران هشت ساله دفاع مقدس نیز به تصویر کشیده شد که البته بسیار مورد علاقه تماشاگران و حاضران در مراسم قرار گرفت.

پس از آن خواننده‌ای که از پایتخت به این مراسم دعوت شده بود بر روی صحنه حاضر شد و مجلس را حال و هوایی مفرح‌تر بخشید. مجری برنامه از شبکه صدا و سیمای استان خوزستان بود و با وجود اینکه مسئولان حوزه هنری اتفاق نظر داشتند که پرویز پرستویی، بازیگر مطرح سینما عهده‌دار اجرای برنامه خواهد بود اما چنین امری محقق نشد.

*تلاش برای تعالی جشنواره پایتخت پنجره‌ها

در ابتدا سرپرست حوزه هنری استان خوزستان به ایراد سخنانی پرداخت و با تشکر از مسئولان برای برگزاری چنین مراسمی اظهار کرد: این جشنواره بسیار زیبا تقدیم به مردم آبادان است که روزها و سال‌های زیبایی را در دفاع مقدس خلق کرده‌اند.

محمود نادری اضافه کرد: مطمئنا اگر این رویداد در سال‌های آتی با شکل و جایگاه بهتری برگزار شود می‌تواند میزبان هنرمندان و میهمانان بیشتری باشد که همین امر راهی برای تعالی و پیشرفت هنر در منطقه است.

*برگزاری جشنواره در سطح ملی

پس از آن فرماندار ویژه آبادان روی سن حضور یافت و در سخنانی چنین عنوان کرد: این جشنواره برای پنجمین سال پیاپی است که به‌مناسبت گرامیداشت سالروز شکست حصر آبادان در این شهرستان برگزار می‌شود و آثاری در خصوص دفاع مقدس را هنرنمایی می‌کند.

بهرام ایلخاص‌زاده خاطرنشان کرد: از همه کسانی که دست‌اندرکار برگزاری این جشنواره هستند تقدیر و تشکر ویژه می‌کنم اما باید سعی کنیم این جشنواره را در سطحی ملی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت این برنامه بسیار بیشتر از این است و مطمئنا با وسعت کار جشنواره می‌تواند شاهد ورود آثار مفاخر هنری در خور شانی در حوزه دفاع مقدس به این فراخوان بود.

*آبادان باید به کشور معرفی شود

امام جمعه آبادان سومین سخنران برنامه بود که با گرامیداشت سالروز پنج مهر اظهار کرد: به پاپتخت پنجره‌ها باید نگاهی ویژه و خاص داشت و در اصل مدیران و مسئولان باید به آبادان چنین نگاهی داشته باشند.

حجت‌الاسلام علی ابراهیمی‌پور افزود: آبادان نه تنها برای خوزستان بلکه برای تمام کشور افتخار است و این موضوع با وسعت بخشیدن به کار این جشنواره باید برای همه معرفی شود.

وی با بیان اینکه آبادان با فاجعه سینما رکس موجب پیروزی انقلاب شد گفت: امروز با توجه به هجمه‌ها فرهنگی دشمنان نظام و انقلاب باید سعی کنیم ارزش‌های معنوی و اخلاقی، فضائل دینی و آثار به جا مانده از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را هر چه بیشتر زنده نگه داریم تا دشمن در اهداف شومی که برای جوانان مدنظر قرار داده ناکام بماند.

*اهدای تندیس جشنواره به فرزند حبیب‌الله معلمی/ رونمایی از 2 سی.دی آثار هنرمندان خوزستانی

در ادامه این مراسم با پخش کلیپی از مرحوم حبیب‌الله معلمی شاعر و مدیحه سرای دوران دفاع مقدس که اکثر وی را حاج صادق آهنگران تلاوت کرده است از پسر آن مرحوم خواسته شد که بر روی سن حضور یابد و لوح یادبود جشنواره پدرش را دریافت کند.

همچنین از دو سی.دی آثار پایتخت پنجره‌ها که در آن همه آثار پنج دوره برگزاری جشنواره گردآوری شده رونمایی شد.

*هنرمندان آثار فاخرتری ارائه دهند

در ادامه داور بخش شعر جشنواره پایتخت پنجره‌ها، استاد دانشگاه و فرزند شهید دوران دفاع مقدس بر روی صحنه آمد و به ایراد سخنانی پرداخت.

جمال ناصری چنین گفت: این جشنواره باید در ابعادی وسیع‌تر برگزار و آثار فاخرتری از هنرمندان ارائه شود.

*تقدیر از عکاسان مرحوم و یادی از عبدالامام زباری

همچنین از دو عکاس مرحوم خوزستانی یاد شد که تا سال گذشته نیز ما را در تکمیل آثار جشنواره همراهی می‌کردند. عبدالامام زباری، عکاس خرمشهری خبرگزاری فارس خوزستان و بهمن یوسفیان دیگر عکاس آبادانی فعال که به روح آن دو بزرگوار درود می‌فرستیم.

*تقدیر از نفرات برتر

در پایان این جشنواره نیز از نفرات برتر در پنج بخش عکس، شعر، نمایشنامه نویسی، نمایشنامه خوانی و داستان تجلیل و با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدایای نقدی تقدیر شد.

اما متاسفانه این جشنواره امسال با وجود همه تلاش‌های مسئولان از کیفیت پائینی برخوردار بود و با وجود برگزاری پنجمین سال انتظار می‌رفت حداقل تنی چند از هنرمندان کشوری چون دوره‌های قبل در آن حضور پیدا کنند.

امسال نه خبری از پرویز پرستویی بود و نه از گوهر خیراندیش و نه هیچ بازیگر و هنرمند دیگری که چون سالیان پیش فضای خاصی به محفل هنری این جشنواره ببخشند. امسال به جرات می‌توان گفت کیفیت جشنواره فدای کمیت آن شد.

منبع: فارس


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار