اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: با اقدامات پیشگیرانه انجام شده هیچ بیماری بعد از سیل در شمال خوزستان ثبت نشد.
شاپور مسعودی فر افزود: سه استان خوزستان، لرستان و گلستان درگیر سیل فروردین ماه شدند که عملیات گسترده بهداشتی در این خصوص آغاز شد.

وی اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دانشکده شوشتر و دانشکده آبادان درگیر سیل بودند این در حالی بود که وسعت سیلاب در شهرهای مختلف متفاوت بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: در جریان سیل ۲۶ کمپ در محدوده شهرهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول راه اندازی شد که این تعداد کمپ با کمپ های سایر استان برابر بود ضمن اینکه جمعیت سیل زده شهرهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول ۲۷ هزار نفر معادل جمعیت سیل زده بقیه استان بود که این موضوع خدمات بهداشتی زیادی می طلبید.

وی با بیان اینکه شوش بیش از دزفول درگیر سیل و مشکلات پس از آن شده بود، گفت: دزفول در ۲ مرحله درگیر بحران سیل شد در حالی که شوش از ابتدا تاکنون درگیر بوده و تنها کمپ سیلزدگان استان خوزستان ( مگران ۳) با ۳۶۰ سیلزده هنوز هم دایر است.

مسعودی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ نفر از سیلزدگان به خانه های خود بازگشته اند و مابقی هنوز مستقر هستند، افزود: خدمات ارائه شده در کمپ های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول مثال زدنی است.

وی اظهار داشت: سایه سنگین غم سیل علاوه بر مردم بر همکاران دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گسترده شد که امیدواریم شرایط به زودی به حالت عادی برگردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: وزارت بهداشت در حضور معاونان سازمان جهانی بهداشت اخیرا از دانشگاه هایی که در ارائه خدمات سیل موفق بودند، تقدیر کرد که از بنده به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی دزفول، لیلا محبی مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر، غلامرضا میرزایی رییس مرکز بهداشت شوش و نسیم طهماسبی رییس مرکز بهداشتی درمانی الوان با امضای وزیر بهداشت تقدیر شد.

وی گفت: ۴۷۰ نفر از نیروی انسانی شمال خوزستان به طور مستقیم درگیر سیل بودند که تمام وقت اقدام به ارائه خدمات بهداشتی می کردند همچنین از تلاش دانشگاه جندی شاپور اهواز نیز توسط وزیر بهداشت تقدیر شد.

منابع بیماری های پس از سیل در شمال خوزستان کنترل شد

مسعودی فر اظهار داشت: از نظر علمی و آماری انتظار می رفت بیماری های زیادی پس از سیل بروز یابد که با گذشت حدود چهار ماه از پایان بحران و با وجود فعال شدن بیماریابی، موردی از بیماری های پس از سیل از جمله وبا، هپاتیت، بیماری های مرتبط با بندپایان، حشرات و مالاریا مشاهده نشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: موارد متعددی از اسهال غیرعفونی در شمال خوزستان مشاهده شد که با نمونه گیری های انجام شده مشخص شد هیچ کدام وبا نبودند.

وی گفت: در جریان سیل و پس از آن تا زمان اصلاح لازم اجازه ندادیم آب لوله کشی توسط مردم استفاده شود و در این مدت فقط از آب بسته بندی با ورود خیرین استفاده شد.

وی افزود: راه انتشار عمده بیماری های پس از سیل که از طریق آب و فاضلاب منتقل می شوند، کنترل شد و همین امر از اپیدمی بیماری ها جلوگیری کرد.

مسعودی فر از همکاری سپاه، هلال احمر، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهری و روستایی، خیرین و سازمان های مردم نهاد در جریان سیل تقدیر کرد و گفت: وقایع بهداشتی منطقه به صورت مستمر رصد می شدند و هرگاه بهداشت و سلامت جمعیت تحت پوشش در خطر بود اقدام لازم صورت می گرفت ضمن اینکه پرسنل دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در چندین مرحله اقدام به ارسال کمک های خود به مردم سیلزده کردند.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل در تمام دستگاه های بهداشتی به صورت سیستماتیک وارد عمل می شود، افزود: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان نیز پدافند غیرعامل به صورت کمیته دبیرخانه مستقل فعال است و با ارتباط مستقیمی که با استاندار خوزستان دارد فعالیت خود را دنبال می کند.

وی اضافه کرد: در سطح معاونت بهداشتی نیز زیرشاخه ای با عنوان گروه کاهش خطر بلایا از چهار سال پیش در دزفول راه اندازی شده که سیستم بهداشتی را برای مقابله با بلایای احتمالی آماده می کند.

مسعودی فر گفت: وظیفه این گروه این است که در زمان بحران تا زمانی که گروه های امدادی به محل برسند سیستم حفظ شود به همین منظور  توانمندسازی سیستم بهداشتی مدنظر بوده و مقاوم سازی غیرسازه ای اجرا شده است به طوری که ۸۵ درصد واحدهای سازمانی محیطی ایمنی غیرسازه ای را انجام داده اند تا در زمان زلزله مشکلی برای آنها ایجاد نشود و در زمان سیل ساختمان ها از حمله سیل در امان بمانند.

وی افزود: علاوه بر این، انبارهایی تدارک دیده شده تا نیازهای زمان بحران از جمله قایق، چادر، پتو و دیگر ملزومات را تا ۴۸ ساعت بعد از ابتدای بلایا تامین کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: تانکر ویژه بلایا همراه با تجهیزات و خودروی آمبولانس بلایا نیز در نظر گرفته شد که در جریان سیل اخیر مورد استفاده قرار گرفتند.

۱۴۹ خانه بهداشت، ۱۹ پایگاه سلامت و ۵۴ مرکز خدمات جامع سلامت در سطح شهرستانهای دزفول، شوش و گتوند فعال است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار