اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۹۰۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
چه چیزی از این بالاتر که در بند آرزویی برآورده شود، درست زمانیکه احتمالا در بالاترین حد از پشیمانی و غم به سر برده می شود، خبر می آید، حمایت می شود، وجوه نقد جمع آوری می شود و...
شوشان - مجتبی حلالی: 

علی، سارقی که صدایی دلنشین دارد. آرزوی خوانندگی همواره در عمق مخیلاتش بود و هست. صدا مخملی زندان شهرت اوست. شب ها، درست آن زمان که افراد در بند یاد غم ها و گذشته شان می افتند، نوایی حزین به گوش می رسد، او علی است که آواز سر می دهد. در این میان چه بسیار اشک ها جاری و چه بلند آه ها سر داده می شود و این هارمونی موسیقی علی است.


آرمان فلاحت، مستندسازی است که در بخش فرهنگی اداره کل زندان ها مشغول بکار است. اقدام می کند به ساخت مستندی از روند اصلاح و مددکاری زندانیان.

در طول بیش از 2 ماه که منجر به تهیه 8 ساعت فیلم مستند از زندانیان می شود، اتفاقات گوناگون می افتد، سخنان و روایت های جذاب به میان می آید و اینگونه محتوای فیلم آنقدر تاثیرگزار می شود که اکنون تدوین و تولید فیلم نهایی کاری بس دشوار شده است.

سوژه فیلم اما همان علی است. علی که بواسطه حمایت دوستانش در بند و با تلاش های آرمان برای دریافت مجوز و همکاری مجموعه اداره کل زندان ها و دادگستری موفق به رهایی صدایش می شود، او اینبار خود را در استدیو ضبط موزیک می بیند. آری علی با تمام وجود می خواهد صدایش را رها کند. تصور کنید در این بین چه تلاش ها و حمایت هایی صورت گرفت تا یک سارق به آرزویش دست پیدا کند.! چه مشقت ها که در این میان صورت گرفت و چه خطراتی که آرمان به جان خرید تا یک زندانی را صرفا برای اصلاح به رویایش نزدیک کند.

آرمان فلاحت، کسی است که محور همه تلاش ها و رایزنی ها بود. با او به گفتگو نشسته ایم تا از هرآنچه طی این مدت گذشت برایمان بگوید که در ذیل می آید.

آرمان فلاحت می گوید: سازمان زندانهای استان خوزستان در اقدامی جالب در راستای اصلاح مددجویان، مجرمی که علاقه و استعداد زیاد در زمینه  موسیقی و خوانندگی داشت را با فراهم کردن شرایط به دنیای موسیقی معرفی کرد.

وی ادامه داد: این اتفاق برای اولین بار در ایران رخ داده است که زندانی بصورت تحت الحفظ برای ضبط صدا خارج شده و بعد از اتمام کار به زندان باز گردانده شده است.


فلاحت در پاسخ به این سوال که شرایط زندان همواره یادآور اتفاقات منفی و ناهنجاری های اجتماعی است و این اتفاق چگونه می تواند رخ دهد، گفت: زندان، شاید شنیدن این جمله همیشه دیوارهای بلند، برجک های مراقب، زندان بان های خشن، سربازان تا دندان مسلح و جوی خالی از امید را برای ما تداعی کند اما این تصویر ذهنی شاید غلط اما بی مورد نیز نبوده است از آنجایی که در تمامی رسانه ها و مستندات و تصاویر چیزی بجز موارد بالا دیده نشده است و خارج از این دنیای درون زندان، دنیایی خشن و خالی از احساس در ذهن ما است و این صرفآ حاصل نگاه به پوسته بیرونی زندان بوده و جامعه شاید هیچوقت نتواند شرایط درونی و روح زندان را درک کند اما در همین جا چند سوال بنیادین به وجود می آید ؟

این مستندساز می گوید: اساس و اصول وظیفه ی زندان چیست ؟ زندان صرفآ برای حبس مجرمین و قرار گرفتن آنان در شرایط سخت است تا از عمل خود پشیمان شوند. و یا جایگاه و ایستگاهی برای توقف، اصلاح و بازنگری در رفتار و روش برای بهتر زندگی کردن است؟

فلاحت می افزاید: بطور حتم تمامی کارشناسان و صاحب نظران با قاطعیت از کانون اصلاح زندانیان سخن خواهند گفت که این کلام بسیار زیبا و منطقی است اما در اصل باید سخنان را کنار زد و به واقعیت موجود نگریست که در شرایط فعلی در راستای اصلاح زندانیان چقدر تلاش می شود و چه برنامه هایی وجود دارد. در جواب باید گفت: هیچ فشار و دیواری به اندازه فرهنگ سازی و کار فرهنگی تاثیر گذار نبوده و موجب اصلاح نمی شود. درست است خارج کردن یک متهم از زندان مخاطرات فراوانی دارد، اما کار بزرگی که از سوی دادگستری خوزستان و اداره کل زندان ها صورت گرفت، قطعا تا سال ها می تواند بعنوان یک نماد و الگو تلقی شود.


وی بیان کرد: فرهنگسازی و اقدامات تاثیرگزار رکن اصلی سازمان زندانهای کشور ما بوده و در  همین راستا اتفاقی بسیار زیبا در سازمان زندانهای استان خوزستان رخ داده است.

فلاحت بیان کرد: نام این فیلم مستند نت های آزاد انتخاب شده که روایتگر زندگی علی است. کسی که در آستانه شکوفا شدن استعداد هنری اش قرار گرفت و به رویایی که همواره در سر داشت، دست پیدا کرد. اما نکته جالب توجه در این اتفاق بزرگ جوش و خروش در زندانیان بود و اینکه بواقع علاقه مند به اصلاح و تغییر رویه خود دارند. این اتفاق منجر به آن شد که بسیاری از افراد در بند، مشتاقانه توانمندی های خود را نمایان سازند و اینبار بشکل جدی تر موضوع را دنبال و مطرح کنند.

این مستندساز در پاسخ به دیگر اهداف خود از ساخت این فیلم مستند می گوید: این مستند آنقدر تاثیر گزار و زیبا کار شده که می تواند در جشنواره های مختلف حاضر شود ولیکن حضور این مستند مستلزم موافقت و صدور مجوز نیز می باشد، با یان حال این اثر می تواند حائز رتبه شود و می تواند نگاه به زندان و زندانی را تغییر دهد. چراکه ما معتقدیم انسان ها قابل تغییرند و می توانند هر کدام به اندازه توان خود در جامعه تاثیر مثبت بگذارند، در این میان اقدامات فرهنگی از سوی مسوولین زندان ارزش و تاثیر خود را می توانند نمایان سازند.

وی اظهار کرد: در گفتگو با علی شوق و خوشحالی بیش از حد را می توان دریافت کرد، او اکنون کلیه افراد اطراف خود را چه آنها که در زندان حبس شده و چه زندان بان و مسوولین زندان و دادگستری را خیرخواه و دلسوز خود می داند. در کلیه حرف هایی که به زبان می آورد با خوشحالی مضاعف از اتفاق خیری که برایش رقم خورده می گوید.


فلاحت در پایان با رضایتمندی از اتفاق رقم خورده در زندان و اینکه می تواند مسیر کار رهنگی در زندان های کشوررا تغییر دهد، گفت: موسیقی ضبط شده تنها یک موسیقی نبوده، بلکه حرکتی بزرگ در راستای جنبشی جدید نسبت به اصلاح زندانیان بوده و انتظار می رود این حرکت در یک همایش عملی و برای اصلاح صحیح زندانیان در موارد مختلف ادامه پیدا کند در همین باب جا دارد از رییس سازمان زندانهای استان خوزستان جناب بابایی فارسانی و رییس سابق محترم دادگستری استان خوزستان جناب آقای افشارنیا تشکر ویژه نمود و از آنان برای این حرکت فرهنگی قدردانی کرد
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
سید عزت اله موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
comment
0
0
comment حنجره ای برای پرواز
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار