اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: ۳۳ طرح در حوزه تعاونی ها و ۳۴ طرح در حوزه اشتغال روستایی و فراگیر در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.

ارسلان غمگین امروز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه، ضمن تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و نثار درود به روح پر فتوح حضرت امام خمینی(ره) و سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یک وزارت خانه گسترده در حوزه های مختلف و خدمت رسان است.

وی افزود: وزارت تعاون به استناد مواد ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی در شهریورماه سال ۱۳۷۰ مصوب مجلس شورای اسلامی  شده است. تعاون در واقع نهاد خدمت رسانی در بخش اقتصادی و اشتغال است.

غمگین با اشاره به اینکه معاونت تعاون شامل ادارات مختلف است، تصریح کرد:  این معاونت با نظارت بر تعاونی های سطح استان تلاش می کنند مشکلاتشان را مرتفع کرده و مسیر بالندگی آنها را تسهیل کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در خصوص رونق کار تعاونی ها در شرایط کنونی، عنوان کرد: ما در حال حاضر در شرایط تحریم اقتصادی شدید و ناجوانمردانه ای هستیم، ولی با وجود همه این شرایط با سیاست گذاری های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مقام عالی دولت در استان، در حال حاضر، بیش از ۴۵۶۰ تعاونی فعال در استان داریم که در حوزه صادرات در سال جاری تاکنون  ۲۱۵ میلیون دلار صادرات به کشورهای عراق، عمان، روسیه، اوکراین و بیلاروس داشته اند.

وی ادامه داد: تعاونی های فعال استان در حوزه آموزش نیز بیش از ۵۲ هزار نفر - ساعت آموزش و در حوزه خدماتی نیز ۵ تعاونی سهامی عام با جمعیت هر یک بیش از ۲۰۰ نفر در شهرهای اهواز، دزفول، شوش با مبلغ سرمایه گذاری اولیه ۵۰۰ میلیون تومان که رتبه ما را در مقام دوم کشوری را در این نوع تعاونی ها داریم؛ همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۳۵ تعاونی در استان ایجاد شده اند.

غمگین ضمن اشاره به وضعیت مطلوب تعاونی ها در خوزستان، عنوان کرد: تعاونی های استان در صادرات تولیدات کشاورزی و آبزی پروری به کشورهای منطقه فعالیت خوبی دارند، ولی نیاز به حمایت بیشتری دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر حمایت بیشتر از تعاونی ها به عنوان بخش از اقتصاد کشور، اشاره کرد: اگر بتوانیم از تعاونی ها حمایت همه جانبه داشته باشیم اثر آن در معاش و زندگی مردم قابل رویت است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعاونی ها در دهه های گذشته نسبت به اکنون رونق بیشتری داشتند، عنوان کرد: سیاست گذاری های گذشته در واگذاری زمین نسبت به امروز تغییر کرده و به نوع دیگری اعمال می شود، در زمان واگذاری مسکن مهر نیز تعاونی ها فعالیت های خوبی داشتند، اما مشکل در فرآیند واگذاری بود که به خوبی انجام نشد. در دولت تدبیر و امید روند خوبی در احصاء تعاونی های موفق انجام شد و حوزه تعاونی های مسکن شناسایی شده و مشکلاتشان تا حدود زیادی مرتفع شد و پراکندگی که در دوره های قبل شاهد آن بودیم به تجمیع تبدیل شد.

غمگین در خصوص اینکه آیا طرح مسکن دولت فعلی میتواند به رونق تعاونی های مسکن کمک کند؟ گفت: نباید تعاونی های مسکن را رها کرد، باید با یک حمایت منطقی از تعاونی ها شاهد به نتجه رسیدن اقدامات مفید آنها بود که اگر چنین نشود مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه اگر با برنامه کار کنیم، افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدودا ۷۰ طرح را در دهه مبارک فجر به بهره برداری خواهند رساند که ۳۳ طرح تعاونی از این‌ تعداد در دهه فجر افتتاح خواهد شد؛ همچنین ۷۰۰ واحد مسکونی مسکن مهر در شهرستان های مختلف توسط همین تعاونی ها افتتاح خواهد شد. بیش از ۸۰ درصد این طرح ها در حوزه مسکن است.

غمگین‌ در خصوص مشکلات تعاونی ها یاد آور شد: در حوزه زیرساخت ها در مسکن و عدم پرداخت تسهیلات کافی توسط بانک ها از عمده مشکلات تعاونی ها است، بانک ها باید در پرداخت تسهیلات به تعاونی ها همراهی بیشتری داشته باشند. تعاونی ها می توانند به پویاتر شدن اقتصاد کشور کمک کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، در خصوص عملکرد چهار ماهه این اداره کل، عنوان کرد: ایجاد ۸۵ تعاونی، جذب ۱۵۰۶ عضو در تعاونی ها، ۱۲۸۹ مورد بازدید از تعاونی ها، ۴۱۶۴۶ نفر ساعت آموزش تعاونی ها و بیش از ۲۰ مورد حسابرسی از تعاونی ها انجام شده است که نشان دهنده گام مؤثر حوزه تعاون استان است که در مقایسه با ۶ ماهه نخست سال ۹۸ رشد چشمگیری داشته است.

غمگین ادامه داد: در این ۴ ماهه اخیر سال ۹۸، تفاهم نامه هایی با اتاق تعاون استان، ادارات کل فنی حرفه ای، آموزش پرورش و سازمان بهزیستی منعقد شد؛ همچنین تفاهم نامه ای با دانشگاه رامین در خصوص تشکیل تعاونی های فارغ التحصیلان انجام شد. برگزاری کارگاه آموزشی برای جامعه هدف، راه اندازی سامانه هوشمند بخش تعاون نیز از دیگر اقدامات است.

وی در خصوص واحدهای در حال احداث شیرین شهر، خاطرنشان کرد: ۴ تعاونی با ۷۲ خانوار در این شهرک ساکن هستند و طبق گزارشات واصله از حوزه معاونت تعاون، ظرف ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ مابقی واحدها تکمیل خواهند شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دوشنبه هر هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ عصر در خدمت مردم برای رسیدگی به مشکلات آنها هستیم. تا کنون نیز دو بار میز خدمت در مراسم نماز جمعه در جهت تسهیل خواسته های مردم برگزار کرده ایم.

غمگین گفت: یکی از مهمترین شاخص های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حوزه روابط کار است که مسئولیت تنظیم و ایجاد تعادل روابط میان کارگر و کارفرما را به عهده دارد.

وی افزود: به دلیل افزایش خدمت رسانی به مردم، بیش از ۵ هیأت حل اختلاف جدید در حوزه مراجع ایجاد کردیم که مدت زمان رسیدگی به پرونده ها به دلیل کثرت مراجعات کاهش یابد؛ همچنین کمیته بحران‌ کار را به منظور رصد، شناسایی و مرتفع کردن مشکلات واحدهای صنعتی ایجاد کردیم.

غمگین ادامه داد: در محل اعتبارات در حوزه اشتغال روستایی و فراگیر ۳۲ طرح با ایجاد اشتغال ۳۴۲ نفر، ۲ طرح فراگیر در حوزه پرداخت تسهیلات در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: طرح هایی که افتتاح خواهند شد در حوزه های گلخانه ای، دامپروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، گردشگری و در حوزه اعتبارات فراگیر نیز صنایع تکمیلی و تبدیلی و گردشگری هستند.

غمگین در پایان خاطرنشان کرد: سامانه جامع روابط کار یک سامانه مهم برای بهبود رسیدگی به جامعه هدف است که از کارگران و کارفرمایان درخواست می کنیم با مراجعه به دفاتر پیشخوان نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار