اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
وزیر نیرو گفت: تجربه بسیار موفق مدیریت خوزستان در سیلاب، یک تجربه قابل عرضه در دنیا است.

شوشان: رضا اردکانیان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که امروز، ۱۵ بهمن در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: از تمام مدیران استان خوزستان به واسطه تلاش‌های هماهنگ و به هم پیوسته‌ای که در حوادث اخیر داشته‌اند، تشکر می‌کنم. خوشبختانه دولت تدبیر و امید، باوجود تمام مشکلات و مضیقه‌ها، در حدود ۷۸ ماهی که از عمر آن می‌گذرد، بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان طرح در استان خوزستان اجرا کرده است که به طور متوسط مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در هر ماه است.

وی با بیان این که وزارت نیرو ۳۰۰ طرح در حال اجرا در استان خوزستان، با مبلغ ۵۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده دارد که بخشی از آن هزینه شده است،  گفت: ان‌شاءالله برای مابقی آن نیز منابعی پیش بینی خواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه درخصوص موضوع سیلاب نیز بیان کرد: اگر مسائل مربوط به تغییر اقلیم را بپذیریم و بحث‌های کارشناسانه به سمتی برود که با احتمال بالا، وارد شدن در حوزه تغییر اقلیم یک امر پذیرفته شده در همه جای کشور باشد و یا اگر هم نباشد، قطعا در خوزستان سیلاب یک حادثه غیرمترقبه نیست و یک حادثه مترقبه است و ما باید آمادگی‌مان را برای کاهش خسارات و افزایش منافع سیلاب بالا ببریم.

وی با اشاره به جلسه سیزدهم فروردین امسال با حضور مقام معظم رهبری در خصوص بررسی سیلاب، عنوان کرد: در این جلسه، از تاکیدات خاص ایشان این بود که باید آمادگی‌مان را در حدی بالا ببریم که سیلاب‌ها برای ما فقط منفعت داشته باشند. یکی از ۱۷ مطالبه‌ای که مطرح شد و تنها موردی هم که مربوط به وزارت نیرو بود، همین مساله بود.

اردکانیان گفت: در دنیا داستان سیلاب مربوط به یک نقطه یا منطقه نیست و آمار ۲۰ ساله مراجع جهانی حاکی از این است که تعدد سیلاب در بین حوادثی که به آن بلایای طبیعی می‌گوییم، زیاد است و ۴۳ درصد حوادث مربوط به سیلاب است و بعد از سیلاب نیز طوفان، ۲۸ درصد حوادث را به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی فاصله تعدد سیلاب در دنیا در ۲۰ سال اخیر بالا بوده است. همچنین ۵۶ درصد مردم آسیب دیده از حوادث هم مربوط به سیلاب هستند که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر می‌شود. جانباختگان از سیلاب نیز ۱۵۷ هزار نفر و بالاترین سهم خسارت هم مربوط به سیلاب با ۶۶۲ میلیارد دلار بوده است.

وی با قدردانی از مدیریت استاندار خوزستان و همکارانش در مدیریت سیلاب فروردین ماه خوزستان، عنوان کرد: این شرایط ما را وادار کرد که برای مدت محدودی هم که شده است، واگن‌های مدیریت در ریل خود قرار بگیرد. به هر حال نه‌ تنها مدیریت سیلاب، بلکه مدیریت خشکسالی نیز یک مدیریت بین‌بخشی است.

وزیر نیرو گفت: تجربه دفاع مقدس، یک تجربه مستند است که جنگ ما را از پا در نیاورد و تحریم‌های اقتصادی نیز ما را از پا در نخواهد آورد. اما اگر این دو مرض توامان، یعنی بخشی‌ نگری و تمرکزگرایی که همراه هم معجون خطرناکی می‌شوند، درمان نشوند، ما از پا در خواهیم آمد. باید در مسیر درمان این دو مرض به صورت توامان حرکت کنیم. این که چه باید کنیم، قطعا مجال این جلسه نیست ولی باید بگویم بحث‌هایی نظیر مدیریت سیلاب، خشکسالی، توسعه و حکمرانی در محدوده های تقسیمات کشوری، از بحث‌های جدی امروز و فردای کشور است و حتما باید از این جهت درمان شویم. باید از دوره‌مَرِگی خودمان را نجات دهیم.

وی بیان کرد: قرار نیست این آخرین سیلاب خوزستان باشد و خوزستان همواره با سیلاب مواجه است و اگر مدیریت بخشی را درمان نکنیم، این مدیریت فرافکنانه، نتیجه اش فقط تکرار خسارت و نیافت مقصر است. تجربه بسیار موفق مدیریت استان خوزستان در بحث سیلاب، یک تجربه قابل عرضه در سطح دنیا است و همانطور که ما از داشته‌های دنیا استفاده می‌کنیم، دنیا باید از تجربه مدیریت سیلاب در خوزستان بهره‌مند شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار