اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۲
شوشان - رجبعلی کرد / مدرس دانشگاه : نام انتخابات و نام دمکراسی بهم گره خورده و هرجا اسمی از حکومت مردمی و مردم سالاری برده می شود بلافاصله انتخابات به ذهن می رسد. در حکومت هایی که مبنا و مشروعیت رای ملت است ساختارحکومت طوری طراحی شده که مردم بتوانند بطور مستمر انتخاب و نظارت کنند. بر همین اساس ضمن اینکه سازو کارهایی برای جلوگیری از سوء استفاده از قدرت  از قبیل تفکیک قوا وجود دارد ساز و کار مهم تری وجود دارد که قدرت دست به دست بگردد و مردم بتوانند حتی به کسانی که اعتماد کردند و رای دادند در مدت زمان مناسبی که عمدتا" چهار سال است مجددا" رای بدهند و یا افراد دیگری را جایگزین نمایندگان قوه ی مقننه کنند و یا رییس جمهور دیگری را برگزینند. 

انتخابات تبلور رای ، نظر و اراده ی ملت است. برای اینکه مردم بتوانند اصلح را انتخاب کنند نیاز به یک سری ساز و کارهای قانونی و بستر سازی است تا این مهم محقق شود. آن بستر و ساز و کار نیز باید مورد تایید اکثریت ملت باشد. می بینیم که در چنین ساختاری اصل مردم هستند و دیگران باهرعنوانی که به مردم خدمت میکنند و حتی به مردم امر و نهی میکنند از طرف مردم است و مردم میتوانند براساس قانونی که به آن رای دادند و به آن تمکین میکنند همان مسولین را با کمترین هزینه و از طریق صندوق رای جابجا کنند.

مردم ایران به تاسیس یک حکومتی که مبنای آن بر اساس خواست ملت باشد (جمهوری) و در چارچوب اعتقادات و باورهای دینی آنان باشد (اسلامی) رای مثبت دادند و برای اینکه این مشروعیت و مقبولیت دوام و استمرار داشته باشد مرتبا" و مکررا" انتخابات برگزار می شود و برای تشخیص اصلح سازوکار مناسب در قانون اساسی دیده شد. از دل همین مردم احزاب و تشکل هایی ایجاد میشود برای روشنگری و نقد و بررسی قوا و همچنین افراد در درون این قوا و از طرف دیگر از طریق مجریان قانونی – اجرایی ، نظارت، امنیتی و قضایی – که به لحاظ اشراف اطلاعاتی افرادی که دارای سوء سابقه یا فساد و مواردی هستند که طبق عرف و قانون صلاحیت نمایندگی مردم را ندارند رد صلاحیت و مابقی مورد تایید قرار می گیرند و در بین آن افراد صالح و توسط روشنگری ها و تیلبیغات و از طریق احزاب و تشکل ها مردم آگاه تر می شوند و سپس اصلح را انتخاب می نمایند. و برای مدت محدودی - چهار سال- به نمایندگی از مردم قانون وضع میکنند و بر عملکرد دولت نظارت می کنند از وزرای دولت سوال میکنند و استیضاح می کندد و سایر وظایف قانونی را انجام میدهند و دوباره پس از چهار سال مجددا" مردم نمایندگان خودشان را انتخاب و این مردم سالاری بطور مستمر جریان دارد.

طبق قانون، افرادی حقوقی این اجازه را از طرف مردم دارند که زوایای پنهان از دید آنها که باعث سلب حقوق مردم شده یا حقوقی از مردم ضایع شده را روشن سازند و آن کسانی که به هرطریق حق مردم را پایمال کردند اجازه ی ورود در عرصه ی انتخابات را نداشته باشند زیرا کسانیکه حقوق مردم را پایمال کردند نمی توانند نمایند مردم برای دفاع از حق مردم باشند. تا اینجا به مواردی اشاره کردم که تقریبا" جزء اولیات و بدیهیات است اما جان کلام از اینجا به بعد است که: بر اساس همان قانون اساسی که تضمین کننده جمهوریت نظام است افراد با رعایت قانون و حرمت سایر افراد دارای آزادی بیان هستند وحق اظهار نظر دارندو به نظرم بالاتر از آن وظیفه ی اظهار نظر و روشنگری دارند و نباید افراد صاحب نظر دچار خود سانسوری و یا در بیان مطالب دچار لکنت زبان شوند.احزاب و تشکل ها و افرادی که میخواهند کار سیاسی کنند و نماینده مردم شوند باید بتوانند در طول چهار سال اظهار نظر کنند بیانیه صادر کنند در مورد امور کشور دیدگاه های خود را مطرح و به مردم عرضه کنند و مردم نیز بر اساس رفتار و گفتار و دیدگاه های این افراد و احزاب نظر نهایی خود را در قالب برگ رای بیان کنند و با اختیار کامل و با آگاهی نمایندگان خود را برگزینند. نگارنده این سطور و سایر افراد نباید از ترس رد صلاحیت از بیان نظرات و دیدگاه هایم صرف نظر کنم.اما باید به قانون تمکین کنیم و در چارچوب قانون عمل نماییم. کم نیستند افراد صاحب نام وصاحب نظر و متخصص و متدین و وفاردار به نظام جمهوری اسلامی که شایسته ی ورود در این عرصه هستند اما غایب میدانند.نه تنها به عنوان یک شهروند و دلسوز این نظام که ماحصل خون دل خوردنهای امام و خون های شهداست نگران رد صلاحیت برخی از چهره های ناب و توانمند و صاحبنظر با کوله باری از تجربه هستیم بلکه نگران عدم حضوربسیاری از چهره های متخصص و متعهدی دیگری هستیم که در عرصه رقابت حاضر نشدند.
اگر به لیست افرادی که وارد عرصه رقابت شدند و به لیست بلند بالایی که افراد باهوش و خلاق و کارآفرین و باتجربه و ایثارگر و جانباز و باسواد و دانشمند وصاحبنظ که ورود نکردن نگاه کنیم افسوس می خوریم که جای آنان در مجلس بعنوان عصاره فضایل ملت خالی است. امیدوارم با حضور گسترده در انتخابات و برگزیدن شایستگان، مجلسی کارآمد داشته باشیم اما جای تجزیه و تحلیل عمیق و همه جانبه و دلسوزانه در این خصوص و پس از انتخابات در دستور کار قرار گیرد و شرایطی بهتر در راستای توسعه کشور و تقویت و اثتدار نظام برای حضور نخبگان فراهم شود. باز هم می گویم که رعایت قانون و عمل به آن و درچارچوب قوانین این نظام حرکت کردن شرط عقل است اما اظهار نظر باعث رشد و شکوفایی و تقویت نظام می شود. قرار نیست تمام اظهار نظرها صددرصد درست باشد و بالاتر از این قرار نیست تمام اظهارنظر ها مورد توافق و استقبال مسولین باشد که اگر چنین باشد جایی برای تبادل نظر و تضارب افکار و انتخاب بهترین ایده و راهکار و تصویب قوانین کارآمد و راهگشا وجود ندارد.نباید طوری رفتار کنیم که خدای ناکرده مردم احساس کنند که دیگران بجای آنان تصمیم می گیرند.
خلاصه مطلب این است که باید سیاست ورزی را پیشه کنیم و اگر اوضاع کاملا" بر وفق مراد هم نبود و علیرغم گلایه ها و دلخوریها، قاعده بازی بهم زده نشود و ضمن انتقاد سازنده در چارچوب قانون عمل کرد و پای صندوقهای رای حاضر شویم و از میان  همین نامزدها، اصلح را انتخاب کنیم چرا که همین افرادی که از صندوقهای آرا در می آیند و پیروز میدان میشوند به مدت  چهار سال نماینده مردم هستند و فرصتهای دیگر برای انتخابهای دیگر نیز فراهم است و به همین دلیل نمایندگی مجلس چهار سال است که مردم مرتبا" و مکررا" حق انتخاب داشته باشند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار