شوشان - دکتر صباح مزبان پور :
ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖﭘـﺬﯾﺮي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت و رواﺑﻄﯽ ﮐـﻪ ﺑـﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺟﺎﻣﻌﻪ وﺟـﻮد دارد، که در ﻣﻘﻮﻟـﻪ ﭘﺎﺳـﺨﮕﻮﯾﯽ ﺳـﺎزﻣﺎن، درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷـﻮد. ﺑـﺪون ﺗﺮدﯾـﺪ، ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﺑـﺮاي ﺳﺎزﻣﺎن،ﻣﺰاﯾﺎي دوﺟﺎﻧﺒﻪاي ﺧﻮاﻫﺪ داﺷـﺖ ﺑـﻪ ﻃـﻮري ﮐـﻪ ﻫـﻢ ﺳﺎزﻣﺎن از روﯾﮑﺮد اﺧﻼﻗﯽﺗﺮ و ﻣﻨﺴﺠﻢ ﺗﺮ ﺧﻮد ﻧﻔﻊ ﻣﯽﺑﺮد و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﯿﺰ، ﺑﺮداﺷﺖ ﺑﻬﺘﺮي از ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﻧﻘﺎط ﻗـﻮت ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ.
ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺮﮐﺖﻫـﺎ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﻮﺿـﻮﻋﯽ ﺣﺴﺎﺳـﯿﺖ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰ و ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻮﺟﻪ در ﺣﻮزهﻫﺎي ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻄـﺮح ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﻤﯽ از زﺑﺎن ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر روزﻣﺮه آﻧﺎن را ﺑـﻪ ﺧـﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ . ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻃـﻮر اﻋـﻢ، ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷـﻮد ﮐـﻪ ﺻـﺎﺣﺒﺎن ﺳـﺮﻣﺎﯾﻪ و ﺑﻨﮕﺎﻫﻬﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ﺑﻪ ﺻﻮرت داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ، ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﯾـﮏ ﻋﻀـﻮ ﻣﺆﺛﺮ و ﻣﻔﯿـﺪ در ﺟﺎﻣﻌـﻪ، اﻧﺠـﺎم وظیفه ﻣـﯽ دﻫﻨـﺪ .
ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﯾﻦ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﯾـﮏ ﻗـﺮارداد اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﺑـﯿﻦ ﺷﺮﮐﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ وﺟﻮد دارد و ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﺑﺮاي ﺣﺼﻮل ﻣﺸﺮوﻋﯿﺖ و ﮐﺴﺐ اﺟﺎزه از ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﻠﺰم ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﻓﺘﺎرﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ اﻧﺘﻈﺎرات ﮔﺮوهﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ .
ﻣﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﻣﺮاﺟﻌـﺎن، اﻧﺘﻈـﺎر ﻋﻤـﻞ ﻣﺴـﺆﻻﻧﻪ از ﻃـﺮف ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ را ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺳـﻬﺎم داران و ﺑﺮﺧـﻮرداران ، ﺑﻠﮑـﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم و ﮐﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ دارﻧﺪ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﻢ اﮐﻨﻮن ﯾﮏ ﺟﺰء اﺻﻠﯽ ﮔﺰارش ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺴـﺎب ﻣﯽآﯾﺪ.
ﻫﺮﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﻋﻤﻞ، ﺑﺴـﯿﺎري از ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ، ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺣﺎﺷﯿﻪاي ﻧـﻪ ﻫﺴﺘﻪاي و ﮐﻠﯿﺪي ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﺮا ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ ﺑﺎ وﺟـﻮد آﮔـﺎﻫﯽ در ﻣﻮرد اﻫﻤﯿﺖ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﺟـﺮاي ﻣﻮﻓﻘﯿـﺖ آﻣﯿـﺰ آن را ﺑﺴﯿﺎر ﭼﺎﻟﺶ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰ و ﭘﯿﭽﯿﺪه ﻣﯽداﻧﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶﻫـﺎﯾﯽ ﮐـﻪ ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ اﻣﺮوز در راﺑﻄـﻪ ﺑـﺎ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ آنﻫـﺎ ﻣﻮاﺟـﻪ اﺳـﺖ؛ ﺗﻘﺎﺑـﻞ ﺑـﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑـﺮد اﻗﺘﺼﺎدي ﮐﻪ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ درآﻣﺪﻫﺎ، ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎ و ﺳـﻮدﻫﺎ اﻧـﺪازه ﮔﯿـﺮي ﻣﯽﺷﻮد و ﻋﻤﻠﮑﺮد اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﺗﻌﻬﺪات ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻓﺮاد داﺧﻞ و ﺧﺎرج از آن ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮔﺮدد ،ﺑـﻪ ﺑﯿـﺎﻧﯽ دﯾﮕﺮ،ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮدﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳـﺎزﻣﺎن ﻧـﻮﻋﯽ ﺗﻮازن و ﺗﻌﺎدل ﺑﺮﻗﺮار ﮔﺮدد.
اﺳﺘﯿﻼی ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺳﺎزﻣﺎن (CSR) ﺣﻮزه، ای را ﻣﺘﺠﻠـﯽ ﺳـﺎﺧﺘﻪ اﺳـﺖ ﮐـﻪ در ﺑﺮﮔﯿﺮﻧﺪه ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﺘﻌﺪدی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ : ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ، ﺑﺮاﺑﺮی اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ و رﺷﺪ ﭘﺎﯾﺪار اﻗﺘﺼﺎدی. در ﻫﻤﯿﻦ ﺟﻬﺖ ، اﺧﻼﻗﯿﺎت در ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻧﯿـﺰ زﯾﺮﺑﻨـﺎی اﺳﺎﺳـﯽ ﺑـﺮای ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﯽ ﺳﺎزد ﮐﻪ ﺑﻬﺒﻮد وﺿﻌﯿﺖ ﮐـﺎری از ﻃﺮﯾـﻖ آن ﻣﯿـﺴﺮ ﻣـﯽ ﮔـﺮدد.
ﺑﻪ ﻃﻮرﮐﻠﯽ CSR ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﯽ، ﻣﻤﯿﺰی و ﮔﺰارش دﻫﯽ در ﺧﺼﻮص ﻣـﺴﺎﺋﻞ اﺧﻼﻗـﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ.زﺋﯿﺮی و ﭘﯿﺘﺮز، ﻣﺴﺆوﻟﯿﺖ، اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان آن ﻧﻮع ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت و اﻗﺪاﻣﺎت ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﺮدند ﮐﻪ ﺑـﻪ دﻻﯾﻠـﯽ ﻓﺮاﺳـﻮی ﻣﻨـﺎﻓﻊ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﻗﺘﺼﺎدی ﯾﺎ ﻓﻨﯽ اﺗﺨﺎذ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.
حال باید دید که در بحران ها و مشکلات گریبانگیر جامعه، شرکت ها و سازمان های فعال در استان به مسئولیت اجتماعی خود پرداخته اند؟ آیا شرکت های سازنده مواد شوینده و ضد عفونی کننده به وظایف خود در قبال جامعه عمل کرده اند؟