شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
در ۱۰ كيلومتري شرق شهر دزفول و در جاده دزفول - شوشتر در روستاي اسلام آباد در نزديكي محوطه باستاني جندي شاپور مقبره يعقوب ليث صفاري واقع شده است.
آرامگاه يعقوب ليث صفاري در دزفول به عنوان ميراثي ارزشمند از دوره تيموريان ، نيازمند طرحي ملي براي رسيدگي و توجه بيشتر است.

يعقوب ليث صفاري نخستين شهريار ايراني و يكي از پادشاهان ايران از دودمان صفاري بود كه پس از حمله اعراب به ايران زبان فارسي را به عنوان زبان رسمي كشور اعلام كرد و پس از آن ديگر كسي حق نداشت در دربار به زباني غير از پارسي سخن بگويد.

يعقوب ليث صفاري در زمان خود احياگر زبان فارسي بوده و ارتباط فرهنگي بين المللي برقرار كرده است به طوري كه فردوسي ادامه دهنده راه يعقوب ليث بود .

در ۱۰ كيلومتري شرق شهر دزفول و در جاده دزفول - شوشتر در روستاي اسلام آباد در نزديكي محوطه باستاني جندي شاپور مقبره يعقوب ليث صفاري واقع شده است.

يك فعال ميراث فرهنگي در خصوص مقبره اين سردار ايراني گفت:اين ميراث ارزشمند به عنوان يكي از افتخارات ملي با شماره ثبت ملي ۲۵۵۰ در دوره تيموريان بنا شده كه اكنون بخشي از اين اثر از كف پوش آجري اطراف اين مقبره تخريب شده كه نيازمند رسيدگي است.

محمد آذركيش ضمن تاكيد بر اهميت نصب تابلوي راهنما براي معرفي مقبره يعقوب ليث به گردشگران گفت:اين مقبره نيازمند مسوول نگهبان ، راهنماي گردشگري و يك طرح ملي براي محوطه سازي است.

اين فعال ميراث فرهنگي پيشنهاد كرد موزه آثار تاريخي در محل اين آرامگاه راه اندازي شود و فعاليت هاي مطالعاتي در اين موزه انجام شود.

وي همچنين در خصوص مجسمه يعقوب ليث صفاري ساخته استاد ابوالحسن خان صديقي كه در ورودي شهر دزفول نصب شده افزود:اين مجسمه كه تنديس يعقوب ليث را سوار بر اسب نشان مي دهددر سال ۱۳۵۶ ساخته شد و قرار بود در ميدان يعقوب ليث كنوني دزفول نصب شود اما سالهاست كه مجسمه مذكور در ورودي پارك بعثت نصب شده است.

رييس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري شهرستان دزفول نيز گفت:مقبره يعقوب لسث صفاري در مساحتي حدود ۱۰ هكتار در محوطه باستاني جندي شاپور واقع شده و عمليات مرمت مقبره يعقوب ليث صفاري در سالهاي ۷۵ و ۸۰ انجام شده است.

غلامعلي باغبانزاده افزود:در عمليات مرمت مقبره يعقوب ليث صفاري كار محوطه سازي ،تعميرات بدنه ،پشت بام و خود بقعه انجام شد ولي از هشت سال پيش تا كنون هيچ گونه مرمتي در اين بقعه ارزشمند صورت نگرفته است.

وي اظهار داشت:با توجه به اهميت اين شخصيت ملي و اينكه قسمت هايي از بقعه يعقوب ليث صفاري تخريب شده و نياز به مرمت دارد سازمان ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري برنامه هايي براي ساماندهي اين بقعه دارد و در نظر دارد مقداري از اعتبار سال جاري سازمان را به مرمت دوباره اين مكان اختصاص دهد.

باغبان زاده گفت:طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته و تأمين اعتبار كارهاي مطالعاتي براي ايجاد منطقه ويژه (كمپينگ) گردشگري در محوطه جندي شاپور و بقعه يعقوب ليث صفاري انجام مي شود كه راه اندازي اين مركز تأثير بسيار زيادي در جذب گردشگر و معرفي اين اثر خواهد داشت.

رييس ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري شهرستان دزفول با رد شايعاتي مبني اينكه محل فعلي مقبره يعقوب ليث در روستاي اسلام آباد دزفول ، واقعي نيست گفت: هيچ مدرك مستندي در اين خصوص در دست نبوده بلكه طبق مستندات اگر مزار يعقوب ليث صفاري در مكان فعلي نباشد در ۱۰ هكتار محوطه و منطقه جندي شاپور است نه در شهر يا مكان ديگر.

وي مجسمه يعقوب ليث صفاري را جزو قديمي ترين ،باارزش ترين و بي نظيرترين مجسمه هاي كشور دانست و گفت:اين مجسمه از نظر ساخت و طرح در نوع خود بي نظير است.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
آرش صفاری نسب
|
United Kingdom
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
comment
0
0
comment اگر خواهان بازسازی مقبره آن دلیر هستید [...] بکار ببرید ببیند چطور از همه طرف برای بازسازی آن کمک می رسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار