شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
وزیر کشاورزی اصلاحات: نابودی کشاورزی خوزستان با سد گتوند
موضوع سد گتوند و نقش آن در شوری آب کارون در همایش "نقش نیشکر در توسعه پایدار" نیز برجسته بود. در واقع این همایش ؛ همایشی علیه سد گتوند بود.

اختصاصی شوشان/ رحیم زبیدی: مواضع انتقادی دو مدیرعامل نیشکر و سازمان آب و برق خوزستان چند ماهی ست که به اوج خود رسیده و هر یک انگشت اتهام را به سوي هم نشانه رفته و ديگري را متهم به شوري آب کارون مي کنند.

به گزارش شوشان ، چندي پيش نسيم صادقي مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي گفته بود که از نظر ما صرفا سد گتوند عامل اصلي شوري آب در كارون است چرا که تاكنون حدود 11 ميليون تن نمك از سد گتوند به مزارع كشاورزي وارد شده است؛ يعني روزانه 16 هزار تن نمك در حال وارد شدن به كارون و به تبع اراضي كشاورزي است.

وي اين را هم گفته بود كه ما به هيچ عنوان جز در قسمتي از زه‌آب شعيبيه كه كشت گندم در آن انجام شد، تحت هيچ شرايطي نمي‌پذيريم كه آب كارون را شور كرده‌ايم؛ ما ورودي به آب كارون نداريم.

خط و نشان هاي مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي واکنش های مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان را نیز به دنبال داشته و این سازمان نیز ساکت ننشسته است.

در همین زمینه رضانیا مدیرعامل سازمان آب و برق عنوان کرده است که از کوت امير تا دارخوين که پنج واحد نيشکر بين اين دو منطقه قرار دارد 2000 واحد ايي.سي آب بالا مي‌رود و نشان مي‌دهد که رودخانه تحت تاثير فعاليت زمين ‌هاي زيرکشت نيشکر، برداشت زياد و عدم همکاري فعالان حوزه نيشکر است.

موضوع سد گتوند و نقش آن در شوری آب کارون در همایش "نقش نیشکر در توسعه پایدار" نیز برجسته بود. در واقع این همایش ؛ همایشی علیه سد گتوند بود.


در این همایش وزیر کشاورزی دوران سازندگی و اصلاحات با انتقاد از احداث سد گتوند گفت : خوزستانی که زیر پوشش کارون بزرگ است با زدن سد گتوند همه خاک های آن دارد رو به نابودی می رود. عیسی کلانتر افزود: منابع تجدیدپذیر خودمان را داریم با رفتار خودمان به منابع تجدیدپذیر تبدیل می کنیم. ادامه این روند نتیجه ای جز نابودی کشاورزی و منابع آبی در پیش ندارد.


همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تعبیر جالبی برای سد گتوند به کار برد. کیخسرو چنگلوایی در این همایش با بیان اینکه با ایجاد سد گتوند با دست خودمان نمک را وارد اراضی کشاورزی کردیم، عنوان کرد: سد گتوند نعمت نیست نغمت است.

چنگلوایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثرات سوء انتقال آب کارون افزود : انتقال آب از سرشاخه های کارون عملی به شدت تهدیدکننده است در حالی که در پنج سال گذشته به طور متوالی خشکسالی داشتیم و حداکثر آورد آب رودخانه های ما 50 درصد سالهای غیر خشکسالی است. وی عنوان کرد: بر اثر خشکسالی‌های متوالی، پیش‌بینی می شود کرخه تا چند سال آینده به سرنوشت زاینده‌رود دچار شود.


مسعود اسدی رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور نیز از دیگر سخنرانان همایش بود. وی گفت: در کشور ما به علت خرد بودن بخش کشاورزی، کشاورزان همیشه تاثیرگذاری ناچیزی در عرصه تصمیم گیری و به دست آوردن منافع و امکانات ملی در مقایسه با سایر بخش ها داشته اند.

رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور بیان کرد: در دولت گذشته متاسفانه در حالی که سایر بخش ها مانند خودروسازان در تعیین قیمت تولیدات خود اختیار تام داشتند، در بخش كشاورزي اگر جایی قیمت محصولی بالا می رفت، تعرفه هاي وارداتی برداشته می شد تا واردات این محصول بیشتر شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار