اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
شوشان - دکتر حسن دادخواه :
سبک زندگی ایرانیان مانند دیگر مردمان جهان در گذر زمان دستخوش تغییر و تحول گردیده است. این تغییر و تحول گاهی و در مواردی آنچنان آرام و تدریجی صورت گرفته است که از روند و فرآیند آن کمتر کسی مطلع گشته است و روح جمعی جامعه، تنها اثر و آثار آن را دیده و احساس نموده است..

این تغییر و تحولات که گاهی دستاوردهای مثبت و گاهی منفی برای ایرانیان داشته است، در گذر زمان به شکل عادی و معمولی در آمده انچنان که حضور  و تاثیرات آن را به سختی می توان احساس نمود و تشخیص داد.

این تغییرات به تدریج موجب بروز رفتارهای فردی و گروهی در مردمان گردیده است و در گذر زمان به یک سنّت و فرهنگ در امده است.

چنانچه تغییرات و تحولات در رفتار و سبک زندگی ما به سنت و فرهنگ در آید، حذف و جایگزینی آن بسیار دشوار خواهد شد و چه بسا سالیان سال تاثیرات منفی آن، زندگی را با فرسایش همراه سازد.
در این موارد، صلاح آن نیازمند و در گرو توجیهات و استدلالات فراوان و چه بسا رفتن نسل و آمدن نسل جدید است. 

نباید فراموش کرد که هر گونه اصلاح بویژه در ساحت فرهنگ و رفتار و سنت های جاری جامعه چه بسا با مقاومت هایی از سوی لایه هایی از مردم روبرو گردد و از همین روست که اصلاح طلبی امر و گزینه ای دشوار و زمانبر و آهسته است.

به رغم آنجه گذشت اما گسترش و شیوع ویروس مرگبار کرونا، به جهت واداشتن مردم به تغییر رفتار فردی و گروهی خویش، توانست در کوتاهترین مدت، بزرگترین اصلاح را در سبک زنگانی مردم ایران بوجود آورد که در ادامه به مواردی از آن اشاره می گردد :

1) در حوزه انجام مناسک و عبادات و اعمال مذهبی، با تعطیل شدن امکان انجام برخی مناسک و عبادات، در ضمیر بسیاری از دینداران سنتی این رویکرد حاصل شد که همه اعمال عبادی و مناسک، وسیله ای برای تغییر انسان و مقدمه ای برای دوری از گناه و رفتارهای گژ و ایجاد بهبودی در اندیشه و رفتار است و ارزشمندی بزرگداشت مناسک و مناسبت ها و اعمال عبادی در ایجاد تحول در اخلاق و کنش انسان مومن است و در غیر این صورت پوسته ای بیش نخواهد بود.

2) در انجام بسیاری از مناسبت های شادی آفرین و یا سوگواری ها، جلوگیری از تجمع افراد موجب گشت تا رفتارهای بی پایه و غیر ضرور و دست و پا گیر مثلا در امر ازدواج و یا مجالس ترحیم متوفات حذف گردد.

3) در حوزه مسائل اقتصادی و جلوگیری از حضور مردم در خیابان ها و مراکز شلوغ، میزان خرید و مصرف مواد خوراکی و دیکر اقلام غیر ضرور، با کاهش روبرو شد.

4) در حوزه مسایل سیاسی و آنجه که به رفتار مقامات کشور مرتبط است بسیاری از دیدارها و ملافات ها و سخنرانی ها و بازدیدها که موجب صرف هزینه های پنهان و آشکار بود، حذف گردید.

به سخن دیگر، مردم دریافتند که در فقدان و نبودن صحنه های تکراری و بی حاصل و دست و پا گیر، می توان شرایط متفاوتی را تجربه کرد و به دستاورهای بهتر دست یافت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار