شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
شوشان: متولدين دهه 60 كه دوران دانش‌آموزي‌شان در دهه 70 طي شده است شايد هنوز دفتر مشق‌هاي تعاوني از يادشان نرفته باشد؛ دفترهايي كه پشت جلدشان «تعليم و تعلم عبادت است» حك شده بود، هرچند شايد الان ديگر نتوان آن دفترها را در بازار پيدا كرد. كارخانه كاغذ پارس كه از ابتداي دهه 50 و تا همين چند سال پيش سهم توليد عمده كاغذ تحرير كشور را داشت، حال و روز خوبي ندارد. تزريق نشدن اعتبار و عدم نوسازي به موقع خطوط توليد و زيان انباشته اين كارخانه كه در دهه 60 و زير سايه جنگ هم كار خود را در هفت‌تپه شوش متوقف نكرده بود به مرز تعطيلي رساند.

يكي، دو تجربه ناموفق واگذاري به بخش خصوصي طي چند سال گذشته و عدم اجراي تعهدات طرفين هم وضعيت اين واحد توليدي نوستالوژيك را برزخي‌تر كرده بود. سهامدار اصلي كارخانه تصميم به واگذاري كامل اين كارخانه كرد؛ مزايده‌اي كه عاقبت در هفته گذشته به نتيجه رسيد و كارخانه كاغذ پارس با عمري بيش از 40 سال با قيمتي بالغ بر 77 ميليارد تومان واگذار شد. بر طبق گفته سيدراضي نوري، نماينده مردم شوش در مجلس، مقدم متعهد شده است كه ظرفيت اين شركت را به سه برابر توسعه دهد. ماده اوليه كاغذ پارس از حجم باگاس صنايع نيشكر خوزستان است. باگاس يا تفاله نيشكر از جمله مواد زائد صنايع نيشكر محسوب مي‌شود كه از هر هفت كيلوي آن مي‌توان يك كيلو كاغذ تحرير توليد نمود.

با توجه به توليد سالانه 2 ميليون تن باگاس در كشور، در صورت برنامه‌ريزي درست و اصولي مي‌توان از اين حجم باگاس تقريباً حدود 300 هزار تن كاغذ تحرير توليد كرد كه كاملاً پاسخگوي نياز داخل باشد. ميزان مصرف داخلي كاغذ تحرير تقريباً سالانه 300 هزار تن است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار