اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
شوشان - نوید قائدی :
اول بگذارید حسابم را بابت گفتن تماته صاف کنم بعد بروم سراغ باقی ماجرا، این صیفی وارداتی تابستاته حق بزرگی بر گردن ما مردم جنوب دارد، یا بهتر است بگویم با هم قرابت نزدیکی داریم.
گرچه مرحوم معیرالممالک گوجه به اصطلاح فرنگی را وارد ایران کرد، اما به واسطه شرایط اب و هوایی و پشتکار مردمان خطه جنوب بود که تولید آن رونق گرفت و در کشور بسط یافت،حرفم مربوط به زمانی است که هنوز علم و عمل کشت های گلخانه ای را نداشتیم و اکثر تولیدات گیاهی فصلی بود.
داشتم به این فکر می کردم که بحران و مدیریت بحران یک موضوع مهم و تخصصی بین رشته ای است و فردی که قرار است سکاندار این بخش باشد باید واجد شرایط و فردی مجرب و کارکشته باشد، آن هم در استانی مانند خوزستان که تقریبا همه ماههای سال درگیر بحران های مختلف بوده و هست،اما در خبرهای امروز دیدم که فلان شخص که قبلا از مدیریتی غیر مرتبط به سکانداری سرپرستی فرمانداری رسیده بود ، به این صندلی منسوب شده است که انشاا.. خداوند به خیر بگذراند.
درب منزل را که گشودم و وارد حیاط شدم بعد سالها بوی تماته در حال پخت روی گاز تک شعله آنچنان مستم کرد که نوستالژی قدیم گوجه پزان و رب گیری دهه شصت برایم زنده شد، روزگاری که در گرمای تابستان تیر و مرداد صندوق بزرگ گوجه را میشد با ۳۰ تومان ناقابل خرید، و اکثر زن های خانوارها جنوبی در این فصل در تلاش رب گیری می شدند،روزگاری که زن های خانه دار و کدبانو تعدادشان بر شاغلین می چربید،ساعت های صبحانه و نهار و شام معلوم بود و ریتم و تیپ زندگی روال مشخص داشت و بچه ها با فرهنگ ایرانی و جنوبی بزرگ می شدند،از بحث تماته خارج شدم،یادم می آید گوجه را بعد شستن ، خورد می کردیم و در تشت های بزرگ می ریختیم و قدری نمک 
روی آن ها می پاشیدیم و چند ساعتی زیر نور آفتاب می گذاشتیم و بعد چنگ می زدیم و آب گوجه ها را پالایش و بعد در دیگ می جوشاندیم تا آب آن تبخیر و کنه گوجه تغلیض شود،بعد از این همه کار سخت گروهی آن چنان بویی در هوا می پیچید که هم را مست و از خستگی می رهانید.
داخل منزل شدم، شیر آب را باز کردم، دیدم مانند اکثر روزهای هفته آب قطع شده و وعده های اداره آب و فاضلاب مبتنی بر تامین پایدار آب و ... پوچ بی اساس مانده است،یادم به حرف های مریدی مدیر مربوطه افتاد که می گفت طبق قانون اداره ما اصلا مسئول تامین آب نیست و فقط مسئول توزیع است و به طور کل صورت مسئله را پاک کرده بود،حال بماند فرسودگی شبکه و مشکلات تصفیه خانه ها و هزاران بحث ناتمام دیگر که سالهاست گریبان شهر را گرفته است.
در همین فکر ها بودم که هوس کردم دوباره سرکی به حیاط و بوی تمام بزنم و این فرصت تکرار نشدنی را که مادر بعد سالها فراهم کرده بود از دست ندهم،به این فکر می کنم که سال گذشته در خصوص مسایل استان و شهر اهواز بنده حقیر در کنار دیگر عزیزان و دوستان رسانه ای حداقل یکصد موضوع و مشکل را تحلیل و شرح و راهکار داده ام، کدامشان شنیده شد ، با عملی شد یا آویزه گوش حضرات شد، در این شهر و استان کارها طبق رکال و غلطک خود می چرخد و ظاهرا گوش شنوایی برای شنیدن وجود ندارد، اگر عکس العملی و واکنشی دیده شود صرفا جهت جوابگویی و اعاده حیثیت توجیح اعمال و رفتار و کارهاست و به ندرت به نقدهای سازنده اهمیت داده می شود.
جای شما عزیزان خالی که امروز با بوی تماته چه عشقی کردم و حال و هوایم تازه شد، بگذار فردا صد ها حکم فرماندار و شهردار دیگر را با هر حساب و کتاب و لابی که دارند بزنند تا هنوز مست بوی تماته ام.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار