اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۳۲۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: ۱۳هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی به صورت حمایتی از کشاورزان خوزستانی خریداری شد.
جمشید بنی فری با بیان اینکه طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی از تیرماه امسال با هدف پیشگیری از ضرر و زیان کشاورزان استان شروع شده وهمچنان نیز ادامه دارد پیش‌بینی کرد تعاون روستایی استان حدود ۱۵هزار تن گوجه فرنگی به روش حمایتی خریداری کند.

وی گفت: خرید حمایتی گوجه فرنگی در بهبود قیمت این محصول پرمصرف در بازار موثر بوده است و به دلیل صرفه اقتصادی کشاورزان به برداشت این محصول رغبت نشان دادند.

به گفته بنی فری تا پیش از اجرای طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی ، قیمت این محصول به قدری در بازار کاهش یافته بود که کشاورزان مزارع آماده برداشت خود را رها کرده بودند و چیزی جز ضرر عاید آنان نمی‌شد.

تا پیش از اجرای طرح خرید حمایتی ، بهای هرکیلوگرم گوجه فرنگی در مزارع تا ۲ هزار ریال سقوط کرده بود ولی هم اکنون در میادین تره بار استان بهای عمده فروشی این محصول تا ۱۲هزار ریال و در بازار خرده فروش تا ۲۵هزار ریال رسیده است.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان افزود: با هماهنگی به عمل آمده ، محصول خریداری شده به قیمت هرکیلوگرم ۱۰هزار ریال درچهار کارخانه فراوری رب گوجه در شهرهای شوشتر و دزفول  جذب شده است.

امسال حدود ۱۰هزار هکتاراز زمین‌های کشاورزی خوزستان در مناطق دزفول ، شوشتر ، شوش ، دشت آزادگان ، اهواز و گتوند به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافت و پیش بینی شده حدود ۷۰هزار تن محصول برداشت شود.

پارسال نیز با افزایش تولید بی‌سابقه برنج در خوزستان تعاون روستایی خوزستان موظف شد شلتوک تولیدی استان را با قیمت توافقی - حمایتی خریداری کند و در این میان شبکه‌های تعاون روستایی با دستور نماینده عالی دولت در استان ، مصوبه شورای کشاورزی و شورای تامین استان ، حدود ۸۶هزار تن شلتوک از شالی‌کاران خریداری کردند تا از سقوط قیمت این محصول در بازار جلوگیری کنند.

در سال‌های اخیر افت و خیز محصولات کشاورزی بخصوص صیفی‌ها و جالیزی خوزستان به یک تراژدی تلخ تبدیل شده است به گونه‌ای که بسیاری از کشاورزان به علت افت قیمت محصول خود متحمل ضرر و زیان زیادی شدند.

بستن بودن مرزهای صادراتی چذابه و شلمچه نیز در کاهش قابل توجه قیمت گوجه فرنگی و دیگر محصولات کشاورزی استان در استان نیز موثر بود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۹۰هزار میلیارد ریال ، در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

هم اکنون کمبود کارخانه‌های فراوری ، بسته‌بندی و تبدیلی (واحدهای پایین دستی بخش کشاورزی ) و فقدان زنجیره تولید تا مصرف ، مهمترین چالش بخش کشاورزی استان است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار