اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
بعضی از کنکوری‌ها، فعالان فضای مجازی و بعضی از چهره‌های سیاسی، اجتماعی و بهداشتی خواهان لغو کنکور در شرایط شیوع کرونا شده‌اند.
داستان برگزاری کنکورهای ۹۹ همزمان با شیوع کرونا در کشور شروع شد؛ کرونا باعث شد که کلاس‌ها، کنکورها و  هر چیزی که مربوط به وزارت علوم و وزارت آموزش وپرورش بود تعطیل شود و مدام زمان برگزاری آزمون‌ها اعلام، تکذیب و به تعویق بیفتد. حالا در حالیکه به نظر می‌رسد زمان برگزاری کنکورهای امسال تعیین تکلیف شده، بعضی از کنکوری‌ها، فعالان فضای مجازی و بعضی از چهره‌های سیاسی، اجتماعی و بهداشتی به این موضوع معترضند و خواهان لغو کنکور در شرایط شیوع کرونا شده‌اند.

آغاز ماجرای تعویق

 ۱۵ اسفند ماه سال گذشته بود که وزارت بهداشت اعلام کرد که برگزاری کنکوربه تعویق افتاده است ولی زمانی برای آن برگزاری آن اعلام نکرد. دو روز بعد اما به زمان‌هایی برای برگزاری کنکور کارشناسی (۱۲ و ۱۳ تیر) و کنکور دکتری (دهه دوم شهریور) اشاره شد.

بعد از اعلام زمان برگزاری کنکور توسط وزارت بهداشت، این بار وزارت آموزش و پرورش وارد میدان شد و گفت که یک هفته دیگر برای زمان برگزاری کنکور تصمیم می‌گیریم. دو روز بعد در ۲۴ اسفند، معاون وزیر آموزش و پرورش، در گفت و گویی، چند سناریو پیش پای سازمان سنجش قرار داد. اولین سناریو شامل برگزاری کنکور در نیمه خرداد تا اواخر خرداد بود و سناریوی دیگری می‌گفتکه در صورت به تعویق افتادن برگزاری کلاس‌های مدارس، کنکور هم به تبع آن به تعویق افتاده و در مرداد و شهریور برگزار می‌شود. اما بعد این بار نوبت دبیر کل شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که وارد این موضوع شود. او زمان برگزاری کنکور را بعد از برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم اعلام کرد.

این داستان سر دراز دارد

اما داستان برگزاری کنکور با چندین بار اعلام تمدید مجدد برای ثبت نام ادامه پیدا کرد. ۲۵ فروردین اعلام شد که کنکوری‌ها برای کنکور سراسری مهلت دوباره‌ای برای ثبت نام دارند. این ماجرا یکم اردیبهشت هم برای کنکور ارشد تکرار شد. زمان ثبت نام کنکور ارشد دوباره و دوباره تمدید شد و این بار قرعه به ۲۷ اردیبهشت افتاد. ۳۰ و ۳۱ خرداد هم دوباره زمان ثبت نام در کنکور کارشناسی تمدید شد.

بالاخره کی شد؟

معاون آموزشی وزارت علوم، ۲۷ فروردین اعلام کرد که کنکورها در صورت لزوم چند هفته دیرتر برگزار می‌شود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این بار نطق جدیدی کرد و اظهار داشت: «هر زمان امتحانات نهایی دبیرستان به پایان خود رسید، کنکور هم ۳۰ روز بعد از آن برگزار می‌شود.»

برگزاری کنکور به مجلس و صفحه‌های شخصی چهره‌های سیاسی و اجتماعی هم کشید؛ بطوریکه محمدرضا عارف در گفت و گویی با وزاری آموزش و پرورش و علوم، خواستار اعلام هر چه سریع‌تر زمان برگزاری کنکور شد و سیده فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از آموزش و پرورش درخواست کرد که در مورد وضعیت کنکور زودتر تعیین تکلیف کنند.  وزارت آموزش پرورش هم بعد از این صحبت‌ها از برگزاری کنکور درست سه هفته بعد از پایان امتحانات نهایی پایه دوازدهم گفت.  وزارت آموزش و پرورش در پیام دیگری افزود که آمادگی برگزاری کنکور در سوم تیر را داریم. 

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا هم با بیان اینکه هیچگونه تجمعی توصیه نمی شود خواهان لغو کنکور شد.

بعد از این اظهارنظرها، علی ربیعی در نشستی اعلام کرد که زمان برگزاری آزمون کنکور ۳۱ مرداد است اما درست دو هفته بعد از آن، وزیر کشور از زمان جدیدی رونمایی کرد: کنکور کارشناسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهار روز برگزار می‌شود؛ کنکور دکتری در ۹ مرداد و کنکور ارشد در ۱۶ و ۱۷ مرداد. فعلا این آخرین تصمیمی است که برای کنکور گرفته شده است.

سلامت‌مان مهم‌تر از کنکور است!

اما حالا که به نظر می‌رسد زمان برگزاری کنکورهای امسال تقریبا قطعی شده، کنکوری‌ها و فعالان شبکه‌های مجازی نسبت به برگزاری این آزمون‌ها در این روزهای شیوع کرونا اعتراض دارند و با هشتگ‌هایی مثل #لغو_کنکور خواهان تعویق زمان کنکور شده‌اند. 

۱۰ اردیبهشت نامه‌ای از طرف دانشجویانی به طور مجازی به وزارت علوم فرستاده شد. دانشجویان در این نامه از وزیر علوم درخواست کردند که کنکور کارشناسی ارشد مجددا به تعویق  بیفتد. سارا، یکی از امضاکنندگان این درخواست به خبرآنلاین می‌گوید: «من خودم هم این نامه را امضا کرده‌ام. جان ما ارزشش بیشتر از کنکور است. نمی‌خواهم به خاطر درس و دانشگاه جانم به خطر بیفتد. من هم آدمم.»

اما عده‌ای دیگر از بلاتکلیفی خسته شده و می‌خواهند هرچه زودتر کنکور برگزار شود. زهرا در این باره می‌گوید: «یعنی بالاخره می‌توانیم دفتر کنکور را ببندیم؟»

محمدعلی هم درباره تغییرات برگزاری کنکور خبرآنلاین می گوید: «به خدا ما را هم گیج کرده‌اند. نمی‌دانیم تا کی باید برای کنکور درس بخوانیم. ما که از این دویدن‌ها برای آماده شدن خسته شده‌ایم. مطمئنم که آن‌ها خسته شده‌اند. امان از کرونا که ما را به این وضع انداخت.»

از طرفی مجلس دانش‌آموزی طی پیشنهادی برای کنکور کارشناسی درخواست کرد که کنکور از تمامی کتاب‌های درسی نباشد و این تصمیم توسط برخی تایید شد و عده‌ای درخواست کردند که آزمون کنکور فقط از ۸۰ درصد مطالب درسی باشد.

سینا، یکی دیگر از افرادی که امسال باید کنکور بدهد، دراین باره به خبرآنلاین می‌گوید: «مگر ما مسخره‌ایم که یک روز بگویند از کل دروس و روز دیگر از ۸۰ درصد آن حرف بزنند. من که کل کتاب‌ها را خوانده‌ام. مطمئن هستم که بقیه هم خوانده‌اند. پس دلیل این مسائل چیست؟»

کرونایی‌ها چه کنند؟

به دستور رئیس سازمان سنجش قرار بر این شد که داوطلبانی که به کرونا مبتلا شده‌اند و حال مساعدی برای دادن آزمون دارند، در یکی از محل‌های تعبیه شده از سوی وزارت بهداشت بروند و آن جا کنکورشان را بدهند. سخنگوی سازمان سنجش هم فردای آن روز طی تصمیم عجیبی گرفت: «کنکور را در بیمارستان‌ها تشکیل دهیم.»

درحالیکه بعضی از نمایندگان و فعالان فضای مجازی همچنان خواهان بازنگری مجدد در برگزاری تمام کنکورها هستند، به نظر می‌رسد برگزاری کنکور در تاریخ‌های اعلام شده قطعی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار