شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
شوشان : مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با مسائل مالی مواجه هستیم و اعتبارات جوابگوی حجم فعالیت‌ها نیست.مصطفی کنارکوهی در نشست خبری اظهار کرد: هدف از تشکیل سازمان دامپزشکی کمک به تولید فرآورده‌های پروتئینی و دامی و همچنین بهداشت عمومی است.

وی ادامه داد: یک هزار و 800 عامل انتقال بیماری وجود دارد که 800 مورد آن بین انسان و دام مشترک بوده و وظیفه دامپزشکی کنترل این بیماری‌ها از طریق دام زنده و بعد برای مصرف است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری‌ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیش‌گیری و مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر و قرنطینه‌ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام از جمله وظایف سازمان دامپزشکی است.

وی به چالش‌ها و نوسانات متعددی که در دامپزشکی تا کنون وجود داشته اشاره کرد و گفت: در سال 1350 توسط مجلس شورای ملی قانون تصویب دامپزشکی نوشته شد و بعد از آن پروتکل‌های متعددی با سازمان بهداشت جهانی منعقد شد.

کنار کوهی با بیان اینکه از سال 1383، 14 مهرماه به نام روز دامپزشکی ثبت شده است تصریح کرد: در علم دامپزشکی، بهداشت و اقتصاد مردم را حول یک محور جمع کرده‌ایم تا انسان سالمی را از نظر تغذیه به جامعه تقدیم کنیم.

وی به برنامه‌های هفته دامپزشکی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نقاط کور دامپزشکی عدم آگاهی مردم از این علم است بنابراین تصمیم گرفته شد در این هفته با برگزاری برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی توسط کار‌شناسان این آشنایی را به مردم بدهیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: حضور در مدارس و آشنا کردن دانش‌آموزان با این حرفه و برگزاری جشن دامپزشکی از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی خوزستان در اجرای دستورالعمل‌ها نسبت به استان‌های دیگر جزو اولین‌هاست عنوان کرد: خوزستان از نظر کنترل بیماری‌های دام، عرضه فرآورده‌های خام دامی، بسته بندی مرغ و عرضه گوشت در وضعیت مطلوبی نسبت به استان‌های دیگر هستیم.

کنارکوهی با اشاره به اینکه یک سوم آب‌های جاری کشور در خوزستان است خاطرنشان کرد: کشورهای عراق و کویت بسیار علاقه‌مند به مصرف آبزیان استان ما هستند. این مسئله بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند که باید تولید و پرورش لارو ماهی تا پرورش در حوضچه‌های عظیم و صادرات را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بیش از 99 درصد واردات نهاده‌های دامی از طریق خوزستان انجام می‌شود، نمونه گیری از محصولات وارد شده از داخل کشتی انجام می‌شود و بعد از اطمینان از سالم بودن آن‌ها اجازه ورود به کشور داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه خوزستان از پرپذیرش‌ترین دام‌های عشایر است عنوان کرد: سالانه در حدود 2 میلیون راس دام عشایر را پذیرا هستیم که در هنگام ورود و خروج از استان باید کنترل شوند. وی با اشاره به اینکه 800 مرغداری در سطح خوزستان وجود دارد گفت: در این مرغداری‌ها سالانه 36 میلیون جوجه‌ریزی انجام می‌شود که ما وظیفه داریم خدمات بهداشتی را برای آنها فراهم کنیم.

منبع: فارس


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار