اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به اختصاص اعتبارات آبخیزداری در سال ۹۸ از محل صندوق توسعه ملی گفت: یک هزار میلیارد ریال از این اعتبار امسال سهم خوزستان بود که همه آن تخصصیص و جذب شده است.
مهراج خاییز روز چهارشنبه در حاشیه بهره‌برداری از یک طرح آبخیزداری در امیدیه در جنوب شرق خوزستان بیان کرد: ۲۰۰ هزار هکتار عرصه کاری در خوزستان زیرپوشش طرح‌های آبخیزداری قرار گرفته است.

وی افزود: این طرح‌ها در قالب طرح‌های بیولوژیک، سازه‌ای و بیومکانیک و بخشی نیز پروژه‌های حفاظتی اعم از گشت و مراقبت و نصب آبگرمکن‌های خورشیدی است.

خاییز ادامه داد: امسال تاکنون ۱۵ بند آبخیزداری در خوزستان اجرا شده که هشت بند از آنها شاخص‌ و با ارتفاع ۱۵ متر هستند.

وی بیان کرد: تا ۲ ماه آینده نیز ۶ بند آبخیزداری دیگر به بهره برداری می‌رسد و برای سال آینده نیز برنامه‌هایی در همین راستا پیش بینی شده است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: در ۲۷ حوزه آبخیز خوزستان طرح "چک دم" شامل خشکه چین و گابیون بندی و بندهای سنگ و سیمانی اجرا شده و در انتهای حوضه‌ها هم بندهای بزرگ ساخته می‌شود تا با این فعالیت‌ها از رواناب استفاده شود.

به گفته وی با اجرای طرح‌های آبخیزداری در هر هکتار ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید می‌شود.

خاییز سنددار کردن عرصه‌های ملی را از برنامه‌های این اداره کل بیان کرد و گفت: پارسال حدود ۶ هزار هکتار زمین در خوزستان در طرح کاداستر (نقشه برداری ثبتی)، سنددار شد.

به گزارش ایرنا یک طرح آبخیزداری در چهارمین روز هفته دولت در شهرستان امیدیه به بهره‌برداری رسید. این پروژه در نزدیکی شهر جولکی (حوزه جایزان) با اعتبار ۶۳ میلیارد ریال در کمتر از یک سال پس از کلنگ‌زنی به بهره‌برداری رسیده است.

خاییز این منطقه را یکی از مناطق سیل‌خیز دانست و افزود: این بند آبخیزداری، با ارتفاع ۲۰ متر و شیوه بتن غلتکی اجرا شده و هدف از آن کنترل رواناب و سیلاب، کنترل رسوب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی است.

به گفته وی این حوزه شامل هشت هزار و ۹۰۰ هکتار و حجم بند ۵۵ هزار مترمکعب است.

آبخیزداری (watershed management)، مطالعه ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرایند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن باتوجه‌به تاثیری است که بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه دارد.

۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور تصویب شده بود که سهم خوزستان از این اعتبارات در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ، یک هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال بوده است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار