شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴

شوشان: کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان بيشترين علت مرگ و مير كودكان زير 5 سال استان را در مرحله اول ناهنجاري‌هاي مادرزادي و در مرحله دوم سوانح و حوادث اعلام كرد.

مژگان فطورچي گفت: در سال 91، 32 درصد علت مرگ و مير كودكان زير 5 سال ناهنجاري‌هاي مادرزادي بوده است كه با توجه به رواج ازدواج‌هاي فاميلي در استان خوزستان اين مساله از اهميت بسزايي برخوردار است.

وي ادامه داد: آزمايش‌هاي ژنتيك پيش از ازدواج از راه‌كارهايي است كه مي‌تواند از متولد شدن كودكان داراي ناهنجاري جلوگيري نمايد. همچنين در دوران بارداري با تاييد ناهنجاري جنين، مجوز سقط صادر مي شود.

اين كارشناس كودك، علت 22 درصد مرگ و مير كودكان در استان خوزستان را ناشي از سوانح و حوادث اعلام كرد و گفت: نوع حوادثي كه منجر به مرگ كودكان استان خوزستاني مي‌شوند عمدتا حوادث ترافيكي و خفگي‌ها است.

وي توضيح داد: خفگي كودكان، معمولا ناشي از غرق‌شدگي، افتادن در گودال‌هاي آب و خفه شدن شدن كودك در سطل‌ها و منبع‌هايي است كه در بعضي خانه‌ها براي ذخيره آب نگهداري مي‌شوند.

فطورچي اضافه كرد: حوادث ترافيكي منجر به مرگ كودكان نيز به دليل نشاندن كودك در صندلي جلوي خودرو به جاي صندلي كودك بوده است و يا سوانحي نظير عقب رفتن خودرو توسط راننده و برخورد با كودك. وي به خانواده‌ها توصيه كرد: خانواده بايد در منزل و محيط بيرون فضايي امن براي كودك ايجاد نمايند و با جلوگيري از دسترسي او به لوازم خطرناك و مواد مضر مانند قرص‌ها و داروها از بروز حوادث جبران‌ناپذير جلوگيري كنند.

کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان هفته كودك را هفته اي براي سهيم كردن كليه سازمان ها در امر ساخت جامعه اي است كه كودك از لحاظ سلامت جسمي و رواني در آن تأمين شود.

منبع: ایسنا


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار