اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
شوشان : بخشی از سخنرانی امام موسی صدر در ۱۹ فوریه ۱۹۷۵ (۳۰ بهمن ۱۳۵۳) در قالب خطبه آغاز روزه در کلیسای کبوشیین بیروت

میلاد روحِ الهی مبارک‌باد.

در این هنگام، در این کلیسا، در ایام روزه، در مراسم وعظ دینى و بنا به دعوت مسئولانِ متعهد، خود را در میانۀ راه در کنار شما مى‏‌بینم: هم اندرز‌ دهنده و هم اندرز پذیر؛ هم گوینده و هم شنونده ؛ با زبان خود سخن مى‏‌گویم و با قلب خود مى‌شنوم. تاریخ گواهِ ماست. به او گوش فرامى‏‌دهیم و خود نیز به ما گوش می‌دهد. تاریخ گواه لبنان است: دیارِِ تلاقی ِ، دیارِ انسان، وطنِ ستم‏دیدگان و مأمنِ ترسندگان. در این حال و هوا و این چشم‌اندازِ والا، می‌‏توانیم به پیام‌های اصیلِ آسمان گوش دهیم، زیرا ما به سرچشمه‏‌ها نزدیک شده‌ایم.

این حضرت مسیح است که در مهرِِِ خشم‌آمیز خود فریاد مى‏ زند: «هرگز هرگز! مهر خدا و بی‌مهری به یکجا جمع نمى‏‌شود.» و صداى او در جان‌ها مى‏‌پیچد و ندایى دیگر از پیامبر رحمت اوج مى‏‌گیرد که: «به خدا و روز آخرت ایمان نیاورده‌است کسى که سیر به خواب رود و همسایه‏‌اش گرسنه باشد.» و هر دو صدا در بستر زمان درهم می‌تنند و پژواک آن‌ها بر زبانِ پاپ جاری مى‏شود و به مناسبتِ  روزه ‏گوید: «مسیح و فقیر یکی باشند.» و در رسالۀ معروفش به نام «پیشرفت ملل» براى کرامت انسان خشمگین مى‏‌شود و مانند مسیح در معبد مى‏‌گوید: «آن تجربۀ سترگى بود که آن گونه تحقیرها که در حق کرامت انسانى روا مى‏ شد، با خشونت دفع گردد.» و باز ‏گوید: «به لحاظ انسانی، نظام‌های ستمگر منحط‌ترین‌اند، زیرا از سوء‌استفاده از جایگاه حکومت و پایمال کردن حقوق کارگران و قراردادهای یکطرفه نشأت گرفته‌اند.»

آیا این نداى پاک با آنچه دربارۀ هدف در آثار مسلّم اسلامى آمده‌است تفاوت دارد: «من ـ خدا ـ نزد شکسته‌دلانم ؛ آنگاه که از مریضى عیادت می‌کنی یا به، فقیرى یارى می‌رسانی یا حاجتِ نیازمندى را روا مى‏ کنى، من نزد آنانم.»؟!

اما درباره‌ی وسیله، خدا هر گونه کوششى براى اقامۀ حق و هر گونه تلاشی برای یارى مظلوم را جهاد در راه خود و چونان نماز در محراب عبادتش دانسته‌است. او خود عهده‏‌دار یارى و نصرت است.

با این گواهی‌ها به انسان برگردیم تا نیروهاى تباه‌کننده و جداکنندۀ او را بشناسیم. انسان، این عطیۀ الهى، این مخلوقى که در صفات بر صورت خالقش آفریده شده‌است، این خلیفۀ خدا بر روى زمین، غایتِ هستى، مبدأ و مقصد جامعه و حرکت‏‌آفرین تاریخ است. این انسان برابر است با مجموع نیروها و توانایی‌هایش؛ نه از آن رو که فلسفه و فیزیک در قرن ما بر تبدیل و تحوِّل ماده- هر ماده‌ای- به انرژی اتفاق نظر دارند، بلکه از آن رو که ادیان و تجارب علمی تأکید می‌کنند که: «و أن لَیَسَ للإنسانِ إلّا ما سَعَی.» براى انسان جز تلاش او چیزى نمى‏‌ماند و کارهای او باقی ‌است و ارزش انسان به پرتو‌هایی است که او در زمینه‏‌ها و افق‌های گوناگون می‌افکند. از این رو، هر قدر از توانایی‌های انسان صیانت کنیم و آن‌ها را توسعه دهیم، به همان اندازه او را تکریم و جاودانه کرده‌ایم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار