اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
تحریم‌های بی‌سابقه چند سال اخیر علیه ایران و محدودیت در فروش نفت، تلنگری شد تا مسئولان با توجهی به مراتب بیشتر از گذشته، راه حمایت از تولید داخل را در پیش بگیرند.

از این‌رو رهبر انقلاب هم با نام‌گذاری سال‌هایی به‌نام حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید نقشه راه را برای دولتمردان ترسیم کردند.

حال با گذشت سه سال از این رویکرد، وقتی پای صحبت بسیاری از تولیدکنندگان می‌نشینیم از نبود حمایت کافی دولت گله می‌کنند و به‌نظر می‌رسد علیرغم تلاش‌هایی که صورت گرفته، همچنان این مسیر با آرمان‌های ترسیم شده فرسنگ‌ها فاصله دارد.

 به سراغ یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس رفتیم تا ببیند آیا در بودجه ۱۴۰۰ به بخش تولید توجه کافی صورت گرفته است؟بهروز محبی در این زمینه گفت: به‌نظر می‌رسد در بودجه ۱۴۰۰ به تولید داخل، توجه جدی نشده است.

منابع بودجه کاملاً غیرواقعی مطرح شده و الان روی زمین موجود نیست.نماینده سبزوار افزود: ما آرزو داریم بتوانیم دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت را در روز بفروشیم، اما با شرایط کنونی عملاً این موضوع امکان‌پذیر نیست، چون آقای رییس‌جمهور هفت سال است که خیلی حرف‌ها زده و برای همه آن‌ها نیز گفته من مطمئنم، ولی هیچ‌کدام عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: شاید اگر تحریم‌ها نبود وضعیت تولید و تجارت هم در کشور شرایط بهتری داشت، از این‌رو مجلس با طرح راهبردی رفع تحریم، موضع گرفت، چون دیدیم دست دولت خالی است و به تمام تعهدات برجامی‌اش عمل کرده است، ولی کشور‌های طرف قرارداد به حرف‌های خود عمل نکرده‌اند.

محبی اظهار داشت: تولید زمانی در کشور رونق پیدا می‌کند که مسئولان نگاه واقعی به ظرفیت و درآمد‌های کشور داشته باشند، چیزی که متاسفانه به‌درستی دیده نشده است.

موضوع مهم این است که برای مردم گشایش اقتصادی ایجاد شود و این مهمترین هدف ما است. تا زمانی که درد تولیدکنندگان را خوب نشنویم و نقشه راه نداشته باشیم هیچ معجزه‌ای رخ نمی‌دهد.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: بودجه ۱۴۰۰ بیشتر هزینه‌ای بسته شده است. افزایش حقوق‌ها به‌صورت جدی مطرح است. مثلاً از ۸۴۰ هزار میلیارد فقط ۵۴۰ هزار میلیارد برای حقوق و دستمزد بازنشستگی درنظر گرفته شده است و تورمی که در کشور است دولت را وادار کرده تا بیشتر روی حقوق مانور بدهد.

وی تصیرح کرد: ما باید تولید را به‌صورت جدی‌تر ببینیم و پایه‌های اقتصادی را اصلاح کنیم، ولی دولت شرایط اورژانسی به‌وجود آورده و فشار تحریم‌ها هم بسیار زیاد است.

دولت یک کار مهم باید انجام می‌داد که متاسفانه انجام نداد، اینکه سراغ پایه‌های مالیاتی برود و اکنون جایش خالی است. آن‌ها باید به سراغ بودجه‌های پایدار که در کشور وجود دارد و شناسایی شده است می‌رفت و این‌ها حتماً به‌عنوان پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مطرح خواهد شد.

نماینده سبزوار گفت: در چکش‌کاری که مجلس بر روی بودجه خواهد داشت در مورد تولید، تصمیم می‌گیریم و سعی داریم هزینه‌ها را واقعی کنیم و به سراغ مالیات عایدی بر سرمایه یا همان مالیات بر مجموع ثروت و درآمد برویم که این موضوع در کمیسیون اقتصادی هم در حال بررسی است.

محبی افزود: ما معتقدیم باید درآمد پایدار به خصوص از شرکت‌های دولتی و شرکت نفت را درنظر بگیریم و آن‌ها را به تولید داخلی تزریق کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راه عبور از تمام سختی‌ها سرعت‌دادن به تولید و پیدا کردن بازار‌های خارجی برای صادرات است. بیش از ۵۰۰ میلیون جمعیت پیرامون ایران وجود دارد، ولی تحرک لازم برای رفع نیاز آن‌ها صورت نگرفته است. حمایت از تولید، یعنی خودکفایی، بی‌اثرکردن تحریم‌ها و در نهایت رفع فقر از کشوری که شایسته نیست فردی در آن، فقیر مطلق تلقی شود.

اقتصاد 24

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار