شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خواستار تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان شوشتر شد.

به گزارش شوشان، لفته منصوری در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید شهرستان شوشتر اظهار کرد: امروزه سبک زندگی و نحوه‌گذران اوقات فراغت مردم تغییر یافته و مصرف کالاهای فرهنگی نسبت به گذشته در زندگی روزمره مردم بیشتر شده است.

وی افزود: در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جوانان خراسان شمالی «سبک زندگی» را از جنس رفتار و جزو بخش حقیقی و اصلی تمدن اسلامی دانستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه از شاخص‌های مهم توسعه، میزان مصرف فرهنگی هر جامعه است عنوان کرد: بنابراین سبک، سطح و اندازه مصرف کتاب، بنیادی‌ترین فرض توسعه پایدار محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما کتاب را به عنوان کالای فرهنگی و کتابخوانی را به عنوان فعالیت فرهنگی تلقی کنیم پی خواهیم برد که جوامع تنها از راه «کتابخوانی» می‌توانند خود را از دیگران «متمایز» کرده و «باز تولید اجتماعی» کنند.

منصوری بیان کرد: در اینجاست که نقش اساسی و بی‌همتای کتابخانه‌های عمومی به عنوان «نهاد اجتماعی و فرهنگی » بارز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شوشتر همواره تاریخ‌ساز، فرهنگ‌پرور و هنر مآب بوده است گفت: شوشتر از روستا به شهر ارتقا نیافته بلکه مدنیت و شهریت همزاد شوشتر بوده است؛ به همین دلیل شوشتر یک منطقه در جغرافیا نیست بلکه یک فصل مهم در تاریخ اسلامی و ایرانی ما است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: برای بازتولید مرجعیت فرهنگی، هنری، علمی و دینی شوشتر در ایران و جهان نیاز به یک اراده عمومی برای خیزش در کتاب و کتابخوانی در این شهر اسلامی ـ ایرانی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان شوشتر به ازای هر 21 هزار و 363 نفر یک کتابخانه عمومی داریم که نسبت به استان خوزستان که هر 23 هزار و 888 نفر و ایران که هر 25 هزار و 889 نفر به یک کتابخانه عمومی دسترسی دارند، وضعیت نسبتا مناسبی در این شاخص داریم.

منصوری همچنین عنوان کرد: اما زیربنای این کتابخانه‌ها نسبت به هر 100 نفر جمعیت شهرستان شوشتر 1.69 مترمربع است که از متوسط استان که دو مترمربع است کمتر و چهار سانتیمتر از متوسط کشور که 1.65 مترمربع بوده، بیشتر است.

وی خواستار تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در شهرستان شوشتر شد و گفت: با رشد جمعیت شهرستان، تشکیل شهرها و بخش‌های جدید تعداد 9 باب کتابخانه با 3 هزار و 247 متر مربع زیربنا، کفاف نیاز جامعه فرهنگی شهرستان را نمی‌کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: در عین حال ما تلاش می‌کنیم از طریق اعتبارات دولتی شاخص‌ها را افزایش دهیم در همین راستا در سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی و دو درصد نفت 2 میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های عمومی شهرستان شوشتر و 2 میلیارد ریال برای ساخت دو کتابخانه در شهر گوریه و شهر اندیشه در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با مبادله موافقتنامه و تخصیص اعتبار و نقدینگی مناسب، عملیات اجرایی ساخت کتابخانه‌های جدید هرچه سریع‌تر آغاز شود.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
comment
0
0
comment منصوری فقط به فکرافتتاح کتابخانه است وبقیه چیزها برایش مهم نیست من ازهمین کتابداران شوشترم که چندماه است نه اضافه کاری نه رفاهیاتی بهمون پرداخت نشده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار