شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
ضرورت راه اندازی کارخانه های کاغذ و ام دی اف در خوزستان

شوشان - مصطفی حلالی: بر اساس آمار منابع طبيعي  ، ٢٢ درصد از جنگل هاي ايران طي چهل سال گذشته از بين رفته است.  عبدالرضا دانایی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خوزستان در اين باره مي گويد: اعلام شده است كه سطح جنگل ها از ١٨ هزار هكتار به كمتر از ١٤ هزار هكتار كاهش پيدا كرده است كه متاسفانه اين روند ادامه دارد.  

دانايي مي افزايد: در حال حاضر قانون تنفس جنگل هاي شمال كشور اجرايي شده تا بر اساس آن بهره برداري از جنگل ها محدود شود و از محصولات جايگزين به جاي تنه درختان استفاده شود.

اگر كاهش سطوح جنگل ها  به همين منوال ادامه پيدا كند تا ٥٠ سال آينده جنگلي در كشور وجود نخواهد داشت و آلودگي هوا، سيلاب و فرسايش خاك عرصه زندگي را بر مردم تنگ مي كند. و اما چه ماده ي جايگزيني مي تواند از قطع بخشي از تنه درختان جنگل جلوگيري كند؟

در همین رابطه مديرعامل كشت و صنعت امام خميني با بيان اينكه باگاس نيشكر ماده مناسبي براي جايگزيني به جاي چوب است، گفت: با استفاده از باگاس يا تفاله نيشكر كه در صنعت نيشكر توليد مي شود، مي توانيم از قطع درختان جنگل جلوگيري كنيم.

 ناصر مجدي با بيان اينكه باگاس باقيمانده فيبري ساقه نيشكر پس از استحصال شكر است كه اين ماده ارزشمند صنايع زيادي را ايجاد مي كند، افزود: توليد ام دي اف، خمير كاغذ ، نئوپان و خوراك دام از محصولاتي هستند كه توسط باگاس توليد مي شوند. اين محصولات بسيار مقرون به صرفه تر از نمونه هاي توليد شده از چوب هستند. 

وي گفت: ساليانه در حدود ٧٠ هزار مترمكعب تخته ام دي اف از تفاله نيشكر توليد مي شود كه كيفيت آن بر اساس استاندارد ملي قابل پذيرش است.

باگاس ثروتي است كه به دليل نبود صنايع جانبي فقط از ١٥ درصد آن استفاده مي شود و باقيمانده آن به دليل مشكلات عمومي توليد در كشور هدر مي رود. 

مهرام روانبخش معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان نيز در اين باره گفت: يكي از مسائلي كه سبب طولاني شدن فرآيند استفاده از باگاس شده است هزينه بالا و لزوم دارا بودن دانش فني براي اين نوع از پروسه هاي توليد است.

وي گفت: مجوز يك خط توليد كاغذ از باگاس به ظرفيت ٢٠٠ هزار تن در خوزستان و در کشت و صنعت نیشکر صادر شده است و اميدواريم امسال عمليات اجرايي طرح آغاز شود و در يك بازه زماني سه ساله اين طرح به توليد برسد و بخش مهمي از نياز كشور به كاغذ را تامين مي كند.

روانبخش همچنين با نويد ايجاد كارخانه "ام دي اف " و  خمير كاغذ اظهار كرد: اين كارخانه ها علاوه بر فراهم كردن فرصت هاي شغلي جلوي  خروج ارز  از كشور را مي گيرند.

گفتنی است با استفاده از ظرفيت هاي باگاس مي توان ٤٠٠ هزار تن خمير كاغذ توليد كرد و توليد ٣٠ درصدي كاغذ را به ٥٥ درصد ارتقا داد و از قطع ٧ ميليون و ٢٠٠ هزار درخت جلوگيري كرد.   از هر  ٦ تن باگاس يك تن خمير كاغذ توليد مي شود كه مي تواند ميزان واردات كاغذ به كشورمان را كاهش دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار