اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
شوشان - دکتر حسن دادخواه:

مفاهیمی چون دموکراسی، مردم سالاری دینی، حق و حاکمیت مردم بر تعیین سرنوشت خویش و لزوم تامین آزادی فردی و اجتماعی برای شهروندان، البته در همه کشورهای جهان، در هر یک به درجات و مراتب و شیوه هایی وجود دارد و همه به دنبال تحقق این مفاهیم و اجرایی نمودن آن ها هستند.

ناگفته پیداست که هر یک از ملت ها، در حرکت بسوی تحقق ارزش ها و مفاهیم یاد شده، دارای تجربه و پیشینه متفاوتی هستند. مثلا در ایران ما، در تاریخ معاصر، دست کم ۱۷۰ سال تجربه و پیشینه مکتوب در این باره وجود دارد.

بی گمان رسیدن به آرمان ها و مفاهیم برشمرده شده، نیازمند فراهم آوردن زیر ساخت هایی مانند وجود احزاب، سندیکا ها، تشکل های مردمی، رسانه های مستقل، نظارت های قانونی، تساوی همه در برابر قانون و اصل پاسخگویی مقامات مسئول است که در این مقوله نیز کشورها و ملت های گوناگون، در مراتب و سطوح متفاوتی قرار دارند.

از سوی دیگر، امروزه اشکال و مدخل ها و راه های تحقق مردم سالاری متنوع و متعدد شده است تا آنجا که در برخی کشورها، امر و اصل دخالت مردم در تعیین سرنوشت خویش به یک فرایند متکثر تبدیل شده است و به یک حرکت فیزیکی یعنی حضور در پای صندوق های رای خلاصه نمی شود و بلکه می توان گفت که صندوق های رای در این کشورها، جز در موارد بسیار کلیدی، اهمیت خود را از دست داده است.

موارد و رفتارهایی چون پرداخت مالیات به دولت، رعایت قانون از سوی همگان، آزادی کسب و کار و رقابت در سرمایه گذاری، تولید و کارآفرینی و از این گونه رفتارها، همه و همه پهنه و عرصه وجود مردم سالاری را گسترش داده است و از این رو، در آن کشورها، پای صندوق های رای آمدن رنگ باخته است.

افزون بر آنچه گفته شد، تخصصی شدن امر سیاست ورزی، سپرده شدن قدرت حکمرانی به متخصصان و کارگشتگان این عرصه، نزدیک شدن دیدگاه های دو یا سه حزب اصلی و رقیب و موجود در برخی کشورها و بالاخره حرکت دولت ها در یک خط طولی و نه در عرض یکدیگر، روند رو به رشد کشورها را روی ریل قرار  داده است و از این رهگذر دغدغه و نگرانی عموم مردم پیرامون اینکه فردای کشور و خودشان چه خواهد شد، بر طرف شده است و به آرامش و ثبات نسبی و بلکه بلند مدت رسیده اند.

برگزاری انتخابات و حضور مردم در پای صندوق های رای در کشور ما ، اما متناسب و هماهنگ با مجموعه شرایط ویژه کشور ماست چنانکه نتوان آن را با بسیاری از کشورها مقایسه نمود. نوع و سطح،  مصادیق و تلقی خاص و متفاوت از مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش و تلقی خاص و ویژه از مفهوم  مشروعیت و مقبولیت حکومت نزد نظریه پردازان وطنی‌، وضعیت احزاب و نظام مدیریتی در دولت ها، همه و همه به گونه ای است که متاسفانه و به نادرست برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، آن چنان برجسته و پراهمیت شده است که گاهی به همه پرسی و رفراندم قبول و یا عدم قبول نوع حکومت تبدیل شده اند. 

بر پایه آنچه گفته شد، اهمیت برگزاری انتخابات در ایران و میزان مشارکت مردم در آن و پیامد و نتیجه برآمده از آن را نمی توان با کشورهایی که شرایط متفاوتی با کشور ما دارند،  مقایسه و سنجش نمود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار