اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
شوشان - محمد دورقی:

جایگاه و نقش مردم در انتخابات نباید آنقدر خام و بی تامل مورد تجدید نظر قرار می گرفت که حتی در نظر عوام هم، این عمل شتابزده ی تقلیل گرایانه، موضوعی عینی و بی نیاز از اثبات ، محسوب شود.

در این دوره حتی برای عوام‌غیر متتبع هم موضوع مهندسی کردن نتایج انتخابات روشن شده است.

 بعنوان یک تحلیلگر  مستقل ارزش گرا و  مقید به اصول ، وقتی به این موضوع با این صراحت اشاره می کنم یقینا به قصد اصلاح امور و خیرخواهی این کار را انجام می دهم چرا که این اشارات را از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر می دانم.

نباید انقلاب اسلامی را که با خواست و اراده و حضور و جانفشانی مردم شکل گرفته، قوام یافته و به حیات مبارک خود استمراریت بخشیده است ، با انجام انتخابات پر از شبهه و ایراد تضعیف کنیم و بین انقلاب و مالکان اصلی آن یعنی مردم ، عامدانه یا جاهلانه، فاصله بیاندازیم.

به تازگی بدعتی ناصواب، در انتخابات شکل گرفته و خطوط شکل گیری این بدعت و هیات آن بقدری برجسته است که  انکار و اخفای آن به هیچ عنوان امکان پذیر نیست .

خرید و فروش رای و دستکاری هدفمند نتایج و دخالت دادن متغیرهای امنیتی بشکل افراطی شاکله ی این بدعت را  بوجود آورده اند.

این بدعت اگر با یک نقد مشفقانه و خیرخواهانه و در عین حال دقیق و مسئولانه مواجه نشود می تواند به بروز ناوضعیتی نگران کننده و خطرناک منجر شود.

ناوضعیتی که در آن ارتباط معناداری بین مشارکت مردم و مشروعیت سیستم حکمرانی وجود ندارد و مشروعیت نظام حاکم،خاستگاه های متفاوتی پیدا می کند. برای کسانی که انقلاب را دوست دارند و نمی خواهند انقلاب پایگاه مردمی اش را از دست بدهد این شکل از حکمرانی موجب ترس و شفقت( دلسوزی بی غل و غش) توامان می شود .

از نظر ارسطو، ترس و شفقت توامان باعث روان‌پالایی یا کارتاسیس می شوند.سراینده ی تراژدی واقعه‌ای را از زندگی قشرهای جامعه که دستخوش اشتباه شده‌اند به تصویر می‌کشد.

اقشاری که برای اشتباهی که دامنگیرشان شده کفاره‌ای بیش از آنچه که مستوجب آن بوده‌اند پرداخته‌اند.

کاتارسیس در اینجا معنا پیدا می‌کند؛ مخاطب تراژدی از یک سو  هم دچار ترس از گیر افتادن در موقعیت مشابه قهرمان تراژدی می‌شود و از سوی دیگر با او احساس همدردی و دلسوزی می‌کند. از ترکیب ترس و شفقت( همدردی و دلسوزی)  تزکیه یا پالایش اتفاق می‌افتد. 

 تراژدی های متوالی در این مملکت اگر هیچ حالت نفسانی غالبی در ملت شکل نداده اند حداقل باعث کارتاسیس شده اند : روان‌پالایی رنج دیده گان
 
هر لایه ای از رنج را که بر می داریم لایه رنج ضخیم تری زیر آن می یابیم. کار ما در این چهل سال لایه برداری بی وقفه از  پیکره ی رنج بوده است.

فضای انتخابات و بعد از انتخابات شایسته ی یک نظام اسلامی مردمی نیست. موقعیت های شکل گرفته در این فضا کولاژی از احساسات متفاوت در ما بر می انگیزد.  شاید  بتوان این موقعیت ها را موقعیت های گروتسک  نامید .

گروتسک حالتی در تئاتر تراژدی یا نقاشی ست که یک اثر خاص هم خنده و هم غم و هم ترس را در یک آن واحد به انسان القا می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار