اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
شوشان- اسماعیل کهرم:

وجود خشکسالی در برخی مناطق کشور به‌دلیل سدسازی‌های بی‌شمار است؛ طوری‌که الان از آن سدها یک دیواره خشک بتنی باقی مانده و در دوطرف آن اثری از آب نیست. متأسفانه هم استان‌هایی که درگیر سیل هستند و هم مناطقی که آب ندارند بر اثر سوءمدیریت مدیران دچار چنین وضعی شده‌اند.

جنگ آب جدی است. روستاییان در برخی نقاط اصفهان و خوزستان با نیروی انتظامی درگیر شده‌ و خیلی‌ها آسیب دیده‌اند. وضعیت آب سبب اختلاف میان اصفهان با کاشان و اصفهان با یزد شده و درگیری آنها انگار در یک حالت انفجاری منتظر جرقه است.

مشکل دیگر در هدر رفت آّب در خوزستان برنج کاری در ۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های این استان است که آب آن از کرخه تامین شد و در دشت عباس برنج کاشتند. مابقی آب هم به شط العرب رفت و دیگر راه بازگشت آب به هورالعظیم نبود. 

در حالی که تنها ۳ استان شمالی کشور توانایی تامین آب برای برنج کاری دارند. همین مشکل در استان فارس و کرانه زاینده‌رود هم وجود دارد و حالا اشتباه برنج‌کاری به استان خوزستان هم رسیده است.

در همین خوزستان کشت نیشکر نیاز به برداشت ۳۵۰ متر مکعب آب دارد. از سوی دیگر استخراج نفت از هورالعظیم نیز باعث خشک‌شدن این تالاب شد. آنطور که معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است، ژاپنی‌ها حاضر به استخراج نفت از این تالاب بودند اما چینی‌ها گفتند توانایی استخراج ارزان‌تر نفت را دارند که هورالعظیم خشکید. 

خوزستان این استان پرآب کشور اینگوه به ورطه تنش آبی شدید افتاده است.

حالا بحران خشکسالی و بی‌آبی به شهرهای جنوب کشور نیز تسری پیدا کرده است. کمبود منابع آب و خشک شدن‌ دریاچه‌ها و رودخانه‌ها امروز سبب اعتراضات مردمی و نقدهای فراوان در شهرهای مختلف شده است. 

حتی مردمی که صدها کیلومتر با تالاب هورالعظیم فاصله دارند، از مرگ این تالاب که روزگاری عظیم بود، ناراحت و دلواپس هستند؛ اعتراضاتی که بخشی از آنها وارد و منطقی تلقی شده و برخی دیگر از آنها نیازمند تامل و واکاوی بیشتر است.

برگرفته از گفت و گو با صبح ما

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار