اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
شوشان - علی سوارنژاد:

السلام اي غدير! مقصد يار! 
وي گل‌افشان ز موج‌موج بهار!
.
غدیر كتاب قطوری سرشار از معرفت ،معنویت ، خردمندی و راهکار برای جستجوی فرزانگی و زندگی زیبا و بنیادی ترین شاخص حق جویی و حقیقت طلبی است که در برهه ها  و تلاطمهای تاریخی با تورق و خوانش همراه با تامل و تعمق هر سطرش پر از مفاهیم راهگشا و چاره ساز برای همه نسلها بوده که به مدد انسانها رسیده است، غدیرخم به مثابه منزلگاهی پر برکت است که درب این منزلگاه بر همه رهروان و کاروانها سخاوتمندانه باز است تا با ورود به آن خستگی و دلهره را از تن به در آورند و دلها مطمئن و ایمن شوند و راه را به سوی مقصد ادامه دهند  ، هر رهروی به این منزلگاه نیاید از خطرات و دشواری های راه مصون نخواهد ماند و افتادن در کمند راهزنان یا گرفتاری در شب و تاریکی برایش محتمل خواهد بود .

مرا لبریز آن مستانگی کن
چنان قمبر غلام خانگی کن

از آن روزی که از جامت چشیدم
رخت را فاش در پیمانه دیدم

غدیر یک روز نیست یک تاریخ است در قرآن کریم تنها در مورد غدیر خم و ولایت امیرالمومنین تعبیر منحصر بفرد «اتمام نعمت» آمده است الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی سخن از «انعمت علیکم» نیست بلکه خداوند می فرماید اتممت علیکم نعمتی یعنی نعمتم را بر شما تمام کردم یعنی همانطور که نبوت رسول اکرم (ص) کاملترین و آخرین است و پس از آن نبوتی نیست ولایت و امامت امیر مومنان و اولادش هم کاملترین و نهایت است وپس از آن امامتی نیست .

وقتی روز غدیر روز اتمام نعمت خوانده می شود یعنی کاملترین واقعه تاریخی که در آن معنویت به برترین و والاترین اندازه به درون جامعه تزریق شده است باید بدانیم که خدا نبوت را با نعمت امامت در غدیر استمرار بخشید و  اهمیت مضاعف غدیر از این جهت است ، مبادا از این نعمت بزرگ غفلت شود. 

در غدیر  پاکترین مخلوق هستی که امی بود و ندای الهی درون حرا اورا خوانا کرد و به امر خالقش خواند  دست مربی حسنین و نوازشگر ایتام ومستمندان را بالا می برد تا حجت را برهمه تمام کند که علی (ع ) و فرزندانش برای سنجش انسانها  میزان خواهند بود و برای تاکید بر این امر خطابه غدیر را از اولویتهای یادگیری مسلمانان دانستند و توصیه فرمودند که این خطبه به دیگران رسانده شود

مَعاشِرَالنَّاسِ ، السّابِقُونَ إِلی مُبایعَتِهِ وَ مُوالاتِهِ وَ التَّسْلیمِ عَلَیهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنینَ أُولئک هُمُ الْفائزُونَ فی جَنّاتِ النَّعیمِ . 

هان ای مردم ! سبقت جویان به بیعت و پیمان و سرپرستی او و سلام بر او با لقب امیرالمؤمنین ، رستگارانند و در بهشت الهی پربهره خواهند بود.

تامل کنیم که غدیر بعد از عید قربان است و از قربان بعد ازطواف، عرفات،قربانی در منا و رمی جمرات به منزلگاه غدیر وارد می شویم یعنی بدون قربانی و آزمون در عرفات و اطاعت محض از الله و نفی همه الهه ها نمی توان  امت امام شد و از غدیر به محرم رفت مسیر محرم از درون غدیر می گذرد و غدیر میانه دو قربانگاه بزرگ برای آزمون انسانها جهت رهایی از خویش و وصل به جانان برای آنان که دل به فضل و کرم یگانه دادار سپرده اند.

 غدیر عیدی جهانی است و نوروز یک روز ملی  ، نوروزآیین نو شدن طبیعت است و غدیرمکتب نو شدن نگاه انسانها ئیست که طبیعت برای بهره مندی آنها خلق شده است .

باید بیش از همه روزها به غدیر که نعمت تمام است دل بست  گوهردردانه ای که با هیچ روزی قیاس نمی شود ، باید غدیر را به کربلا گره زد که کربلا تاکید بر حقانیت غدیر و باورمندی امام است.

اهل سیاست برای سیاست ورزی اگر به آموزه های غدیر در تعیین رهبری اجتماعی التفات نمایند می توانند در تحلیل شرایط به مطالبات اجتماعی پاسخ دهند ، بسیاری از تحلیلهای غلط و بی تحلیلی ناشی از عدم دقت در واقعه غدیر است. 

شناخت غدیر شناخت مسیر اصولی  و صحیح رهایی بشریت است . نهادهای اجتماعی باید برنامه های متناسب باجایگاه ونقش عظیم و حرکت آفرینی و تاثیرگذاری این واقعه تاریخی تدوین و به جامعه ارائه نمایند تا علاوه بر تکیه وتاکید بر بهترین مشی انقلاب ساز دینی ،نگاه همه مظلومان جهان  که صدای بیداریشان را می شنویم را به ضرورت امام باوری معطوف سازند که پرداختن به این امر یک ضرورت و رسالت عظیم در شرایط کنونی جهان می باشد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار