شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
شوشان - نوید قائدی :

حضرت علی(ع)حرف را به تیر از چله رهاشده های تعبیر کرده که دیگر از دست تیراندازش کاری بر نمی آید. 

از مشکلات جدی و اساسی بین خانواده ها و فامیل و دوستان و جامعه امروز ما این تیرهای رها شده ای است که به اهداف غیرقابل پیش بینی اصابت می کنند.

این حرف های فکر نشده ی رها شده که گاهی بودار و خطرناک هم هستند، توسط افراد کم خرد و کم صبر و معمولا کمتر اهل تفکر از دهان و در جای نامناسب رها می شوند و کدورت هایی به بار می آورند که رفع و رجوع آن ممکن است بسیار دشوار باشد.

دشوار از آن جانب که طرف مقابل چون فکر می کند در ابراز این حرف ها اغراض سوء در میان است ، لذا در صدد پاسخگویی و عکس العمل بر می آید،همین یعنی شروع تسلسل باطل مقابله به مثل یعنی این بگو و آن بگو تا کار به جدایی و قهر و کدورت های سنگین و چوب لای چرخ کردن و تلافی های نامبارک و نامیمون برسد.

این مبالغه نیست اگر بگویم نصف بیشتر مشکلات خانواده و فامیل و جامعه همین حرف های بی پایه و اساس است که این روزها به یمن شبکه های ارتباطی گسترده به آن دامن زده شده و مثل خوره به جان ارحام و جامعه و دوستان افتاده است.

اما اگر این نکته جا بی افتد که سکوت و فرهیختگی دو روی یک سکه اند و مشخص شود که صامت بودن و کم حرف بودن و یا حکیمانه حرف زدن فضیلت است نه عزلت و تنهایی و گوشه گیری، در این هنگام است که که بسیاری از مشکلات کمرنگ تر خواهند شد.

اگر درک و فهم شود که این حرف های نامربوط است که دوستی ها را تبدیل به خصومت می کند و گاهی همین حرف هاست که مثل باروت روابط خوب و سازنده و عنصر مهربانی را منفجر می کند و ممکن اصلاح آن دیگر میسر نباشد، پس باید تلاش کرد بی ربط حرف زدن و زیاده گویی های نامربوط  را کاهش داد و به سکوت حکیمانه روی آورد.

یادتان باشد سکوت گاهی فضیلت و سفارش است که به انسان ها فرصت می دهد در افکار و رفتار خود نگرش نمایند و خود را اصلاح نمایند.مانند سفارش خداوند منان به حضرت زکریا و حضرت مریم در برهه های حساس که فرمود برای شکر از خداوند و برای پرهیز از افتادن در دام حرف های بی اساس مردم روزه سکوت بگیرند.

در دنیای پر هیاهوی امروز و گذر مرگبار زمان که عقل فرصت نشو و نما ندارد، سکوت و تفکر راهی طلایی برای پناه بردن به عقل و فهم و تفکر است که می تواند انسان و انسانیت را از مسیرهای منحرف و روزمرگی ها نجات دهد.شاید بهتر باشد در ساعت هایی از روز گوشی های هوشمند خود را طرفی پرتاب کنیم،به گلدانی خیره شویم،یا به موسیقی لذت بخشی پناه ببریم و فارغ از هر جریان منفی،  فقط و فقط در آرامش فکرهای خوب و سازنده کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار