اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
شوشان - دکتر حسن دادخواه:

دیدار مقامات عالی کشوری با مراجع بزرگوار مستقر در قم  از سال های پس از انقلاب مرسوم بوده است.

معمولا نوع خبری که از این دیدارها در رسانه ها درج می شد در بردارنده این بود که فلان مقام در دیدار با مرجع دینی گزارشی از عملکرد دستگاه یا قوه تحت امر خود را ارایه نموده و مرجع دینی پس از استماع آن گزارش، برای موفقیت مقام مسئول دعا فرمودند.

همانطور که از اینگونه متن های خبری برمی آید معلوم نیست که مقام مسئول چه گزارشی به مرجع دینی عرضه داشته و از سوی ایشان خطاب به مقام مسئول چه سخنانی گفته شده است.

از آنجا که معمولا مقامات در هر بار سفر به قم، با چند مرجع دینی دیدار و گفت و گو می کردند از این رو در رسانه های نوشتاری همه آن دیدارها با ذکر سخنان تکراری در یک ستون و صفحه بازتاب پیدا می کرد.

در یک ماه گذشته اما گزارش خبری و نوع بازتاب خبر دیدار مقامات کشوری در رسانه ها کاملا تغییر کرده است.

به این معنا که گر چه سخنان مقامات مسئول همچنان در متن خبر و گزارش درج نمی شود ولی بخش های مهم از فرمایش مراجع بزرگوار خطاب به مقامات مسئول بازتاب خوبی پیدا می کند و جمله هایی انتقادی و در اعتراض به برخی روندها از سوی مراجع بیان می گردد.

سخنان آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی و سخنان اخیر آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس صدا و سیما را می توان از آن دست دیدارهایی برشمرد که کاملا با نوع دیدارهای پیشین متفاوت است.

در هر دو دیدار هر دو مرجع دینی، به پاره ای روندهای سیاسی و فرهنگی و تبلیغاتی در کشور اعتراض ملایم و نرمی بیان نمودند که در نوع خود بی سابقه بوده است.

کافی است بدانیم که در گذشته برخی از مراجع بزرگ دینی به صرف بیان کوچکترین انتقاد و یا بیان تذکر از برخی روندهای موجود در کشور، از سوی صدا و سیما و دیگر رسانه های رسمی کشور مورد تحریم خبری و تصویری قرار می گرفتند!!

به روشنی معلوم نیست که آیا مراجع دینی در همان دیدارهایی که خبر آن بطور کامل و واضح بازتاب نمی یافت آیا سخنان انتقادی بر زبان می آوردند یا خیر؟!

تذکرات نرم و مهربانانه و دلسوزانه اخیر، البته در زمان و برهه ای از زبان مراجع دینی مطرح می گردد و یا از سوی رسانه های رسمی بارتاب می یابد که به لحاظ تناسب با زمان و تاثیرگذاری بر روندها و مورد توجه مردم قرار گرفتن یا کمک کردن بموقع به حل یک مشکل، از کمترین اثر بخشی و اهمیت برخوردار است و نتوانسته سکوت گذشته مجامع و محافل دینی در برابر رنج های مردم را جبران یا از بروز مشکل بزرگتری جلو گیری کند.

چه خوب و زیبا و نوید بخش بود که مراجع دینی در سالیانی پیش و قبل از گسترش و فراگیر شدن شیوه های خنثای بلکه مخرب فرهنگی و تبلیغی به مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی تذکر می دادند تا از نیروهای خوشفکر متخصص و متدین در امر برنامه ریزی هنری و فرهنگی استفاده کنند !!

چه خوب و زیبا و نوید بخش بود که در سالیانی پیش و قبل از عمومی شدن فقر و تنگدستی و عقب افتادگی شدید اقتصادی کشور، مراجع دینی از لزوم ایجاد تعامل مثبت و سازنده با سازمان های جهانی و کشور های جهان و جهان اسلام و منطقه سخن می گفتند!!

بی گمان تذکرات بجا و بموقع از سوی مقامات بلند دینی و روحانیان بیرون از حکومت می توانست اعتماد مردم را به روحانیان و مرجعیت دینی صد چندان نماید و توشه راه دشوار مقامات عالی کشوری و نظام جمهوری اسلامی شود.

با این وجود و بر پایه لزوم امیدواری در عرصه کشورداری و حکمرانی و جلوگیری از حاکم شدن یاس و ناامیدی در میان شهروندان، تذکرات اخیر مراجع دینی و روحانیان بیرون از حکومت را می توان روزنه ای انگاشت که در آینده بتواند نور و پرتو پر فروغ تری را به جامعه و دل های خسته بتاباند و بازتاب کلام فرهیختگان و نخبگان در فرمایشات مقامات عالی دینی بی گمان موجد و موجب اثربخشی خواهد شد.

به سخن دیگر، مردم باید اندرون و خواسته ها و نیازها و مطالبات خویش را به روشنی در کلام و گفتار مراجع دینی ببینند و آنان را مدافع حقوق و آرمان های خویش بدانند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار