اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

شوشان - سید سجاد جلویانی:

مهم ترین اندیشه سیاسی ،دینی مدرس ، شعار : سیاست ما عین دیانت ما است ، و دیانت ما ، عین سیاست است . 

در تفکر امام خمینی راحل ، مدرس جایگاه ویژه ای  در مبارزه علیه استبداد و استعمار روس و انگلیس داشت .

 مدرس در تمام دوران فعالیت سیاسی خود در مجلس شورای ملی ،منافع کلان ملی و دینی اساس و جوهر فکر و عمل اورا تشکیل می داد .

از الهام بخش ترین رهبران دینی و سیاسی بر امام خمینی و اندیشه سیاسی وی  ، مدرس بوده است .

امام خمینی همواره در دوره مبارزات علیه استبداد سیاسی پهلوی و استعمار خارجی ، خصوصا ،آمریکا ،از اندیشه راهبردی مدرس استفاده می کرد .

با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ش ،  امام خمینی ،با تکیه بر سیاست نه شرقی ، نه غربی ، یا همان سیاست موازنه منفی ، در استقلال ملی ، در عمل اندیشه فقهی و سیاسی شهید مدرس را در مهندسی ولایت فقیه و مردم سالاری دینی اعمال می کرد .

امام خمینی همواره با تاکید بر نقش راهبردی مدرس در حوزه قانون گذاری و حفظ منافع ملی ، مدرس را بعنوان الگوی مناسبی در جمهوری اسلامی تاکید می کرد .

شاید به همین دلیل بود در پاس داشت  شهید مدرس  ، دستور داد : چهره مدرس بر اولین اسکناس ۱۰۰ ریالی های جدید جمهوری اسلامی چاپ گردد . 

مدرس در ده سال اول انقلاب و نظام اسلامی دارای جایگاه راهبردی در تفکر حکومت و تراز منافع ملی در نظام قانون گذاری  بود . 

با فوت امام خمینی در ۱۴  خرداد ۶۷، و  بازنگری در قانون اساسی و تعیین قدرت مطلقه ولایت فقیه بر تمام شئون سه گانه قانون اساسی   ، اندیشه سیاسی و دینی مدرس بشدت کاهش یافت ،و با  ایجاد اختصاصات ویژه حقوقی برای پاس داشت یاد و نام امام خمینی ، چهره مدرس از اسکناس های جمهوری اسلامی حذف گردید ،و تمام پول ملی در اختیار چهره امام خمینی قرار گرفت .

این عمل اگر چه در ظاهر کاری شایسته بود، اما در باطن تنها چهره ملی ، دینی ایران را که مورد تکریم واقعی امام خمینی بود از تاریخ و حافظه ملت کنار زد .

مجلس و نمایندگان مجلس از ان روزگار تا کنون روحا و جسما تغییرات اساسی پیدا کردند .بگونه ای که مهم ترین قرار دادهای سرنوشت ساز(  چون کرسنت ، برجام ، .... )  را در بیست دقیقه تصویب  می کنند و با پنج میلیون تومان هدیه  از دفتر رئیس جمهور اسلامی  (احمدی نژاد دوره دوم ) رای خودرا  در مهمات کشور تغییر می دهند  .

هر چند عکس و تصویر شهید مدرس در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و در سال گرد شهادت مدرس از نقش مدرس در تحولات سیاسی معاصر ایران  تجلیل می گردد ، اما در اصل اندیشه و فکر و راهبرد مدرس ( سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما ) ،  از رفتار و مواضع نمایندگان مجلس از بین رفته است . 

چرا که مدرس نه کاسب دین بود و نه کاسب منافع ملی . شهید مدرس حقیقتا یک خدمت گذار و خادم دین و ملت   در تراز منافع ملی بود .

 حفظ استقلال ملی و منافع مردم ایران ، در تمام دوران فعالیت سیاسی مدرس ، اساس و پایه شخصیت وجودی وی بود تا زمانی که با زبان روزه به شهادت رسید .

 امید است روحانیون و ملیون در عرصه سیاست و دیانت در مسیر مدرس حرکت نمایند ودر ظاهر و باطن خادم ملت باشند ‌ . 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار