شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
شوشان - سید ابراهیم آل‌رضا:

سال‌ها پیش در سبد ارتباط این‌قدر #تنوّع و #تکثّر وجود نداشت. دل‌خوشی اوّل مردم دور‌همی بود، یادم می‌آید یک پله‌ی سنگی درِ هر خانه‌ای وجود داشت و همسایه‌ها #گعده می‌گرفتند و ساعت‌ها برای هم #حرف می‌زدند!

بعد از ساعت‌ها هم‌نشینی وقتی به خانه برمی‌گشتند #رادیو را روشن می‌کردند و آن پیچ جادویی را آن‌قدر تاب می‌دادند و آن‌قدر ور می‌رفتند تا بالاخره به یک شبکه رادیویی برسند. سلیقه‌ها متنوع و محترم بود، به فراخور برنامه‌ها موج رادیو تغییر می‌کرد.

برای خانم‌ها روشن بودنِ رادیو کفایت می‌کرد و برای آقایان شنیدن به موقع #اخبار از اوجب واجبات بود. شنیدن اخبار رسمی به خصوص خبر ساعت ۱۴ به یک رسم تبدیل شده و جزئی جدانشدنی از زندگی روزمره به شمار می‌آمد. 

از #صدا و شنیدن بگذریم، بعدتر #تلویزیون هم به این ترکیب اضافه شد و با #نقشارتباطی تصویر‌محور برای خودش جایگاهی در خانواده‌ها پیدا کرد.

رفته‌رفته #ارتباطات شکل گسترده‌ و توسعه یافته‌ای پیدا کرد،#شبکه‌هایاجتماعی ترکیب را کامل‌تر کردند تا این‌که در نهایت به #عالم_مجازی رسیدیم و این حجم از آن همه زیبایی که گفتم در صندوق خاطرات زندگی هر یک از ما بایگانی شد.

 من همه این‌ها را به #فال_نیک می‌گیرم، شاید این‌ها را که اکنون تبدیل به #هویّت ما شده‌اند و #شخصیّت ما را شکل داده‌اند باید  می‌گذراندیم تا به مفهوم عینی توسعه و #شناخت کافی از  پیرامون خود دست پیدا کنیم. 

به هر روی ما برای #توسعه باید از هفت‌خوان رستم عبور می‌کردیم! حالا شاید از سه خوانش آن‌هم کج‌دار و مریز عبور کرده‌ باشیم.

البته خوان سوم از نظر من خیلی شبیه به #پیکپنجمکرونا و از جهاتی سخت، طولانی و پرخطر است.

این‌جا دیگر نمی‌توانیم #ریسک کنیم از این خوان به بعد کار پیچیده‌تر پیش می‌رود و نباید از کمک افراد #متخصًص غافل شویم.

 از نظر نگارنده دکتر #کیوان_لطفی در این مسیر راهنما‌ی خوبی است؛ اگر دوست دارید در شمار آدم‌های توسعه یافته‌ی کمِ امروز قرار بگیرید پیشنهاد می‌کنم حتماً صفحه‌ی ایشان را در اینستاگرام دنبال کنید. 

دکتر لطفی از ابتدای این متن شروع شده و تا خوان هفتم با ما خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار