اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

کارشناس واحد ایمنی و بهداشت شرکت پتروشیمی بندر امام(ره) با اشاره به وضعیت انبارهای گوگرد شرکت پتروشیمی رازی، توضیحاتی ارائه داد.

محمدحسین قادسی با اشاره به وضعیت انبارهای غیر استاندارد گوگرد شرکت پتروشیمی رازی در ماهشهر اظهار کرد: انبارهای روباز و غیراستاندارد دپوی گوگرد، فضای وسیعی از پتروشیمی رازی  را به رنگ زرد گوگردی درآورده و موجب آلودگی هوا و زمین شده است در حالی که امروزه در هیچ جای دنیا گوگرد در فضای باز و بدون هیچ گونه سرپوشی دپو نمی‌شود.

وی افزود: ذرات گوگرد به راحتی وارد منابع آب سطحی و خلیج فارس می‌شود. ‌پرنده‌ها نیز به اشتباه این ذرات را به عنوان غذا، مصرف می‌کنند که این امر می‌تواند آثار زیانبار بسیاری به همراه داشته باشد و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان شود و انسان را نیز متاثر کند.

کارشناس واحد ایمنی و بهداشت شرکت پتروشیمی بندر امام(ره) با اشاره به اینکه ذرات گوگرد می‌تواند سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: این ذرات بر منابع آب و خاک و همچنین بر حیات وحش منطقه و در نهایت تمام اجزای اکوسیستم از جمله انسان‌ها آثار مخربی بر جای می‌گذارد.

قادسی بیان کرد: با توجه به اینکه روی انبار روباز گوگرد پتروشیمی رازی حتی یک چادر کشیده نشده است، در مواقعی که باد می‌وزد این ذرات گوگرد به راحتی همانند طوفان ماسه در منطقه ‌پخش می‌شود و به دلیل نزدیکی پتروشیمی بندر امام به این انبار روباز، تمامی نیروهای فعال در این مجتمع درگیر این مشکل بوده و سیستم تنفسی آن‌ها تمامی عوارض ناشی از این ذرات سمی را دارد.


خطراتی که انبارهای روباز دپوی "گوگرد" در ماهشهر ایجاد کرده‌اند

انبار روباز گوگرد در ماهشهر

وی افزود: با توجه به استعلام‌های گرفته‌شده از سازمان هواشناسی و اداره آتش‌نشانی پتروشیمی بندرامام، عمده توده‌های هوا از سمت جنوب غرب وارد مجتمع می‌شود و همواره از روی گوگردهای انبار شده عبور کرده و ذرات گوگرد را با خود حمل می‌کنند.

کارشناس واحد ایمنی و بهداشت شرکت پتروشیمی بندر امام(ره) گفت: بسیاری از افرادی که ساعات‌ طولانی در معرض گوگرد قرار می‌گیرند، به برونشیت و سرفه‌های متعدد و ناراحتی‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. آسم شایع‌ترین مشکل تنفسی و از بیماری‌های مزمن ریوی بر اثر تنفس گوگرد است که موجب تحریک راه‌های هوایی و سرفه، خس‌خس سینه و گلو درد می‌شود. دی‌اکسید گوگرد سنگین‌تر از هوا است و اگر بدن در محیطی بسته و مملو از آن قرار بگیرد، حتی می‌تواند باعث خفگی و مرگ شود.

وی افزود: در مبتلایان به آسم، قرار گرفتن در معرض گوگرد، علاوه بر اینکه می‌تواند باعث سفتی ماهیچه‌های ریه در آن‌ها شود، ممکن است باعث بروز واکنش‌های آنافیلاکتی شود که جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد. ترکیب دی‌اکسید گوگرد با دیگر آلاینده‌های هوا نیز ممکن است حتی بیماری‌های قلبی را هم به دنبال داشته باشد.

قادسی بیان کرد: بسیاری از کارگران معدن که در معرض دی‌اکسید گوگرد قرار دارند، دچار اختلالات چشمی و تنفسی، برونشیت مزمن و اثرات سینوسی مزمن می‌شوند. همچنین گوگرد با اثر روی چشم‌ها، ممکن است موجب تاری دید شود. تماس پوست با دی‌اکسید گوگرد نیز درد، قرمزی و ایجاد تاول‌های پوستی را به ویژه در غشاهای مخاطی به دنبال دارد.

کارشناس واحد ایمنی و بهداشت شرکت پتروشیمی بندرامام(ره) گفت: زمانی که گوگرد در حجم بالا استنشاق شود، می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های مغزی و در نهایت آسیب‌های مغزی شود. علائم مرتبط با آسیب مغزی نیز باید جدی گرفته شود که شامل نابینایی، ناهماهنگی بین عضلات و صرع است و ممکن است حتی به مرگ فرد منجر شود.

وی افزود: گوگرد معمولا بوی تندی دارد و چنانچه فردی مدتی طولانی در معرض آن قرار بگیرد ممکن است حس بویایی را تغییر دهد که در نتیجه می‌تواند عفونت‌های تنفسی، علائم برونشیت مزمن و کاهش عملکرد ریوی را به دنبال داشته باشد.

خطراتی که انبارهای روباز دپوی "گوگرد" در ماهشهر ایجاد کرده‌اند
انبار روباز گوگرد در ماهشهر

قادسی با اشاره به راهکار رفع این مشکل، گفت: راهکار اساسی برای حل این مشکل که مستقیم بر سلامت کارکنان پتروشیمی بندر امام اثر دارد، مکانیزه کردن این فرآیند است. با توجه به اینکه نمونه‌هایی مشابه در منطقه پارس جنوبی و پتروشیمی خارک وجود دارد، با مکانیزه کردن انبارهای گوگرد و احداث واحد دانه‌بندی استاندارد، از این فاجعه زیست محیطی جلوگیری شده است.

کارشناس واحد ایمنی و بهداشت شرکت پتروشیمی بندر امام(ره) ادامه داد: شرکت پتروشیمی خارک دستاوردهای عظیم زیست محیطی برای جلوگیری از انتشار آلودگی به هوا، آب و خاک داشته و یکی از بزرگ‌ترین افتخارات این شرکت نیز، احداث واحد دانه‌بندی گوگرد و انبارهای مکانیزه است. قبل از احداث این واحد، گوگرد به صورت تکه‌های بزرگ جامد و به شکل کلوخه‌ای به وسیله ماشین‌آلات سنگین بارگیری می‌شد که این امر موجب انتشار ذرات غبار گوگرد در فضای اطراف واحد و به تبع آن هوای جزیره شده بود اما با احداث این واحد، علاوه بر افزایش کیفیت محصول، گوگرد ابتدا به گرانول تبدیل و به صورت کاملا مکانیزه انبار و به اسکله بارگیری منتقل می‌شود و هیچگونه آلودگی و ذرات غبار گوگرد به فضای اطراف انتشار پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: بنابراین شرکت پتروشیمی رازی باید یک واحد مکانیزه و سرپوشیده گوگرد احداث کند که برای این کار نیازمند، سازه انبار با اسکلت بتنی – سقف فلزی با پوشش ورق آلومینیومی، زمینی تقریبا در مساحت ۱۰۰ در ۱۰۰ متر، سیستم مکانیزه ثقلی (شانه تخم‌مرغی با پوشش کل سطح انبار)، سیستم اتنقال گوگرد به انبار (تسمه نقاله + تریپر) و سیستم تخلیه گوگرد از انبار (سیستم ثقلی + تسمه نقاله) است.

قادسی با بیان اینکه ظرفیت انبار باید بر اساس تولید سالانه باشد، افزود: همچنین باید سرعت ورود گوگرد به انبار با توجه به تولید و با تریپر و سرعت تخلیه گوگرد (بارگیری برای ارسال به کشتی و صادرات) و مدار مجهز به سیستم توزین، مجهز به اینترلاک لازم برای راه‌اندازی اتوماتیک و کنترل گوگرد ورودی و خروجی با قابلیت کنترل و مانیتورینگ از اتاق برد باشد. سایز گوگرد دانه‌بندی شده نیز باید حداقل ۹۰ درصد با سایز ۲ تا ۷ میلیمتر باشد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار