شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
رئیس شورای شهر اهواز در خصوص وضعیت پرونده پروژه متروی اهواز گفت: تاکنون دو جلسه دادگاه تشکیل شده و کارشناس رسمی مساله را بررسی و مستندات فسخ قرارداد را تایید کرده است اما مجددا شرکت کیسون به کارشناسی اعتراض کرده است؛ امیدواریم روند کار کارشناسی سریع‌تر انجام و رای سریع‌تر صادر شود تا قفل پروژه باز شود

سیاوش محمودی در مورد آخرین وضعیت پروژه متروی اهواز پس از ۱۵ سال از آغاز این پروژه اظهار کرد: قرارداد پروژه متروی اهواز با ۷۹۰ میلیون دلار از سال ۸۵ با شرکت کیسون منعقد شد. یکی از منابع تامین این پروژه، فاینانس بوده است؛ مقرر بود ۸۵ درصد اعتبار این پروژه از محل فاینانس و ۱۵ درصد از منابع داخلی تامین شود.

وی با اشاره به عملیاتی نشدن فاینانس در این پروژه افزود: پیمانکار مدعی است که کارفرما نتوانسته است تضمین‌ها و بحث بانک را حل کند و کارفرما نیز دلایلی دارد.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: در این مدت، اجرای پروژه با اعتبارات دولتی ادامه یافت. پروژه متروی اهواز تاکنون در حوزه مهندسی ۹۰ درصد، سیویل ۵۸ درصد و تجهیزات یک درصد پیشرفت داشته و در مجموع، کل خط اول ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: خط اول به چهار فاز تقسیم شده است؛ فاز اول از فرودگاه تا مصلی است که تاکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. فاز دوم ۲۷ درصد، بخش اول فاز سوم ۷ درصد و بخش دوم ۹ درصد و فاز چهارم صفر درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

محمودی با بیان اینکه در صورت حل مساله فاینانس سرعت کار بهتر بود، گفت: صورت وضعیت‌های پیمانکار، حدود ۴۹۰ میلیارد تومان بوده که این رقم توسط کارفرما پرداخت شده است. در این سال‌ها شهرداری نتوانسته در اوراق مشارکت ورود و مشارکت جذب کند.

وی بیان کرد: این پروژه از سال ۹۴ تعطیل شده است بنابراین در خردادماه سال ۹۹ شهرداری اهواز فسخ قرارداد را اعلام کرد. پیمانکار، این فسخ قرارداد را نپذیرفته و حاضر به تحویل کارکاه نشده است. در نهایت در بهمن‌ماه سال ۹۹ شهرداری در خصوص تایید فسخ قرارداد و خلع ید پیمانکار شکایت کرد.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: تاکنون دو جلسه دادگاه تشکیل شده و کارشناس رسمی مساله را بررسی و مستندات فسخ قرارداد را تایید کرده است اما مجددا شرکت کیسون به کارشناسی اعتراض کرده است؛ امیدواریم روند کار کارشناسی سریع‌تر انجام و رای سریع‌تر صادر شود تا قفل پروژه باز شود تا بدانیم کار این پیمان منفک می‌شود یا ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: با ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و این اعداد، کار به جایی نمی‌رسد زیرا اکنون برای اجرا و تجهیز هر کیلومتر، صدها میلیارد تومان اعتبار نیاز است. برای تکمیل خط اول حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما اگر فاز اول خط اول در اولویت قرار بگیرد حداقل برای تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط به جز ناوگان، یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان نیاز است.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به راه‌های تامین منابع مالی برای تکمیل متروی اهواز، بیان کرد: پیگیری‌ها از طریق وزیر کشور و معاون رئیس جمهور و ارسال نامه به رئیس جمهور انجام شده است و در جلسه با معاون اقتصادی رئیس جمهور تکمیل متروی اهواز را مطالبه کردیم. خوزستان ۳۰ هزار میلیارد تومان در حوزه حق آلایندگی طلب دارد که ۱۲ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان از این رقم سهم اهواز است و پرداخت این حق، یکی از حوزه‌های تامین منابع است.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید پیگیری کنند تا اعتباری در حوزه حمل و نقل در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شود. اوراق مشارکت نیز منابع اعتباری دیگر هستند بنابراین باید این اعتبارات تامین شود تا فاز اول خط اول به بهره‌برداری برسد.

محمودی گفت: در حال حاضر این موضوع روند حقوقی دارد و این مساله باید حل شود. بحث مترو اهواز نیاز به عظم ملی و استانی دارد و همه باید همراهی کنند تا در این دوره اتفاق خوبی در این زمینه رقم بخورد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص عدم پرداخت حقوق ۱۵ ماه ۱۲۰ نیروی حراست کیسون گفت: همچنان کار در دست پیمانکار و مسئولیت حراست و این نیروها با این شرکت است. پیگیری‌ها برای بحث بیمه این نیروها انجام شده است اما با توجه به اینکه کیسون مطالبه‌ای نزد شهرداری ندارد، نمی‌توانیم از محل این مطالبات حقوق این نیروها را پرداخت کنیم بنابراین باید مساله حقوقی حل شود تا تکلیف این نیروها روشن شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار