اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم افزایش پوشش واکسیناسیون در استان خوزستان گفت: متوسط پوشش دوز اول واکسیناسیون در جمعیت هدف خوزستان ۸۴ درصد، نوبت دوم ۷۰ درصد، نوبت سوم ۱۷ درصد است.

دکتر سید محمد علوی در جلسه قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا که امروز (۵ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اهمیت واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها، کلید اصلی کنترل و  جلوگیری از اشاعه بیماری و جهش ویروس هستند اما متاسفانه وضعیت پوشش واکسیناسیون در خوزستان در مقایسه با کشور مطلوب نیست؛ همواره خوزستان در همه قسمت‌ها چند درصد از متوسط کشوری عقب است.

وی افزود: سیستان بلوچستان، کردستان، خوزستان و قم متوسط کشوری شاخص‌ها را کاهش می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دریافت سه دوز واکسن در ایمنی در برابر اُمیکرون تاثیرگذار است، گفت: در حال حاضر متوسط کشوری پوشش دوز اول واکسیناسیون در جمعیت هدف ۸۹ درصد، نوبت دوم ۷۸ درصد و نوبت سوم ۲۲ درصد است. متوسط پوشش دوز اول واکسیناسیون در جمعیت هدف خوزستان نیز ۸۴ درصد، نوبت دوم ۷۰ درصد و نوبت سوم ۱۷ درصد است.

وی با اشاره به گزارش واکسیناسیون نظام آموزشی کشور، افزود: ۳۰ درصد اساتید و کارکنان حوزه علمیه کشور، ۲۰ درصد اساتید و کارکنان دانشگاه‌های دولتی، ۱۲ درصد اساتید و کارکنان دانشگاه‌های آزاد، ۴۰ درصد طلاب، ۲۱ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد و ۲۴ درصد دانشجویان دانشگاه‌های دولتی واکسن دریافت نکرده‌اند.

علوی گفت: بر اساس این گزارش‌ها و با توجه به اینکه خوزستان چند درصد از متوسط کشوری عقب‌تر است، میزان واکسن‌نزده‌ها در مراکز آموزش عالی خوزستان بالا است که این مساله می‌تواند خطرناک باشد.

وی با اشاره به ابلاغ بازگشایی دانشگاه‌ها، بیان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که دانشجویان شب و روز در خوابگاه‌ها در کنار هم خواهند بود و در سلف سرویس نیز ماسک را در می‌آورند تا غذا بخورند بنابراین شرایط مراکز آموزش عالی، حساس و خطرناک است زیرا احتمال آسیب دیدن از این مراکز بسیار زیاد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سرعت واکسیناسیون در خوزستان از متوسط کشوری پایین‌تر است؛ در حال حاضر متوسط کشوری سرعت واکسیناسیون ۰.۵ درصد است اما این رقم در خوزستان پایین‌تر است.

وی با اشاره به شهرهای دارای پوشش پایین و سرعت کم واکسیناسیون و تاکید بر لزوم انجام اقدامات فوری در این زمینه ادامه داد: ۳۴ درصد مردم شادگان، ۲۹ درصد مردم اندیکا، ۲۶ درصد مردم کارون، ۲۳ درصد مردم حمیدیه و ۲۲ درصد مردم هویزه در دریافت دوز دوم واکسن تاخیر داشته‌اند. متوسط استانی تاخیر در دریافت دوز دوم نیز ۱۲ درصد است.

علوی گفت: در حمیدیه ۷۷ درصد افراد، هویزه ۷۵ درصد، اندیکا و باوی ۷۱ درصد، رامشیر ۶۸ درصد، دشت آزادگان ۶۷ درصد و کارون ۶۶ درصد افراد در دریافت دوز سوم واکسن تاخیر داشته‌اند. این افراد در معرض خطر هستند و باید برای این شهرها فکری شود.

وی تصریح کرد: چند هفته است که به صورت مرتب اسامی این شهرها را اعلام می‌کنم اما هیچ تغییری در واکسیناسیون این شهرها ایجاد نمی‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چالش‌های واکسیناسیون بیان کرد: برخی افراد اعتقاد دارند تزریق دو نوبت واکسن کافی است، برخی نیز منتظر دریافت واکسن آسترازنکا هستند در حالی که تامین این واکسن برای دولت مقدور نیست. از طرف دیگر نیز واکسن‌های بهتر از آسترازنکا وجود دارد اما برخی تبلیغ‌ها موجب شد به مردم تلقین شود که این واکسن بهتر از دیگر واکسن‌ها است بنابراین تریبون صدا و سیما نباید در اختیار هر کسی قرار بگیرد. همچنین در زمینه آموزش سواد سلامت میان مردم باید بیشتر و بهتر کار شود.

وی افزود: برخی افراد نیز از زمان نوبت سوم واکسن‌شان اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند که باید این موضوع به این افراد اطلاع داده شود.

علوی بیان کرد: تامین آمبولانس و اتوبوس برای از سرگیری واکسیناسیون خانه به خانه در مناطق با  پوشش پایین نوبت سوم واکسن، تماس تلفنی با افرادی که نوبت سوم واکسن‌شان فرا رسیده، بررسی وضعیت واکسیناسیون کارکنان تمامی ادارات و اعزام واکسن نزده‌ها یا تاخیری‌ها برای دریافت واکسن به مراکز بهداشت، برخی از راهکارهای افزایش پوشش واکسیناسیون است.

وی افزود: تمام ادارات و سازمان‌ها نیز برای ارائه خدمات، باید ارائه کارت واکسیناسیون کامل در صورت فرا رسیدن نوبت سوم را الزامی کنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: دریافت واکسن برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای ارجح‌تر است؛ داشتن بیماری زمینه‌ای دال بر رهایی از واکسن نیست بلکه واکسن برای این افراد حیاتی‌تر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار