اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
شوشان - دکتر ایرج مزارعی کارشناس روابط بین الملل:

یکی از مهمترین مناقشات امروز روابط بین الملل بحران اوکراین میباشد .  این بحران نه تنها یک بحران منطقه ای محسوب نمیشود بلکه به جهت پیچیدگی های متنوع ، متضاد ، متکثر و امنیتی که در دورن خود دارد ، عملا به یکی از مهمترین مناقشات سیاسی جهان نیز تبدیل شده است ،  که در این جا فارغ از ابعاد ، دامنه ، گستره و آثار آن ، چند نکته خدمت شما خوبان تقدیم میکنم :

۱-  بازی سفارتخانه های مسکو و واشنگتن با الفاظ سیاسی و حقوقی پیرامون این بحران ، بیشتر با رویکرد مدیریت افکار عمومی جهان و احیای جنگ سرد در راستای منافع خود قابل تحلیل است .  

۲- جایگاه و اهمیت سازمانها و نهاد های بین المللی در رفع بحرانها و مناقشات منطقه ای و جهانی همچنان یک اولویت محسوب میشود.

۳-  اعلام رسمی بایدن مبنی بر عدم دخالت نظامی در مناقشه اوکراین، نشان از دست برتر روسها در مسایل نظامی و خاصتا این بحران دارد ، بگفته ریس ستاد نیروهای مسلح امریکا ، روسیه در کمتر از ۷۲ ساعت توان شکست اکراین را دارد ‌.

۴- در صورت حمله مسلحانه مسکو  به اکراین کمک امریکا و کشورهای غربی علی رغم ظواهر امر ،  از حمایت دیپلماتیکی و رسانه ای فراتر نخواهد رفت .

۵ - بر اساس نظرسنجی‌های داخلی امریکا ، تنها ۱۵/۳ درصد  مردم آمریکا با ورود نظامی به موضوع اوکراین موافق هستند و این یعنی سیاست عدم  ورود به جنگ از طرف امریکا در این بحران.

۶ - عضویت اکراین در ناتو همچنان بعنوان red line " خط قرمز " سیاست خارجی مسکو میباشد.

۷ - گریه تصنعی و مصنوعی امریکا برای اکراین صدای ریس جمهور اکراین را نیز از این سیاست صوری درآورد ، بطوری که  اکراین رسما اعلام کرد این کشور خودش منافع ملی اش را ترسیم میکند .

۸ - فعالترین و اثرگذار ترین  دیپلماسی در این مناقشه همچنان از طرف  کشور اکراین میباشد ،  بطوری که زلسنکی رییس‌جمهور اوکراین رسما به پوتین و بایدن اعلام کرد که من جزئیات را عمیق‌تر از هر رئیس‌جمهور دیگری می‌دانم .

۹ - به جهت افول هژمونی اقتصادی و سیاسی امریکا در نظام بین الملل  ، تحت هیچ شرایطی توانایی و اراده ورود نظامی برای دفاع از اوکراین را ندارد.

۱۰ - سیاست اعلامی امریکا در مناقشه اکراین با سیاست اعمالی این کشور کاملا متفاوت و حتی متضاد میباشد .

۱۱- حمله احتمالی مسکو به اوکراین، چندان سناریوی نامطلوبی برای کاخ سفید هم نیست ، چرا که این حمله وابستگی اروپا را برای  مباحث امنیتی بیش از پیش به آمریکا پررنگ تر می‌سازد .

۱۲ - ظهور بازیگران نوظهور جهانی چون چین و ایران و همچنین پیمان نظامی شانگهای هم احتمال ورود عملی امریکا به این مناقشه را  به حداقل رسانده است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار