اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
از شما چه پنهان ! شادی و خنده آنقدر غیرقابل دسترس شده که وقتی کمی خنده یا شادی کرده ایم ، بلافاصله به استغفار افتاده و دعا میکنیم خداوند خنده هایمان را ختم به خیر گرداند.

شوشان - دکتر فاضل خمیسی:

(دست مریزادی برخندوانه ی اهوازی)

 می گویند ، پیامبرگرامی اسلام(ص)، چهره ای بشاش و لبخندی ملیح برچهره داشت و برای سایر بزرگان دین نیز چنین صفات و خصلت هایی ذکر کرده اند و مگر میشود انسان ناشاد لبخند بر چهره اش جا خوش کرده باشد ، از سویی دیگر از ابوسعید ابوالخیر عارف قرن چهارم هجری نیز نقل شده:  «شادی فریضه است» و همگان میدانیم واژه ی «فریضه»  به آن عملی گفته میشود که صیانت و رعایت آن لازم و ضروریست، «شادی» شاید یکی از حلقه های گم یا فراموش شده ی جوامعی است که بر اثر نیازهای اولیه زندگی،  آنرا  یک کالای لوکس تلقی کرده و فقط به وقت دلخوشی بسراغ آن میروند، در صورتیکه نبایداینطور باشد!

 از شما چه پنهان ! شادی و خنده آنقدر غیرقابل دسترس شده که وقتی کمی خنده یا شادی کرده ایم ، بلافاصله به استغفار افتاده و دعا میکنیم خداوند خنده هایمان را ختم به خیر گرداند و بخاطر این خنده ها و شادی ما را مستوجب عذاب نگرداند، در صورتیکه بزرگترین گناه عدم رعایت حق الناس و حق کشی است ، نه خندیدن و شادی کردن.

 شادمانی موتور محرکه ی اتفاقات مثبت و اندیشمدارانه است. در شادی ، صداقت، همرنگی، مهربانی و نوع دوستی جاریست در صورتیکه ، در رفتارهای غمگینانه اجتماعی ، بدبینی، ترس ، افسردگی و دگرستیزی و کینه ورزی و درجازدگی فضای ذهنی افراد را به اشغال خویش درمیآورد.

 جالب است بدانیم ،شاید ثروت در رابطه با رفاه ، طول عمر، سلامت، تحصیل ، موفقیت در فرصت ها و ... ، نقش مثبت و غیرقابل انکاری داشته باشد ، اما حسب پژوهش های بعمل رابطه ی معنا داری بین شادی «بمعنای امیدوارنه به زندگی نگریستن » با ثروت مشاهده نشده! از سویی چه بسیار مردم کشورهای فقیری که حس شادمانه زیستن آنها از مردمان کشورهای ثروتمند در رتبه ی بالاتری قرار دارد.

 هر چند برخورداری از یک زندگی سعادتمند حق همگانی است ولیکن تئوری ذهنی از زندگی و نحوه ی نگرش به آن باعث رفتارهای اجتماعی میگردد، بزرگترین قاتل شادی و امیدوارنه زیستن ، ناعدالتی و تبعیض در اشکال مختلف آنست.

اینکه برنامه ای بنام « خندوانه» بصورت هدفمند مردم و قومی را انتخاب میکند که  فرونی غم و اندوه و رنج ، حس فراموش شدگی به آنها القاء شده و این برنامه باعث میشود میلیونها ایرانی و حتی خارجی با فولکلور رفتارهای شاد و حتی ویژگیها و انتظارات این قومیت  از طریق آنتن تلویزیون و ماهواره آشنا شوند جای ستایش و تقدیر دارد، شاید شادی بسیاری از مردم عرب ایرانی در ورای موسیقی سنتی و بیان نظرات شرکت کنندگان  بخاطر آن بود که دوست داشتند دیده شوند و بگویند انتظارشان از نظام و جمهوری اسلامی بعد از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب بازنگری در توسعه و تجدید نظر در حوزه ی فرهنگی و توجه به عدالت توزیعی است.

 گستره ی سرزمینی ایران از شمال تا جنوب و از مشرق تا مغرب آن و با حضور فرهنگهای متنوع محلی و زبانهای مختلف محاوره ای و با انباشتی از سنت ها ی تار یخی در کنار ثروت های خدادادی میتواند مردم ایران را سرآمد کشورهای شاد قرار دهد اما شرط حصولش ، تخصص ، و نگرش مدیرانی است که شادی و رفاه مردم را بر منافع و زیاده خواهی خویش اولویت داده و حذف استعدادها را جنایت علیه آینده ی جامعه بشمار آورند.

اشاره ی تربیتی به این نکته خالی از لطف نیست که پژوهشگران تعلیم و تربیت در بررسی تاثیر محیط ( فیزیکی و انسانی) بر سرعت و پایداری یادگیری به این نتیجه رسیده اند که آموزشِ منجر به یادگیری در محیط های شادی آور و خوشایند بهتر و مطلوب تر رخ میدهد.

 از سویی بررسی رفتار شناسان نشان داده که  خشونت در افراد شاد بسیار کمتر از افراد افسرده یا غمگین بروز داده و بمعنایی افراد شاد ، انسانهای مهربانتری بشمار میآیند .

در خیلی از مراتب عرفانی «شادی» و خوشایندی به زندگی  نوعی شُکر گزاری تلقی شده بطوریکه مولانا در یکی از قصایدش آورده:

*مرا عهدیست با شادی 
که شادی ِآن من باشد*
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار