اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
شوشان - سید سجاد جلویانی:

اوکراین به دلیل جایگاه استراتژیک جغرافیایی که خط حائل میان ناتو و روسیه است تنش آفرین است . 

خط انتقال گاز روسیه به اروپای غربی است . 

بخشی مهمی یا اکثریت جمعیت منطقه دونباس روسیه تبار هستند و خواهان استقلال سیاسی و جدایی از سرزمین و ملت اوکراین هستند و در این راه از حمایت سیاسی ، نظامی روسیه برخوردار هستند .

بیش از ده سال است که پنهان و اشکار جنگ استقلال طلبی و تنش نظامی میان دولت اوکراین و دونباس در جریان است .

تمایل متحدان سنتی روسیه در اروپایی شرقی به غرب و پیوستن به ناتو زمینه  اصلی چالش سیاسی ، نظامی میان روسیه بازسازی شده و ناتو است.

 مجموعه عوامل ژئوپولتیک و سیاسی عامل اصلی تقابل نرم و سپس سخت روسیه و ناتو در اوکراین و سپس اروپای شرقی خواهد گردید .  

روسیه بازسازی شده در ابعاد کلی امروز این آماده گی و توان را دارد که در یک جنگ فرسایشی با ناتو وارد جنگ شود و نسبت به توسعه فضای حیاتی  بر مبناء دکترین سیاسی خود در اروپایی شرقی اقدام نماید و پیامدهای این جنگ را در یک دوره ده ساله تحمل نماید. 

روسیه برای شروع این جنگ نیازمند مجموعه ای از دلایل اقناع انگیز داخلی و بین المللی بود که بتواند با تمسک به آنها این چالش را آغاز نماید . 

دونباس و شهروندان روسی تبار ، استقلال خواهی دونباس ، نئونازی جدید اروپایی روسی ستیز در اوکراین ، ناتو گرایی اروپایی شرقی که متحدان و اقمار سنتی روسیه در دوران جنگ سرد بودند ، پیشروی ناتو تا هم مرزی با روسیه و حذف خط حائل میان ناتو و روسیه ،  تحقیر گرایی شوروی  در جنگ سرد ، تحقیر سیاسی روسیه در تحولات سیاسی دو دهه اخیر  بین المللی در خاورمیانه  توسط آمریکا و متحدان اروپایی  و ....
پروژه فریب در جنگ اوکراین توسط روسیه و پروژه فریب اوکراین توسط امریکا و ناتو نهایتا منجر به تجاوز نظامی و اشغال رسمی اوکراین در تاریخ ۵ ،   ۱۲ ، ۱۴۰۰   / ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ م   گردید . 

تجاوز رسمی روسیه خلاف قوانین بین الملل حاکم بر جهان امروز است . 

 روسیه متجاوز واشغال گر است .

ولازم است بدون هیچ پیش شرطی از اوکراین خارج شود و تمامیت ارضی آنرا محترم بشمارد و خسارات وارد بر اوکراین را پرداخت نماید .

 صرف نظر از وجود دولت نالایق اوکراین و نداشتن مهارت در حفظ منافع ملی اوکراین بعنوان خط حائل میان روسیه و ناتو . 

نظام جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر تلاش فراوانی دارد تا از قدرت سیاسی ،نظامی و حق وتو روسیه در چالش خود با آمریکا و ناتو بهره گیرد و منافع مشترک اساس راهبرد دو کشور گردد . 

از همین رو از متجاوز دانستن دولت روسیه خوداری کرد و اشغال اوکراین را به پروژه فریب آمریکاو اروپا نسبت داده و تنها به ما مخالف جنگ هستیم بسنده کرده است  .

 مردم ایران که طعم تجاوز رسمی عراق و ائتلاف جهانی را در جنگ تحمیلی ( ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷)  تجربه نمودن انتظار داشتند که روسیه متجاوز شناخته شود و ملت اوکراین متحمل این طعم تلخ و تحقیر آمیز تاریخی نگردند ؟ .

پروژه جنگ اوکراین در یک دوره ده ساله آغاز گر جنگ و تحولات بیشمار سیاسی نظامی جدید در قرن بیست و یک خواهد بود و احتمال گسترش آن به دیگر مناطق مهم جهان وجود دارد .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار