اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
نبود عضویت اوکراین در ناتو و عدم تعهد امریکا و ناتو در برابر جنگ اوکراین ، از طرفی و ترویج جنگ نیابتی در متن اروپا توسط ناتو در این جنگ زمینه ساز جنگ اروپایی است .
شوشان - سید سجاد جلویانی:

گام اول :

اروپادر دویست سال اخیر همواره بزرگ ترین چالش جنگ های تاثیر گذار بر جهان بوده است . 

فرانسه دوره ناپلئون (‌ ۱۷۶۹ تا ۱۸۲۱ م )‌،  پس از گذار از جنگ و تسویه حساب داخلی ، اقدام به بازسازی دولت و ارتش فرانسه نمود و با راهبرد شعار حکومت جهانی فرانسوی (  جنگ های اروپایی انقلاب ) ، به مرزهای اروپا هجوم آورد و با تصرف اروپای غربی و تاسیس امپراتوری تاسمانی  ، در یک خیزش نظامی به درون روسیه تزاری  ( ۱۸۱۲ م ) در کام زمین سوخته و شرایط خاص جغرافیایی روسیه نابود گردید و زمینه اصلی فروپاشی خود را در واترلو فراهم آورد . 

گام دوم : 
 دوره ظهور و قدرت  پنج امپراتوری بزرگ جهان قرن ۱۹ م . روسیه ، اتریش مجارستان ، آلمان و امپراتوری بریتانیا و امپراتوری عثمانی ، زمینه اصلی جنگ جهانی اول در ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۹ م ، بوجود آمد  و اروپا عرصه جنگ جهانی اول گردید و قاره آفریقا و آسیا به تبع آن درگیر ان جنگ ویران گردید .‌

 و تکنولوژی نوین نظامی و  سلاح شیمیایی در آن بکار گرفته شد و نهایتا با سقوط  متحدین ( آلمان ، عثمانی  ، اتریش ،مجارستان ) در برابر متفقین ( انگلستان ، فرانسه ، شوروی ،ژاپن و..    ) گردید و پیمان ورسای به خلع سلاح و اقتصاد المان منجر گردید و باعث شکل گیری ناسیونالیزم نازیسم در آلمان و اتریش و فاشیسم  در ایتالیا  و ناسیونالیسم اروپایی در جهان گردید .

پیامد جنگ جهانی اول ، تاسیس جامعه ملل و تقسیم قدرت و منابع حیاتی جهان برای متفقین و دولت های اقماری آنها بود و جهان با پدیده سازمانی جهانی  فرا ملی و منطقه ای روبرو گردید و دیپلماسی پنهان ، جای خودرا به دیپلماسی آشکار داد .

گام سوم  :

جنگ جهانی دوم ( ۱۳۳۹  تا ۱۹۴۵م ) ،  در پی بازسازی جمهوری آلمان و تشکیل ارتش میلیونی و تبدیل شدن به یک امپراتوری جدید با اندیشه ناسیونالیسم نازیسم جهان را اروپا را دچار شوک نمود و خواهان قدرت سیاسی و مستعمرات در اروپا و آسیا و افریقا بود .

متحد دیگر المان با اندیشه فاشیسم در ایتالیا و ژاپن با اندیشه ژاپن گرایی، اروپا  و افریقا و اسیای جنوب شرق را مورد تهاجم قراردادند. خط اصلی جنگ آلمان در اروپا تصرف روسیه و سپس تسلط بر انگلستان بود .

اروپایی شرقی و فرانسه و اسکاندیناوی به راحتی در اختیار آلمان قرار گرفت . و جنگ اصلی در جغرافیای روسیه و محاصره انگلستان متمرکز بود .

سرانجام جنگ جهانی دوم با مرکزیت اروپا و شکست متحدین و پیروزی متفقین ( شوروی ، انگلستان ، فرانسه و امریکا ) و دیگر متحدان و شکست متحدین ( آلمان ، ایتالیا ، ژاپن و متحدان اقماری ) آثار زیانبار خود را بر جای نهاد و جهان با جنگ اتمی و تبعات ان و جهان هسته ای و اتمی  روبرو گردید . 

جنگ جهانی دوم باعث ویرانی اروپا و تحت الحمایه قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا گردید و آلمان مانند پیمان ورسای تبدیل به زمین سوخته و تقسیم جغرافیای  گردید . 

از ۱۹۴۵ تا ۲۲ فوریه  ۲۰۲۲ م ، اروپا با تسلط آمریکا در قالب اتحادیه ناتو توانسته بیش از هفت دهه صلح و زندگی توام با آرامش را تجربه نماید که با توجه با روحیات جنگ طلبانه اروپائیان و تنش های قومی و ملی و جغرافیایی زیادی صلح را تجربه نموده است.

 تحولات دهه ۱۹۹۰ م سقوط شوروی و تحولات تجزیه گرایی یوگسلاوی  در ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ م، جنگ منطقه ای بالکان و مهار ان توسط  آمریکا در قالب صلح دیتون ،  پیش زمینه جنگ  روسیه و اوکراین گردید .

ناتوانی ناتو در مهار بحران های نظامی اروپا و ظهور نئونازیسم جدید آلمانی در اوکراین و تقابل پنهان روسیه (  آلمان ، انگلستان و فرانسه با دیگر متحدان سیاسی نظامی)  راه ایجاد یک جنگ جدید اروپایی را فراهم آورده است .

نبود عضویت اوکراین در ناتو و عدم تعهد امریکا و ناتو در برابر جنگ اوکراین ، از طرفی و ترویج جنگ نیابتی در متن اروپا  توسط ناتو  در این جنگ  زمینه ساز جنگ اروپایی است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار