شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
شوشان - منصور فاضلی:

در چند ساله اخیر هر ساله با فرا رسیدن عید نوروز و روز اول فروردین مقام معظم رهبری خط و مشی سال پیش رو را ترسیم مینماید و شعاری در این خصوص بر دولت مردان و مسئولین و مدیران و جامعه بیان میفرماید .

هدف معظم له در این است که کشور در مسیر تحقق اهداف شعار سال قرار گیرد .اما در سال های گذشته شعار فقط در حد شعار ماند و پیش تر نرفت .

امسال هم طبق معمول چند سال اخیر شعار سال پیرامون تولید بود ، البته در بخشی از سخنان ایشان تلویحا عنوان نمود که صنایع بزرگ اشتغال زا نیست و نظر ایشان بیشتر بر صنایع زود بازده بود و اشتغال زا ، اما ایشان اینبار علاوه بر تولید بر علوم دانش بنیان تاکید داشت و توجه دولت و مجلس را بر آن معطوف نمود ، بازخورد این فرمایشات در جامعه برای اولین بار واکنش های متفاوتی را در بر داشت و بطوری که تحلیلگران دست به قلم برده و در ابعاد گوناگون آن را واکاوی نمودند .

از نکات جالب توجه آنجا بود که جملگی متفق القول بر این امر مصر بودند که شعار سال همانند شعار های قبلی محقق نخواهد شد.

دلایل مختلفی بر این امر داشتند برخی بر نبود امنیت سرمایه گذاری و برخی بر نبود تعامل با دنیا و برخی با نبود امکانات و تکنولوزی و منابع مالی و برخی با بسته بودن شریان های مالی و برخی ......‌ اتفاق نظر داشتند.

اما نگارنده دیدگاه متفاوتی در این خصوص دارد که به شرح آن می‌پردازد  برای رسیدن به یک آرمان بتدا برنامه ریزی نیاز است و سپس امکان سنجی و تأمین منابع مالی و  اقدام و عمل تمام این فرایند بر اساس همان برنامه ریزی ابتدایی صورت می‌پذیرد هیچ پروژه ای بدون برنامه ریزی و هدف گذاری و عملیاتی شدن به ثمر نخواهد نشست .

در دنیایی مدرن هیچگاه برای رسیدن به یک هدف شعار نمی‌دهند بلکه برنامه عملیاتی ترسیم مینمایند و تمام ارکان برای عملیاتی شدن هدف فعال می‌شوند.

شعار نشان از بی هدفی و بی برنامگی است 

دولت‌ها هیچگاه حاضر نبودند از منابع حاصله از فروش نفت بصورت ویژه ، برای تامین مالی  واحد های تولیدی تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرند شاخص های اقتصادي کشور را فزونی بخشند و دولت ها به یک نکته بسنده کردند با انعقاد تفاهم نامه با بانک مرکزی  بصورت مداوم دست به دامان استقراض از بانک مرکزی گشتند ،این در حالی بود که خود دولتها ابر بدهکار بانکی به بانک مرکزی بودند و قطع به یقین بانک مرکزی هیچگاه زیر بار همکاری با واحدهای تولیدی نمی‌رفت و نخواهد رفت  .

حال در یک فرایند دیگر رئیس بانک مرکزی دیروز اعلام نموده جهت همکاری با تولیدات دانش بنیان آماده و مهیاست ، باید به ایشان عرض کرد هر چقدر در سال‌های گذشته با شعار سال پیش رفتید قطعا امسال هم اینچنین خواهید بود باید به ایشان عرض شود آن را که زاییدی ابتدا بزرگ کن بعد ..... مگر آنکه اشخاصی بطور خاص در این همکاری موفق شوند از مزایایی فوق بهرمند گردند  که خاص باشند . آیا برای تولیدات دانش بنیان امکانات فراهم است ؟؟؟ ، فرض مثال آیا برای تولید خودرو برقی ، برق کافی مهیاست ؟؟ جایگاه های تامین برق در جاده ها مهیاست ؟؟

آیا تامین قطعات خودرو برقی در داخل وجود دارد ؟؟ ، ایا ما مانند کشورهای اروپایی قادر به تولید خورد دیزلی نیستیم ؟؟ ایا قادر نبستیم از خودرو های دیزلی گازوئیل سوز بهره ببریم ؟؟ عقل حکم می‌کند توانایی آن را داریم اما   بدلیل اینکه سود فروش بنزین بیشتر است اجازه ورود خودرو دیزلی داده نمی‌شود .

حتی شرکت های خودرو ساز داخل به سمت تولید چنین خودروی نمیروند چون گازوئیل به مراتب ارزان تر از بنزین است و برای منافع آقایان سودی ندارد.

این یکی دو نمونه از عدم تحقق شعار سال است پس در همین ابتدای سال نباید منتظر تحقق این شعار باشیم .

والعاقبه للمتقین الهم اجعلنا من المتقین 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار