شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
قرار شد، مدارس از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ بازگشایی شوند ، مدارسی که ماهها بدلیل «کرونا» تعطیل و چند بار هم بصورت تناوبی حضوری شده ...

شوشان - دکتر فاضل خمیسی:

قرار شد، مدارس از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ بازگشایی شوند ، مدارسی که ماهها بدلیل «کرونا» تعطیل و چند بار هم بصورت تناوبی حضوری شده ، لیکن بخاطر اوج گیری غیرمنتظره کرونا و تلفات انسانی و اعتراض والدین مجدداً به تعطیلی کشانده شد.

هر چند گستردگی افراد واکسن شده در کشور رقم قابل قبولی است  اما با این فراوانی واکسیناسیون و اقدامات احتیاطی هنوز کرونا در هیچ جای جهان ریشه کن نشده و خبرهایی هم از وجوب تزریق دوزچهارم رسیده و  حتی گفته میشود این ویروس تا سالیان دراز همراه انسان خواهد بود، بنابراین و با قبول این واقعیت تلخ باید اذعان کرد که  نمیتوان و نمیشود تا ابد مدارس را تعطیل کرد .

اما دستوربه بازگشایی مدارس در تاریخی که«دامنه ی مفید زمانی آموزش» طی شده و تنها کمتر از یکماه  که  براساس یک سُنت نانوشته فقط برای «مرور دروس» و آنهم  با ماه مبارک رمضان مصادف شده و از سویی عدم ایجاد آمادگی ذهنی و اقناعی برای دانش آموزان و والدین برای لبیک گویی به این تصمیم موجب اما و اگرها و بازتاب هایی شده است.

 بنظر میرسد تصمیم سازان این دستور،  لازم بود ، بین شرایط واقعی و غیرآرزویی تفاوت قائل شده و براساس داده و شرایط میدانی تحلیل مناسبی را به رئیس جمهور محترم ارائه میدادند.

 ایجاد آمادگی برای آغاز فعالیت مجدد واحدهای آموزشی در برهه ی کرونایی و بیش از دوسال تعطیلی، بسیار عمیق تر از رفت و روب و آبپاشی کلاسها یا نصب چند بنر و شعارِ بدون بسترسازی است!!

 فقدان پیوست نرم افزاری تصمیم بازگشایی از قبیل عدم ایجادآمادگی روانی ِدانش آموزان ، نبود حس اعتماد و اطمینان به اینکه حضورفیزیکی دانش آموزان خطری را برای آنها ایجاد نمیکند، و عدم انگیزه مندی در حس نیاز به حاضر شدن در فضای فیزیکی مدرسه و از سویی دیگر زمان نامناسب و غافلگیری مسوولان ذیربط جهت ایجاد امکانات سخت افزاری با توجه به محدودیت شدید اعتباری و کمبود تجهیزات برودتی و آموزشی و حتی بهداشتی باعث میگردد، اعتماد والدین و دانش آموزان به اینگونه تصمیمات خدشه دار گردد.

 ضرورت استفاده از روانشناسان کودک ‌و نوجوان و کارشناسان جامعه شناسی و تربیتی و بررسی آسیب های روانی ناشی از تعطیلی ناخواسته مدارس بر اثر کرونا و اخذ راهکارهای تئوریک در اینخصوص و تخصیص اعتبارات لازم جهت  آمادگی فیزیکی و نشاط گونه  مدارس و توجیه معلمان و کارکنان مبنی بر چرایی و ضرورت تصمیمات متخذه ، و از سویی دیگر تفویض اختیار به استانها براساس ضریب آمادگی به اجرای بهینه و اثربخش و ایمن حضور دانش آموزان باید مورد توجه قرار گیرد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار