اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۷
سد بزرگ ایلیسو رویای طرح (گاپ GAP)
ممکن است دیگر کشورهایی که این رودخانه ها از آنها گذر کرده و وارد ایران می شوند با الگو برداری از ترکیه اقدام به احداث سد بر روی رود خانه های ارس و فرات و دجله کنند . و تقریبا آبی باقی نخواهد ماند که به کشور ایران برسد
شوشان - اردشیر شمس :
با توجه به اهمیت محیط زیست و مشکلات بوجود  آمده در خصوص ریز گردها برای مردم ایران
در این نوشتار بنا داریم مروری بر این واقعه نگران کننده  و علل بوجود آمدن  بحران ریز گردها برای کشور ایران و در صورت امکان راه برون رفت از این معضل پرخطر محیط زیستی را برسی و مطالبی را مرقوم نمائیم .
 
در سنوات  گذشته کارشناسان محترم  محیط زیست به دفعات اعلام نموده اند دوره خشکسالی ۳۰ ساله کشور ما  که نیمی از آن سپری شده است را برای ایران پیشبینی نموده اند .

همانگونه که در مقاله پیشین خود در خصوص اثرات زیانبار رویای* دولت ترکیه برای پروژه بزرگ خود بنام (طرح گاپ  GAP) که میتوان گفت . ایران و همسایگان  را دچار بحران محیط زیستی از جمله ریز گردها نموده است . لذا ما نباید  منفعلانه عمل کنیم و باید از تمام ظرفیت هایی بین المللی  که وجود دارد برای جلوگیری از ادامه این معضل بکار ببریم .

آیا خطر قطع کامل رودخانه های ارس و دجله و فرات همچنین هیرمند برای ایران وجود دارد ⁉️

دولت ترکیه سد بزرگ (ایلیسو) بر روی رود دجله را با مخزنی  معادل سه برابر سد بزرگ کرخه ایران را ساخته است .
 و در اسفند ماه سال گذشته  توسط رئیس جمهوری این کشور*
 *رجب طیب اردوغان به بهره برداری رسانده  و افتتاح گردید*

دولت ترکیه بنا دارد  (طرح گاپ) (GAP)که در بر گیرنده  ۲۲ سد بزرگ بر روی رودخانه های ارس و دجله و فرات  است و از کشور ترکیه سرچشمه میگرند  را بسازد .
دولت ترکیه مضافا برنامه  زیادی  برای رود خانه( ارس ) با احداث سد های متعد بروی این رودخانه  را دارد و این مهم  معضلات دیگری برای کشور ایران  به همراه خواهد داشت این رود وارد ارمنستان شده و بعد وارد آزربایجان وشمال غربی کشورمان و نهایتا وارد ( رود کورا ) می شود . با بستن این رود برای هموطنان ترک زبان ما مشکلات عدیده ای بوجود خواهد آمد . و ممکن است دیگر کشورهایی که این رودخانه ها از آنها گذر کرده و وارد ایران میشوند . با الگو برداری از ترکیه  اقدام به احداث سد بر روی رود خانه های  ارس و فرات و دجله کنند . و تقریبا آبی باقی نخواهد ماند که به کشور ایران برسد .

ترکیه بنا دارد رودهایی که از آن کشور به سمت ایران  جاری هستند  و  سدها سال است  وارد ایران میشوند و طبیعی  هستند و آبراه و آورد آب برای کشور ما دارند . را تملک کرده و از آنها در آینده و سالهای پیشرو  برای مقاصد سیاسی و اقتصادی و فروش آب استفاده کند .
این امر باعث  مشکلات گوناگون و بهتر بگویم فاجعه آبی و محیط زیستی . اقلیمی و ریز گردها  برای همسایگان  بخصوص ایران  خواهد شده و می شود.
لذا طبق کنوانسیون
 (ریودوژانیرو برزیل)
 و دیگر معاهدات بین‌المللی توسعه پایدار (UNCED)*

هیچ کشوری این حق را ندارد  حق آبه قانونی  دیگر کشورها را نادیده بگیرد . ایران در سالهای گذشته مشکلات گوناگونی در خصوص ریز گردها و محیط زیست و همچنین   آب داشته و متحمل شده و میشود.
دولت ترکیه با این طرح های سد سازی معروف به( گاپGAP) و دیگر پروژهای سد سازی خود . بنا دارد تمام رودهایی که به سمت ایران جاری هستند  را مسدود کند  و بصورتی که در آخرین نقطه خط مرزی و خروج (رودخانه ارس )که از خاک ترکیه خارج میشود  را بنام سد (تزلوجا) خواهد ساخت . یعنی مرگ رود خانه ارس برای آذربایجان و کل ایران 

اگر در نقشه جغرافیایی مسیر رودهای فرات و دجله را نگاه کنیم مشاهده خواهیم کرد که این رودها منطقه وسیعی از همسایگان بخصوص کشور عراق   که مرز مشترکی با کشور ما  دارند .  و همچنین  منطقه زیادی را از جنوب ایران بخصوص  هورالعظیم که بین ایران و عراق مشترک  است  را در بر میگیرد و در نهایت وارد چرخه آبی ایران میشوند  .لذا  وقتی این رودخانه ها  توسط ترکیه با احداث   این سدهای بزرگ  قطع گردد . این مسیر مرزی که توسط رودهای فوق سیر آب شده و زمین  همیشه مرطوب بوده  را خشک  نمایند و با توجه به خشکسالی چندین ساله  باعث بحران  ریز گردها شده و می شود.

این سیاست آبی و عملکرد همسایگان بخصوص  ترکیه برای ایران بسیار  خطر ناک است و آینده نگران کننده ای را میشود برای ایران  متصور شد .
کشور ایران  باید به جد از طریق رایزنی و همچنین  دادگاههای بین المللی و حقوقی پیگیری  کرده و در  موضوع مهم حق آبه ایران در خصوص رود های ارس و فرات و دجله و هیرمند  از کشور ترکیه و همچنین  کشور افغانستان که  با احداث( سد کمال خان) و مسدود کردن  رود هیرمند . مشکلات زیادی برای کل کشور ایران   بوجود آورده است .  اعتراض کرده  و طبق قوانین جهانی کشورهای مبداء و سرچشمه رودهای فوق بخصوص ترکیه ملزم به رهاسازی آب و حق آبه قانونی  خواهند شد.

بنده به دلیل اهمیت و اثرات زیانبار این وضعیت تنش آبی و سد سازیه کشورهای همسایه بخصوص ترکیه  که به هیچ معاهده ای پایبند نیستند و از تحریم که   علیه  ایران وجود دارد بهره مند میشوند  . به همین دلیل  کشور کهن ایرانی  را که دارای  پرستیژ و جایگاه استراتژیک و ژئوپولتیک در منطقه و جهان می باشد . را  به چالش* *کشیده  و در صورتی که ایران مدبرانه  و با سیاست  برخورد نکند  . کشور ما را به حاشیه خواهند راند  .*
 لذا به همین دلیل
بنده چند طرح خدمت رئیس جمهور محترم حضرت  آیت الله رئیسی . ارائه میدهم . لذا  در صورت صلاح دید دستورات لازم را به وزارتخانه‌ های  متولی این امر مهم و حیاطی را صادر فرمایند.*

۱) وزارت محترم خارجه ایران دیپلماسی  آب را فعالتر نموده  و همچنین  مامور به* *تشکیل یک کنوانسیون یا کمیسیون که شامل همه کشورهای همسایه که از اثرات این سد* *سازیها آسیب میبینند . و حق آبه قانونی آنها دچار مشکل  میشود . و منافع مشترک و همچنین تنش آبی  مشترک با* *ایران دارند  . تشکیل گردد بخصوص کشورهای حوزه  خلیج فارس . و از طریق این کشورها و کنوانسیون مشترک .اقدام قانونی در مجامع بین‌المللی علیه ناقضان معاهدات جهانی را انجام دهند .
این کنوانسیون چند مزیت دارد . کشور ایران در پائین دست رودخانه های ( ارس . دجله و* *فرات و هیرمند ) قرار دارد . لذا آن کشورها بالا دست . و تقریبا میان مبداء یا میان منشاء گذر آب هستند . و ایران مقصد و پائین دست  است . لذا با حضور و همراهی کشورهای فوق و امضا یک توافق نامه . در آینده آن  کشورهای عضو کنوانسیون تشکیل شده اقدام به احداث سد نخواهد کرد . یا حداقل حق آبه ایران را در سیاست آبی خود در سالیان پیشرو  لحاظ خواهند نمود .

۲) با توجه به اینکه   وزیر محترم امور  خارجه . مشغله بسیار زیادی دارد   در این وزارخانه  یک معاونت تحت عنوان دیپلماسی آب و سد . تشکیل شود همراه با کارشناسان خبره در حوضه  امور آب که تمام وقت و توان خود را صرف رصد نمودن  توسعه طلبی برخی از همسایگان که باعث و بانی  وضعیت موجود شده اند  کنند . و به  وزیر و مقامات  مربوطه  گزارش کنند  .*

۳) در صورت امکان  سازمان محیط زیست را به وزارتخانه  تبدیل کرده  و با اختصاص بودجه و امکانات لازم  برای مذاکرات  احتمالی آبی و هماهنگ با وزارت خارجه کشورمان . برای حفظ اقلیم و محیط زیست کشورمان  تلاش اثربخش نمایند .

۴) به اعتقاد بنده و با توجه به اینکه اکثر  کارشناسان محترم داخلی و خارجی در  حوضه  آب و محیط زیست . به کرات  اعلام نموده اند  در سالهای آتی و پیشرو  کمبود  شدید در حوضه  آب  اجتناب ناپذیر است . و جهان با کمبود  و بحران  در حوضه آب  مواجه خواهد شد .‌ و  مشکلات بسیار زیادی بین کشورها و  حتی  درون  کشورها  بوجود خواهد آمد . و مضافا  بگونه ای خواهد شد که ارزش آب به مراتب از نفت بالاتر خواهد رفت .

لذا در صورتی که  این مشکل بوجود آمده  با تدبیر و سیاست و  مضافا با شدت  برخورد نشود .  در آینده  نه چندان دور اکثر استانها و نقاط کشور ایران  به دلیل تنش آبی و مشکلات اقلیمی و محیط زیستی قابل  سکونت نیستند . و مردم  ناچار  به مهاجرت خواهند شد .  و آن هم مشکلات عدیده ای  برای دیگر شهرها و استانهای مهاجر پذیر  کشور به همراه خواهد داشت .  و ناگزیر خواهیم شد . برای آب شرب ملت  به دیگر کشورهای که آبخیز هستند و آب ایران  را بلوکه نموده اند . در برابر یک بشکه آب دو بشکه نفت تقدیم کنیم .
 اول  خرداد ماه ۱۴۰۱
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار