اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۷
شوشان - دکتر سید مرتضی افقه اقتصاد دان :
در اواخر خرداد ۱۴۰۱ نامه ای توسط ۶۱ اقتصاددان خطاب به مردم ایران منتشر شد و جنابعالی یکی از امضاء کنندگان این نامه بوده اید. از طرفی، هنوز یک سال از دولت آقای رئیسی نگذشته و البته در همین مدت کوتاه، یکی از وزرای کلیدی این دولت، از مقام وزارت کنار رفت.

چه ضرورتی وجود داشت که در وضعیت فعلی که هنوز یک سال از زمان تشکیل دولت آقای رئیسی نگذشته، چنین نامه ای نوشته و منتشر شد؟

مرتضی افقه گفت: تفاقاً بعد از انتشار این نامه، خبرگزاری دولت (ایرنا) از من دعوت کرد و مناظره ای با حضور آقای مصباحی مقدم برگزار کرد. سوالی که در آن مناظره مطرح این شد، همین بود که چرا این موقع نامه نوشتید. آقای مصباحی مقدم خطاب به بنده گفت که لااقل می گذاشتید ۴ سال از تشکیل دولت آقای رئیسی بگذرد.

الان من می خواهم پاسخی که به آقای مصباحی مقدم دادم، به طور جامع به شما بگویم. در حال حاضر، بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ عراق گذشته است و دیگر نه بحث جنگ عراق مطرح بوده و نه بحث تلاطم های اول انقلاب، نابسامانی ها و تغییرات و مشکلات اول انقلاب مطرح است.

در اوایل دهه ۷۰ یعنی در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، همین اتفاق رخ داد ولی در آن دوره، مردم هنوز صبر داشتند، آمادگی و انگیزه داشتند که از انقلابی که کرده بودند دفاع کنند و سختی های آن را بپذیرند. هر چند که در آن دوره، هنوز دولت وعده چندانی نداده بود و مردم امید داشتند که بعد از انقلاب و بعد از پایان جنگ، روند اداره امور در زندگی شان تاثیر مثبت بگذارد.

آنچه که باعث شد نامه بنویسیم این بود که ما قبل از این که یک تصمیم خطا و بعضاً خطرناک گرفته شود، هشدار داده ایم. درست نیست که یک نفر، مسیر غلط را طی کرده و وضعیت مردم را به شدت بدتر کند ولی ما صبر کنیم تا نتیجه بدهد و آن وقت بگوییم این روند، خطا بوده است.

بنابراین، ما در همین ابتدا ترجیح دادیم هشدار بدهیم چون صبر مردم هم لبریز شده و دیگر مردم مثل سال ۱۳۷۴ نیستند که تورم ۵۰ درصدی را بدون آزرده خاطر شدن جدی، تحمل کنند. الان بیش از سه دهه است که نرخ تورم های دو رقمی متراکم شده داریم و عده زیادی از مردم از بالای خط فقر، به زیر خط فقر سقوط کرده اند.
به همین دلیل، الان صبر مردم رو به پایان بوده و وضعیت فعلی برای مردم درد آور و رنج آور شده. این وضع، مشکلات اجتماعی و سیاسی، به دنبال خودش دارد و کشور را با خطرات جدی مواجه کرده است. بنابراین، در مورد این که گفته شود هنوز یک سال از شروع دولت آقای رئیسی نگذشته و فرصت ارزیابی نیست، باید بگویم که ما پیشاپیش هشدار دادیم.

تلگرام دکتر افقه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار